آخرین عناوین

سه شنبه 19 فروردين 1399-18:2 کد خبر:76923

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

تأثیر کرونا بر اقتصاد مازندران

اقتصاد استان مازندران اقتصادی دولتی نیست، بلکه اقتصادی مردمی است که با توجه به بحران کنونی ناشی از بیماری کرونا به شدت دچار مشکل شده است.


خزرتیترخبر:استان مازندران به واسطه شرایط خاص جغرافیایی نقش مؤثری بر اقتصاد کشور به خصوص در بخش گردشگری و صنایع دستی و نیز کشاورزی و محصولات دامی دارد.

شرایط مساعد آب و هوایی، مواهب طبیعی و زیرساخت‌های مصنوعی ایجاد شده، سخت‌کوشی و مهمان‌نوازی مردم استان مازندران از شرق تا غرب استان و از دشت تا کوهستان، باعث شده تا کمتر کسی وارد استان سرسبز مازندران شده باشد و از مواهب الهی و جاذبه‌های گردشگری استان بهره‌ای نبرده و یا اینکه سوغاتی از این دیار مهمان‌نواز همراه با خاطرات خوش به دیار خود نبرده باشد.

این استان سرسبز علاوه بر اینکه سالانه میزبان میلیون‌ها نفر از اقصی نقاط کشور در فصول مختلف سال به خصوص در ایام نوروز و تعطیلات تابستان هست، تأمین کننده بخش عمده محصولات استراتژیک کشاورزی و دامی داخل کشور و حتی صادر کننده این محصولات به کشورهای همسایه است.

شاید با قاطعیت بتوان گفت اقتصاد استان مازندران اقتصادی دولتی نیست، بلکه اقتصادی مردمی و حاصل تلاش، پشتکار و دست‌رنج مردم استان در عرصه‌های مختلف است.

سهم‌بری استان از منابع دولتی به نسبت خدماتی که به کل کشور ارائه می‌دهد ناچیز بوده و پایه اصلی اقتصاد گردشگری و کشاورزی کشور بر اساس فعالیت‌های گردشگری و تولیدات کشاورزی و دامی استان مازندران و سایر استان‌های شمالی بنا نهاده شده است.

اگر مروری کوتاه به درآمدهای خانواده‌های مازندرانی داشته باشیم، به جز عده‌ای که کارمند بوده و حقوق بگیر دولت یا بخش خصوصی هستند، اکثر مردم درآمدهای روزانه یا ماهانه داشته که حاصل تلاش فردی یا گروهی آنها است و همین درآمدها صرف معیشت یک خانواده مازندرانی برای یک زندگی آبرومندانه است.

در روزهای پایانی سال ۹۸ و همزمان با تعطیلات نوروز ۹۹ که مردم استان همانند سایر مردم ایران امید به شادابی بیشتر پس از مشکلات، سختی‌ها و نگرانی‌های فراوان در طول سال ۹۸ داشتند، ورود ویروس منحوس کرونا به کشور، جان شهروندان مازندرانی را همچون سایر ایرانیان هدف قرار داد و باعث شد تا تمهیدات ویژه‌ای برای حفظ سلامت مردم اندیشیده شود.

ممنوعیت ورود مسافر به استان مازندران همراه با فاصله‌گذاری اجتماعی از یک سو، تعطیلی کسب و کارها، مغازه‌ها، اصناف، واحدهای تولیدی، هتل‌ها، اماکن اقامتی، گردشگری، رستوران‌ها و اماکن پذیرائی، تعطیلی بازارهای سنتی و محلی و برچیدن بساط دست‌فروشان خیابانی، تعطیلی بازارهای فروش ماهی و قرنطینه خانگی مردم با هدف حفظ جان شهروندان عزیز مازندرانی، تعطیلی فعالیت کارگران روزمزد و نیز توقف تقریبی صادرات به‌خاطر مسائل بهداشتی و بسته شدن مبادی ورودی کشورهای درگیر بحران کرونا که مقصد صادرات استان مازندران بوده است.

 سایر مواردی که ذکری از آن نشده است و تنها با هدف حفظ جان شهروندان عزیز، با توجه به مرگ و میر و ابتلای تعداد زیادی از همشهریان عزیز مازندرانی و سایر استان‌های کشور در اثر بیماری کرونا (کووید ۱۹)، به‌طور عملی باعث توقف فعالیت‌های اقتصادی مازندران در بخش‌های مختلف به‌خصوص کسب درآمد بیشتر خانواده‌های مازندرانی در طی دو ماه گذشته شده است.

با توجه به تورم افسار گسیخته در سطح کشور و مشکلات معیشتی فراوان در خانواده‌ها که یا ناشی از تحریم‌های ظالمانه بوده و یا سوء مدیریت داخلی و عدم نظارت مناسب بر فعالیت‌ها، متأسفانه توقف فعالیت‌ها و عدم کسب درآمدها در طی دو ماه گذشته و آن هم در یکی از فصول اصلی درآمدی مازندران در ایام نوروز در حال حاضر و ماه‌های آتی معیشت اکثر شهروندان در مناطق شهری و روستایی دچار مشکل خواهد کرد.

درآمدهای روزانه و ماهانه‌ای که به‌طور معمول مصرف آن یا برای تأمین نیازهای ضروری خانواده‌ها بوده و یا اینکه صرف پرداخت بدهی‌های بانکی و پرداخت بدهی دیگران بوده است.

بنابراین همان‌گونه که گفته شد از آنجا که معمولا اقتصاد مازندران مبتنی بر درآمدها و گردش اقتصادی خانواده‌های مازندرانی هست و با توجه به بحران کنونی ناشی از بیماری کرونا، اقتصاد مازندران در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی، محصولات کشاورزی و دامی و کسب و کارهای خرد و نیز درآمدهای حاصله از صادرات کالا به شدت دچار مشکل شده و نظر به اینکه هر گونه اثرات مثبت و منفی اقتصادی در بخش‌های مختلف در استان‌های متعدد کشور از جمله مازندران بی‌تأثیر بر معیشت و زندگی مردم و نیز اقتصاد کلان کشور در بخش‌های مختلف نیست.

 لذا انتظار می‌رود دولت با برنامه‌ریزی‌های مناسب حمایت‌های ویژه‌ای از بخش‌های آسیب‌دیده استان نماید و ضمن حمایت از خانواده‌ها، باعث عادی‌سازی روند چرخه اقتصادی استان و رونق مازندران در بخش‌های متعدد و نیز بهبود معیشت و عادی سازی روند زندگی مردم شود.

امیدواریم این حمایت‌ها کافی، در زمان مناسب و در برگیرنده همه اقشار جامعه باشد و کلیشه‌ای و مشمول اقشار خاصی نگردد، زیرا لایه‌های پنهان آسیب‌دیده ناشی از کرونا در مناطق شهری و روستایی مازندران بسیار زیاد هستند که معمولاً فردی بوده و در گروه‌های خاصی که مد نظر دولت است، تعریف نمی‌شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :