آخرین عناوین

دوشنبه 1 ارديبهشت 1399-10:57 کد خبر:77030

خبرگزاری تسنیم گزارش می دهد:

ضریب امنیت شغلی بسیار پایین کارگران در مازندران

با توجه به اینکه مازندران از حیث شاخص خدمات دارای جمعیت کارگری بسیاری است ولی ضریب امنیت شغلی این قشر زحمتکش جامعه در استان بسیار پایین است.


خزرتیترخبر: ارزش نهادن به جان انسانهای شریف و قشر کارگر جامعه، احساس مسئولیت مسئولان مرتبط ، داشتن برنامه ایمنی مناسب در اجرای کار، رعایت مقررات و استانداردهای مربوط به حوزه کار، ارائه آموزش‌های فنی لازم از مهمترین راهکارها در راستای کاهش حوادث ناشی از کار است که باید به آن توجه شود.

کارگران افرادی کم توقع، و قشری زحمتکش در جامعه هستند و در جوامع مختلف این دیدگاه وجود دارد در کشور ما نیز کارگران قابل احترام هستند، اما متاسفانه این دیدگاه  در میان مسئولان به صورت عملی وجود ندارد و این قشر امنیت شغلی لازم را ندارند،حفظ ایمنی در زمان کار جهت حفاظت به درستی انجام نمی شود و در این راستا توپ را به زمین یکدیگر می اندازند.

آمار بالای مرگ و میر ناشی از حوادث هنگام کار

اما این سئوال مطرح است که چرا آمار مرگ کارگران هنگام کار در مازندران افزایش یافته است؟ در این زمینه  مسئولان اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان به ما پاسخی ندادند، اما پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد: 102کارگر در استان یک سال گذشته در حین کار جان خود را از دست دادند که از این تعداد 101 مرد و یک زن بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  16 درصد افزایش داشت.

علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران بیان داشت: در سال‌های متوالی عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی و پس از آن برق گرفتگی است به نحوی که در سال گذشته 47 مورد مرگهای ناشی از حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی با افزایش 34 درصدی و 19 مورد برق گرفتگی، جسم سخت با 20، سوختگی و سایرموارد هر کدام با 8 مورد گزارش شده است.

وی گفت: بر اساس آمارهای مراکز پزشکی قانونی استان در سال 98 به ترتیب شهرستان ساری  با 18 و آمل با 14 فوتی بیشترین و شهر تنکابن با یک مورد فوتی، کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند. سال گذشته 930 مصدوم در اثر حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو درصد افزایش داشت.

سهم بالای کارگران ساختمانی از حوادث

عضو هیئت مدیره کانون کارگران ساختمانی مازندران گفت: 50 درصد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان بوده و دلیل این امر نیز فراهم نبودن وسایل ایمنی در محیط کارگاهی و ساختمانی است،کارفرماها بر اساس قانون موظف هستند، ابزار ایمنی را در محیط کاری برای کارگران و استادکاران فراهم  کنند.

محمد اکبری با اشاره به اهمیت آموزش و نظارت در این بخش، افزود: انجمن‌های صنفی تاکنون به بیش از 30 هزار نفر در استان آموزش‌های لازم را ارائه دادند اما بدانیم آموزش زمانی خروجی دارد که نظارت‌ها در زمینه نکات ایمنی به درستی توسط بازرسان اداره کار، مهندسان ناظر و مجری در کارگاه ساختمانی و انجمن‌های صنفی اجرا شود.

رئیس کانون انجمن‌های کارگران ساختمان مازندران نیز گفت: بی  احتیاطی کارگران و عدم توجه  کارفرمایان نسبت به ایمنی کار از عوامل حادثه ساز کارگران ساختمانی است، در این راستا  بارها مشاهده شد در ساختمان‌ها به جای آنکه بالابر را بالای ساختمان نصب کنند آن را پایین ساختمان با طناب و قرقره معمولی نصب می‌کنند که این امر ایمنی ساختمان را کاهش میدهد و بیشتر ساختمان‌ها فاقد هر نوع بیمه است.

سید هادی ساداتی افزود: جهت پیشگیری از حوادث ناشی از کار آموزش در اولویت قرار دارد و  طبق بررسی‌هایی که انجام شد افرادی که سال گذشته  و سالهای قبل  دچار آسیب  و یا فوت شدند از افرادی که دوره‌های آموزشی را طی کردند نبودند.

وی گفت: البته آموزش‌ها به تنهایی کفایت نمیکند و بازرسان  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهندسان ناظر و شهرداری‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند.

ساداتی با بیان اینکه بیشتر حوادث ساختمانی مربوط به سقوط ارتفاع است، ادامه داد:  بیش از 60 درصد حوادث ارتفاع نیز مربوط به دهانه آسانسور است که باید این قسمت حفاظ مناسب داشته باشد از دیگر حوادث نیز مربوط به داربست است و به دلیل نصب در بیرون ساختمان با سیم و کابل برق حوادثی را به وجود می آورد.

وی گفت: نظام مهندسی همکاری لازم را دارند اما مسئولان باید کمر همت ببندند و نسبت به امنیت و حفظ جان انسانهای کم توقع جامعه گامی اساسی بردارند.

مسئول کانون کارفرمایان مازندران نیز درباره حوادث ناشی از کار در سطح کارگاه‌های مازندران گفت: کارفرمایان با ایمنی کارگاههای خود نقش مهمی کاهش حوادث ناشی از کار دارند.

سید حمزه درواری با بیان اینکه فراگیری ساعت آموزش ایمنی در محیط های کاری اهمیت فراوانی دارد، افزود: تجهیزات کارگاه‌ها باید ایمن و از استانداردهای مختلف برخودار باشند و الزامات مربوط به پیشگیری و حفاظت در محیط‌های کاری رعایت شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :