آخرین عناوین

چهارشنبه 27 فروردين 1399-20:3 کد خبر:77004

خبرگزاری تسنیم گزارش می دهد:

نگرانی توت فرنگی کاران مازندرانی در ایام کرونایی/ دستمزدی که با دست‌رنج همخوانی ندارد

با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت توت فرنگی در اراضی کشاورزی مازندران که با ایام شیوع کرونا مصادف شده، دستمزد کارگران به صورت غیراصولی مشکلاتی را برای زارعان آن فراهم آورده است.


خزرتیترخبر: مازندران با سطح زیر کشت هزار و 500 هکتار در شهرستان های بابلسر، آمل، سیمرغ و جویبار پس از استان کردستان رتبه دوم تولید توت فرنگی را در کشور دارد و این در حالی است که با شیوع کرونا ویروس در سطح کشور، بخش اعظمی از فعالان این حوزه با نگرانی در چگونگی استفاده از کارگران و در مجموع کاشت، داشت و برداشت این محصول مواجه هستند.

موضوعی که اگر به درستی کنترل و مهار نشود، موجب بروز اختلالات زیادی در بخش اقتصادی مازندران و بیکاری جمع زیادی از کشاورزان و باغداران این استان خواهد شد.

رضایی یکی از توت فرنگیکاران مازندران با ابراز نگرانی از اینکه با شیوع کرونا ویروس دلهره عجیبی برای کار و تلاش و بکارگیری کارگران ایجاد شده است، گفت: همه ساله مشکلات متعددی در بخش تولید، بازاریابی و فروش این محصول وجود داشت ولی امسال با شیوع این ویروس مشکل جدید و عجیبی به مجموع مشکلات ما افزوده شده است.

وی افزود: اگر دولت یا بخش کشاورزی چاره ای برای رفع این مشکل عجیب نداشته باشد ممکن است جان بسیاری از کارگران، کشاورزان و باغداران با خطر مواجه شود.

کارگران دستمزد بالایی برای کار پیشنهاد می‌کنند

قاسمی یکی از کشاورزان مازندرانی نیز با بیان اینکه بسیاری استفاده از لباس مخصوص و ماسک بهداشتی و دستکش خاص را برای فعالیت کشاورزان پیشنهاد می دهند، اظهار داشت: با شروع فصل گرما و افزایش دمای هوا، استفاده از لباس‌های مخصوصی که امروزه در مراکز بستری از آن استفاده می‌شود برای کشاورزان و باغداران امکانپذیر نیست.

وی افزود: هر ساله مشکلات عدیده ای در بخش‌ های مختلف کشاورزی وجود داشته که دیگر به آن عادت کرده بودیم اما اینکه بخواهیم با روش عجیب و غریب در زمین‌ها یا باغات کشاورزی حاضر شویم میسر نیست.

این کشاورز مازندرانی ادامه داد: بسیاری از کارگران به دلیل مسائل ایجاد شده و ترس از بیماری حاضر به حضور در مزارع ما نیستند و حتی قیمت‌های زیادی را برای کار در زمین کشاورزی یا باغات توت فرنگی عنوان می‌کنند که اصلا" برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

قاسمی تاکید کرد: مسئولان امسال باید برخلاف سال‌های دیگر مراقبت بیشتری را انجام دهند و برنامه جدیدی را طرح‌ریزی کنند تا ما و کارگران با مشکل مواجه نشویم.

اسماعیل حسن زاده، فرماندار بابلسر گفت: در هفته های قبل پروتکلی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی درباره نحوه فعالیت کارگران در اراضی کشاورزی و مزارع توت فرنگی صادر شده بود ولی با توجه به اینکه حدود هزار هکتار از مزارع توت فرنگی مازندران در شهرستان بابلسر وجود دارد، بنابراین لازم بود درباره نحوه بکارگیری کارگران در اراضی کشاورزی و مزارع توت فرنگی اعلام کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :