آخرین عناوین

يکشنبه 24 فروردين 1399-18:41 کد خبر:76980

عبارت گزارش می دهد:

کرونا، گردشگری در مازندران را به نفس انداخت / از بیکاری ۱۵ هزار نفری تا اعتراض ها به وام ۱۲ درصدی

اگر تا دیروز بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری دغدغه تأمین سوخت سفر را داشتند اما حالا ویروس کرونا قلب اقتصاد گردشگری را نشانه گرفته و یکباره صنعت گردشگری مازندران را تعطیل کرد.


خزرتیترخبر: اگر تا دیروز بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری دغدغه تأمین سوخت سفر و یک باک اضافی بنزین را داشتند اما حالا این ویروس فراگیر قلب اقتصاد گردشگری را نشانه گرفته است.

این ویروس درست در آستانه نوروز و اوج سفرها  به یکباره صنعت «گردشگری مازندران» را تعطیل و ضربه مهلکی به کسب و کار فعالان این بخش وارد نمود و هم اینک این قشر فعال جامعه نگران آن هستند که با ادامه این رویه و خسارت های برجای مانده و مشکلاتی مانند بدهی های معوق بانکی، بیمه، مالیات، پرداختی حقوق و عیدی های نداده به کارگران چه کنند.

اگرچه دولت بسته های حمایتی را از پرداخت تسهیلات کم بهره تا استمهال تسهیلات دریافتی، مالیات بر درآمد، قبوض آب ، برق گاز و حتی سهم بیمه کارفرمایان و پرداخت بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده از این حوزه مصوب کرده که تا حدودی می تواند بخشی از ضرر و زیان حوزه گردشگری را در سطح استانی و ملی جبران کند، ولی بررسی سرانگشتی نشان می دهد که خسارت های ناشی از این ویروس به حوزه زیرساختی گردشگری به دلیل لغو تمام رزروها و عدم پذیرش مسافر در اوج فعالیت این واحدها در نوروز به گونه ای است که صرفنظر از این مساعدت ها نیازمند تدابیر بهتری برای پس از شکست کروناست.

در مازندران حدود 202 اماکن اقامتی دارای مجوز رسمی با حدود 76 هزار تخت فعال است که به دلیل شیوع «ویروس کرونا» فعالیت این واحدها با وجود تصویب پذیرش 30 درصدی مسافر در تعطیلات نوروزی از سوی ستاد ملی مقابله کرونا و ابلاغ آن از سوی کارگروه پدافند زیستی مقابله با کرونا استان مازندران با رعایت پروتکل های بهداشتی تن به این کار ندادند.

کارشناسان بر این عقیده اند که "برآورد خسارت ناشی از عدم پذیرش مسافر در بخش های اقامتی به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان می رسد و این خسارت در کنار برخی از درآمدهای محقق نشده نظیر صرف غذا، امکانات جانبی و تفریحی است که با یک حساب و کتاب سرانگشتی این خسارت ها چندبرابر خواهد شد."

بیکاری موقت دستکم ۱۵ هزار و ۷۰۶ کارگر دارای اشتغال در حوزه «صنعت گردشگری» استان مازندران براثر شیوع ویروس کرونا خود گویای این واقعیت است.افرادی که هم اکنون روزهای سختی را سپری می کنند و در برابر مخارج زندگی خانواده هایشان نگرانند چه زمانی از شر این بلای بی سابقه خلاص می شوند و دوباره زندگی آنها به روال عادی برگردد و به محل کارشان بروند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، نیز پیش تر با اشاره به زیان هنگفت فعالین حوزه گردشگری در استان گفته بود، در شرایط فعلی به دلیل شیوع کرونا حتی با باز شدن برخی از واحدهای اقامتی و پذیرایی (هتل؛ متل، رستوران و مهمانپذیر...) ولو در قالب بیرون بر نیز نمی توان امیدی داشت که بازار کسب و کار این واحدها به این زودی رونق بگیرد، بگونه ای که کارگران بخواهند به سرکارشان همانند پیش از شیوع کرونا برگردند.

اکثر مردم نیز در شرایط فعلی کرونایی اقبال زیادی از خرید غذاهای آماده با رعایت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامتی خودشان ندارند و این روند نشان می دهد که باید حوزه های گردشگری صبورانه برای خاتمه این رویه منتظر باشند.

مهران حسنی همچنین گفته بود، دولت برای کمک به اماکن اقامتی شامل هتل، متل، مراکز اقامتی و سایر اماکن دیگر خدماتی در این حوزه نیز «تسهیلات کم بهره 12 درصدی» را مصوب کرده که می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند، اما برخی فعالین حوزه گردشگری به سر انجام این تسهیلات نیز خوش بین نیستند.

یکی از کارشناسان در این زمینه درباره درخواست اختصاص 38 هزار میلیاد ریال به صنعت گردشگری از سهم 75 هزار میلیارد تومانی که دولت به منظور جبران خسارت های وارد شده به کسب و کارها از محل شیوع ویروس کرونا، درنظر گرفته شد، اظهار کرد: یقینا مبلغ «تسهیلات» درنظر گرفته شده متناسب با زیانی که به صنعت گردشگری وارد شده، نیست و مبلغ کمی برای آن درنظر گرفته شده است، سال 98 برای صنعت گردشگری بسیار سخت بود، همه به تعطیلات نوروز 99 چشم دوخته بودند که این بار، ویروس کرونا آن را نقش برآب کرد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور، نیز در همین زمینه با اشاره به ضربه سنگین کرونا بر پیکر صنعت گردشگری ایران گفته بود: بابت خسارت وارد شده به دفاتر خدمات مسافرتی که البته با توجه به «رکود» سفر همچنان ادامه دارد، در جلسه ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، درخواست کردیم وام و تسهیلات کم بهره با «دوره تنفس حداقل یک ساله» اختصاص دهند تا ما فرصت جبران داشته باشیم.

تمام نمودارهای اقتصادی نشان می دهد صنعت گردشگری با بیشترین خسارت مواجه شده است، بنابراین بسیاری از کشورها برای جبران این زیان، تسهیلات بلاعوض و یا کم بهره اختصاص داده اند، درحالیکه تسهیلات درنظر گرفته شده برای صنعت گردشگری ایران حدود 12 درصد بهره دارد، ما شرایط دولت را که متاثر از تحریم ها است، درک می کنیم و درخواست وام بلاعوض نداریم اما از آن ها تقاضا داریم این بار گردشگری را ببینند و به آن واقعا توجه کنند، این وام با سود 12 درصد نه تنها چرخ گردشگری ایران را به حرکت در نمی آورد که «بلای جان» این صنعت می شود و بدهی روی بدهی اضافه می کند.

وی همچنین افزود: استفاده از این وام با توجه به وضعیتی که گردشگری به آن دچار شده است، اصلا توجیه ندارد و اعتقاد ما بر این است که مصرف کننده این وام، افرادی خواهند بود که به اصل ماجرای گردشگری ربطی ندارند.

به هر روی در مازندران که به عنوان «نگین گردشگری» در کشور شناخته می شود شرایط چندان مساعد نیست، بر اساس آمار اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در نوروز سال گذشته،‌استان پذیرای بیش از ۱۰ میلیون مسافر و گردشگر اقامت در شب بوده است درحالی که این آمار به علت ممنوعیت پذیرش مراکز اقامتی اعم از دولتی و خصوصی ، تعطیلی بسیاری از واحدهای پذیرایی، رفاهی و خدماتی این آمار با کاهش حدود ۹۵ درصدی مواجه بوده است.

واحد اقامتی و پذیرایی بسیاری در استان وجود دارد که در نوروز و دوران کرونایی تعطیل شدند و به روزهای بعد از کرونا و حمایت های وعده داده شده برای رونق دوباره چشم دوخته اند تا بار دیگر مازندران را به مقصد سفر و نگین گردشگری ایران تبدیل کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :