آخرین عناوین

شنبه 6 ارديبهشت 1399-12:13 کد خبر:77074

عبارت گزارش می دهد:

نفس های کرونا بیخ گوش مردم مازندران / چند نشانه از شوخی مرگبار با ویروس

معاون‌ وزیر بهداشت در سفر ۱ اردیبشت ماه به استان هشدار داد و گفت:در مازندران به طور شفاف هشدار می‌دهم با وجود کاهش مبتلایان ، اما آمار ابتلا طی روزهای اخیر نسبت به هفته پیش افزایش دارد.


خزرتیترخبر: سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روز گذشته اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۹۲ بیمار مشکوک به کرونا براساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند و در همین مدت تعداد ۱۰۵ نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

وی همچنین افزود: آمار مبتلایان به ویروس کرونا روز گذشته در مقایسه با روز قبل افزایش نسبی داشته است که توصیه به مردم علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی، پرهیز از رفت و آمدها، رفتن به مهمانی و بیرون رفتن‌های غیرضروری است.

این یک پیام روشن و واضح به مردم و مسئولان بود که آقایان و خانم ها کرونا همچنان در کنار ما زنده است و جنگ ما و ویروس هنوز ادامه دارد، اما مردم با این اعتقاد که آتش کرونا فروکش کرده است و با توجه به ازسرگیری دوباره فعالیت برخی مشاغل، رفت و آمدهای خود در شهرها را افزایش داده اند و بیم آن می رود که همه رشته های طرح فاصله گذاری اجتماعی که به تدریج بافته شده، پنبه شود.

این افزایش عبور و مرور در شهرهای استان در حالی اتفاق میفتد که ایرج حریرچی معاون‌ وزیر بهداشت،درمان واموزش پزشکی در سفر 1 اردیبشت ماه به استان نسبت به افزایش ابتلا به کرونا در مازندران هشدار داد و گفت:در مازندران به طور شفاف هشدار می‌دهم با وجود کاهش مبتلایان نسبت به اسفندماه، اما آمار ابتلا طی روزهای اخیر نسبت به هفته پیش افزایش جزیی دارد.

یکی از دلایل افزایش سرعت شیوع بیماری در استان، بازگشایی مسیرهای تردد بین استانی و افزایش صد درصدی تردد در مسیرهای منتهی به مازندران است،مسافران و مازندرانی های ساکن تهران و دیگر نقاط کشور که نوروز امسال با وجود ممنوعیت سفر بین استانی در سطح کشور از مسافرت به مازندران بازمانده اند، این روزها با توجه به تعطیلی مدارس و به اصطلاح خواب بازار، موقعیت را مناسب دیده اند و راهی جاده های مازندران شده اند.

حجم این رفت و آمدها به اندازه ای زیاد و تا حدی غیرقابل پیش بینی بود که پلیس راه مازندران مجبور به یک طرفه کردن دو شاهراه ارتباطی استان با پایتخت شد، پلیس راه انتظامی کشور ۲ روز گذشته طی اطلاعیه ای اعلام کرد که به منظور تسهیل در آمد و شد خودروها ، جاده های هراز و کندوان بعد از ظهر جمعه یک طرفه می شود، بر این اساس تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۵ الی ۲۴ امروز از کرج به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و با اعلام مأمورین پلیس راه در محل، تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۸ تا ۲۴ از مرزن آباد به سمت کرج یکطرفه است.

خطر بروز موج دوم کرونا

همچنین تردد انواع وسایل نقلیه در محور هراز نیز از ساعت ۱۷ الی ۲۴ امروز (جمعه) از رودهن به سمت آمل ممنوع بوده و با اعلام مأمورین پلیس راه در محل، از ساعت ۱۹ تا ۲۴ روز از آب اسک به سمت رودهن (محدوده مشاء) یکطرفه می شود .

این در حالی است که آمارهای ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شهرستان بابل نشان می دهد که روند ابتلای مردم به ویروس کرونا رو به رشد است و در صورت ادامه مسافرت ها به استان مازندران به اعتقاد کارشناسان بهداشتی می تواند به افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس بیانجامد .

از سوی دیگر ساکنین شهرهای مازندران نیز با توجه به بازگشایی بازارها و اماکن تفریحی گردشگری مانند بوستان ها، انگار دیگر تاب خانه نشینی ندارند، بازار ترافیک و دوردورهای شبانه دوباره داغ شده و مردم تا پاسی از شب در پارک ها پیکنیک می کنند،حتی مشاهده شده برخی از افراد که این روزها دیگر کم تعداد هم نیستند، به قدری به این اپیدمی بی توجهی می کنند که انگار آن مردمی که 2 ماه شرایط سخت کنترل عبور و مرور و فاصله گذاری را تحمل کردند از سیاره دیگری آمده بودند.

از طرفی از آنجایی که ثبت نام سیمکارت رایگان برای دریافت وام یک میلیون تومانی حمایتی دولت برای یارانه بگیران تا ۱۸ اردیبهشت تمدید شد، شاهد تجمع افراد در دفاتر پیشخوان سطح شهر هستیم، باید به این توجه داشت که این حجم از جمعیت و نادیده گرفتن فاصله گذاری اجتماعی در این دفاتر، خود بستری برای شیوع بیشتر کرونا و اضافه شدن به بیماران می شود و درواقع مشکل مردم و مسئولین را چندبرابر خواهد کرد، به عبارتی هرقدر که در این ایام مراعات کردیم در حال به باد رفتن است بدون توجه به این که اگر کرونا انقدر شوخی بود یک جهان با این همه کشورهای پیشرفته و جورواجور را به این وضع نمی انداخت.

البته مدیرکل دفتر مدیریت کیفیت و امورمشتریان شرکت پست اعلام کرده است که با تصمیم وزیر ارتباطات این روش واگذاری سیم کارت ملغی و مقرر شد متقاضیان با مراجعه به درگاه‌های الکترونیک، ثبت نام سیم کارت اپراتور‌ها و ثبت اطلاعات دقیق شامل اطلاعات هویتی، اطلاعاتی مکانی درخواست خود را ثبت و شرکت ملی پست طی همکاری مشترک با اپراتور‌ها این سیم کارت‌ها را درب منازل تحویل و عملیات احراز هویت مالکان را در نشانی هموطنان در سرتاسر کشور انجام دهد.

اما همانطور که می بینید دست کم تا روز 5 شنبه که این تصاویر برای عبارت ارسال شد، این صف ها همچنان ادامه داشت، برای در جریان قرار گرفتن ماجرا نیز به میان مردم رفتیم تا صحبت‌هایشان در این باره را بشنویم.

یک خانم مسن که از صبح در صف انتظار بود، گفت: من و همسرم مسن هستیم و فرزندانمان هم با ما زندگی نمی‌کنند، ما به خاطر کم‌سوادی با راه و روش تهیه الکترونیکی سیمکارت هم آشنا نیستیم بنابراین مجبوریم در این شرایط شیوع ویروس هم خارج از منزل بیاییم و در این دفاتر کار خود را پیگیری کنیم که ممکن است خطر ابتلا را هم برایمان به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: انتظار داشتیم که دولت به جای این مشقت‌ها، نیز دست ما را بگیرد و در این روزهای سخت کمک حال ما باشد نه اینکه برای دریافت وام یک میلیونی هم مجبور به گذراندن چندین موانع باشیم که ما را بیشتر دچار استرس و نگرانی می‌کند؛ اگر خودم برای کارهایم از منزل خارج نشوم کسی نیست که کارهایم را انجام دهد، از این رو همسر بیمارم را در منزل گذاشتم و خودم برای پیگیری امور آمده‌ام.

پسرجوانی که در صف انتظار بود، به خبرنگار ما گفت: بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دفاتر سالمندان و افراد مسن هستند که توان انجام کارهای اینترنتی را ندارد؛ دیدن این صحنه‌ها واقعا تاسف آور است؛ اگر در این تجمعات باز هم شیوع ویروس و تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند، مقصر اصلی چه کسی است؟ مردم یا دولت؟

وی تصریح کرد: با گذشت چندین سال از واریز یارانه، آیا دولت اطلاعات سرپرستان خانوار را ندارد که اکنون مردم مجبور به پشت سر گذاشتن هفت‌خان رستم برای دریافت وام یک میلیونی هستند؟ روش‌ها زیادی برای واریز این مبلغ وجود دارد تا مردم هم به سختی نیفتند.

کارشناسان خطر جدی نگرفتن فاصله گذاری را بارها و بارها گوشزد کرده اند و حتی مقامات وزارت بهداشت نیز خطر موج دوم ویروس را بیشتر از موج اول عنوان کرده و وقوع آن را با توجه به رفتار این روزهای عده ای از مردم و همچنین برخی تصمیمات دولتی، دور از انتظار ندانسته اند.

عده ای از همین کارشناسان بر این عقیده اند که با تمام آسیب هایی که کرونا به تقتصاد استان و کشور وارد کرد، طرح فاصله گذاری اجتماعی و بخصوص ممنوعیت تردد بین استانی کمی زود از میان برداشته شد و همین امر ممکن است احتمال آسیب به سلامت جامعه در آینده را افزایش دهد.

زنگ خطر شیوع بیماری کرونا در مازندران سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در بابل به صدا درآمد، اگر چه روند شیوع بیماری از اواخر اسفند در مازندران به نقطه پیک رسید و از سوم فروردین ماه امسال هم کاهشی شد، ولی همچنان صدها بیمار کرونایی در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند و هر روز نیز دهها بیمار جدید در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل پذیرش می شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :