آخرین عناوین

دوشنبه 1 ارديبهشت 1399-10:57 کد خبر:77032

خاموشی کورسوی صنعت مازندران:

تیغ خصوصی سازی بر سر چوکا

واگذاری صنایع چوب و کاغذ مازندران موقتاً از دستور کار متولیان خارج شد اما دیر یا زود، خوب یا بد این کارخانه قدیمی باید طعم خصوصی‌سازی را بچشد.


به گزارش خزرتیترخبرو به نقل از مهر، اگرچه با ورود استاندار مازندران و تمکین مسئولان بانکی، آگهی واگذاری صنایع چوب و کاغذ به بخش خصوصی وتو شد اما خواه‌ناخواه باید مر قانون مبنی بر واگذاری املاک بانک‌ها و پرهیز از بنگاه‌داری اجرایی شود، طرحی که می‌تواند چوکا را در سراشیبی صعود و یا سقوط قرار دهد.

تجربه واگذاری صنایع و کارخانه‌های بزرگ دولتی به بخش‌های خصوصی در مازندران، تراژدی غمباری است که یک سر آن به خزرخز تنکابن برمی‌گردد و سوی دیگر به چیت سازی بهشهر و یا نساجی قائم‌شهر، همه این کارخانه‌ها با خصوصی‌سازی نه‌تنها به تولید بازنگشتند بلکه برخی از گردونه تولید برای همیشه حذف شدند.

واگذاری ۵۸ درصد سهام چوب و کاغذ به بخش خصوصی و غیردولتی فی‌نفسه بد نیست اما نگرانی زمانی شدت می‌یابد که سرمایه‌گذاران نااهل و سرمایه‌گذارنماها در آن ورود کنند و آن‌وقت باید فاتحه اشتغال را در بزرگ‌ترین کارخانه تولید مازندران خواند.

چوب و کاغذ ۲۳ سال پیش تأسیس شد و با گذشت دو دهه فعالیت همواره با چالش‌های زیادی مواجه بوده و در برهه‌ای جزو کارخانه‌های ورشکسته و زیان ده قرار گرفت و تا اینکه سال قبل با ورود ستاد رفع موانع تولید و تزریق منابع از ماده ۱۴۱ خارج شد، این کارخانه که از شرکت‌های وابسته به بانک ملی و قطب تولید کاغذ در کشور به شمار می‌رود و با تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن کاغذ، سهم بالایی در این حوزه دارد، اکنون در دوراهی واگذاری قرارگرفته است.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران درباره واگذاری چوب و کاغذ با اظهار اینکه فعلاً این طرح منتفی شده است، می‌گوید: طبق قانون برنامه ششم توسعه بانک‌ها باید بنگاه‌داری را رها کنند و خواه‌ناخواه باید این دستورالعمل قانونی درباره چوب و کاغذ نیز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید با فروش دارایی‌ها، سرمایه را در مسیر تولید هزینه کنند، افزود: اگر بانک‌ها به این دستورالعمل قانونی توجه نکنند در حسابرسی‌های سالانه دچار مشکل خواهند شد.

وی با تأکید براینکه خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون فی‌نفسه بد نیست، تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد صلاحیت و اهلیت سرمایه‌گذار است زیرا ورود سرمایه‌گذار فاقد صلاحیت لازم می‌تواند مشکلات را مضاعف کنند و سرنوشتی نظیر شرکت نیشکر را برای استان رقم زند.

قوانلو درعین‌حال عنوان کرد ورود سرمایه‌گذار قوی و دارای صلاحیت می‌تواند به نفع استان باشد زیرا تجربه نشان داده که دولت مدیر و بنگاهدار خوبی نیست.

پرونده واگذاری چوب و کاغذ باآنکه موقت از گردونه خارج شد اما نرخ تعیین‌شده در فراخوان روز ۱۶ فروردین امسال، واکنش‌های متفاوتی را ایجاد کرد و حتی منتخبان مردم ساری در مجلس یازدهم خواهان ورود دستگاه قضائی به این مسئله شدند. طبق این آگهی قیمت پایه فروش برای ۵۸ درصد سهام صنایع چوب و کاغذ مازندران ۷۰۰ میلیارد تومان به‌صورت نقد تعیین‌شده بود.

خاموشی کورسوی صنعت

علی بابایی کارنامی منتخب مردم ساری و میان درود در مجلس یازدهم بابیان اینکه واگذاری چوب و کاغذ درواقع به معنای خاموشی کورسوی صنعت استان به شمار می‌رود، ادامه داد: واگذاری کارخانه به سرمایه‌گذار نااهل سبب بیکاری کارگران و رقم خوردن سرنوشت شبیه شرکت نیشکر هفت‌تپه برای این چوب و کاغذ خواهد شد.

وی با تأکید براینکه نباید این مجموعه را به سرمایه‌گذاران فاقد صلاحیت واگذار کرد، عنوان کرد: قیمت پایه درنظرگرفته شده برای فروش سهام این کارخانه که دارای اموالی نظیر تأسیسات، زمین‌های مرغوب، هتل، رستوران و غیره است، باقیمت واقعی تفاوت فاحش دارد و باید دستگاه‌های مورد نظیر به این بخش وارد کنند.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران درباره لغو واگذاری شرکت صنایع چوب و کاغذ اظهار داشت: اخیراً از طرف هیئت‌مدیره طرح و توسعه آینده پویا (سهامی خاص) آگهی مبنی بر فروش ۵۸.۶ درصد سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران (سهامی عام) صادرشده بود اما با پیگیری‌های استاندار مازندران و همچنین پیگیری‌های این معاونت در روز جاری قرار شد فروش سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران فعلاً لغو شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران همچنین تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ با پیگیری‌های مجدانه استاندار مازندران جلسه‌ای به ریاست معاون اول محترم رئیس‌جمهور برگزار شد که منتهی به اخذ ۷ مصوبه اختصاصی برای شرکت چوب و کاغذ و نتیجه این اقدامات افزایش تولید و تثبیت اشتغال در بزرگ‌ترین کارخانه کاغذسازی کشور شد.

خیریان پور افزود: طی مذاکره‌ای که استاندار مازندران با مدیرعامل شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا صورت داد، مقرر شد در آینده نزدیک جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مازندران تشکیل و پاره‌ای از مشکلات مطرح و اقدامات اصلاحی انجام شود.

چوب و کاغذ فعلاً واگذار نمی‌شود اما در سال‌های اخیر طرح تنفس جنگل، تغییرات مدیریتی زودهنگام، مطالبات از سازمان جنگل‌ها در سال‌های اخیر این کارخانه را تا آستانه ورشکستگی کشانده است و کارگران این کارخانه بزرگ در حال حاضر به نحوه واگذاری آن اعتراض دارند و با اصل واگذاری چندان مخالفتی ندارند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :