آخرین عناوین

يکشنبه 7 ارديبهشت 1399-14:47 کد خبر:78060

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

مثلث گرانی، کسادی و کرونا در بازار/ نگرانی مردم و ضعف نظارت ها

گرانی کالا و اجناس در زیر سایه کسادی بازار درپی شیوع کرونا و ضعف نظارت‌ها، کام مردم مازندران را همزمان با شروع ماه مبارک رمضان تلخ کرده است.


خزرتیترخبر: درحالی که کسادی و رکود بر بازارها و فعالیت‌های کاسبان مازندران سایه انداخته و بسیاری از شاغلان به ویژه در حوزه خدمات را خانه نشین کرده است، گرانی  طعم تلخ کرونا را بیشتر نمایان کرده است.

یک شهروند ساروی با اظهار اینکه بسیاری از کالاهای پرمصرف در سایه ضعف نظارت‌ها گران شده است، افزود: قیمت گوشت، مرغ، برنج، پنیر، خرما و غیره افرایش یافته است.

گلایه مردم از گرانی اجناس و ارزاق

محمد جعفری در حال خرید از فروشگاهی در ساری، ادامه داد: در شرایط کنونی که بسیاری از کسبه‌ و مردم به دلیل شیوع کرونا خانه نشین هستند، مغازه داران توجهی به کسادی بازار ندارند و بر قیمت اجناس و کالاها افزوده‌اند.

شهروند دیگری با بیان اینکه قیمت خیار، سیب و پرتقال و دیگر اقلام نظیر برنج، شکر افزایش یافته است، ادامه داد: مسئولان عنوان می‌کنند مشکلی در تأمین ارزاق نداریم اما تهیه کالاها با قیمت‌های مصوب دولتی برای ما آرزو شده است.

حسین اصغری با عنوان اینکه برخی از افراد در سایه ضعف نظارت‌ها سعی کرده‌اند از آب گل آلود ماهی بگیرند، ادامه داد: قیمت‌ها نسبت به قبل از عید، به صورت محسوس گران‌تر شده است و سبد خانواده‌ها هر روز خالی‌تر می‌شود.

نرخ برخی اجناس در فروشگاه‌های مازندران

نگاهی به قیمت برخی اجناس و کالاها در مازندران نشان می‌دهد که قیمت این کالاها به نسبت ماه قبل رشد قابل توجهی داشته است. خرما بسته‌ای ۲۵ هزار تومان، کشک شیشه‌ای ۱۸ هزار تومان، پودر لباسشویی ۷۴۰۰ تومان، شکر ۱۸۰۰ گرمی ۱۱ هزار تومان، دستمال کاغذی هر عدد ۱۰ هزار تومان، روغن سرخ کردنی یک بطری ۲۰ هزار تومان، عرضه می‌شود.

همچنین پنیر دو کیلویی ۷۱ هزار تومان، رب گوجه ۱۵ هزار تومان، لوبیا چیتی ۱.۵ کیلویی ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این قیمت‌ها درحالی است که مسئولان امر معتقدند، مشکلی در تأمین ارزاق و مایحتاج عمومی وجود ندارد.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد ۴۱ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی سراسر استان صورت گرفته است، افزود: در پی شیوع ویروس کرونا و با توجه به ایام تعطیلات نوروز، این سازمان مبادرت به اجرای طرح ویژه نظارتی در سراسر استان کرده است.

تعطیلی ۳۰۰ واحد صنفی متخلف در مازندران

وی با اشاره اینکه هم اکنون نیز طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان در سراسر استان در حال اجراست از تشکیل هزار و ۲۹۹ پرونده طی این مدت خبر داد و اعلام کرد: دو هزار و ۲۸۹ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و عدم رعایت قوانین نظام صنفی از ابتدای سال جاری در مازندران پلمب شده است.

وی تصریح کرد: به جهت تأمین نیاز کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان، هماهنگی‌های بسیار خوبی صورت گرفته و اقلامی همچون برنج، شکر، گوشت قرمز، مرغ منجمد، روغن و خرما به استان اختصاص یافته که میزان آن قابل توجه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته هیچ  کمبودی در تأمین اقلام اساسی خانوارها وجود ندارد و ذخایر انبارهای استان در بهترین شرایط موجود قرار دارد.

وی در پایان از شهروندان مازندرانی تقاضا کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی از قبیل گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، تقلب و … مراتب را به تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

عرضه کالاها با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

همچنین سید محمد جعفری مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به نرخ گوشت قرمز و مرغ در استان با بیان اینکه مرغ منجمد هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروشندگان تحویل داده می‌شود، افزود: این کالا با قیمت ۱۲ هزار تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در سطح استان فعال است، عرضه‌ می‌شود، گفت: محدودیتی در تأمین گوشت مرغ و گوساله در استان وجود ندارد و مردم به راحتی می‌توانند این اقلام را با نرخ مصوب خریداری و تهیه کنند.

همزمان با ماه رمضان ۱۲ هزار تن کالاهای اساسی شامل روغن، برنج، شکر، گوشت و مرغ در استان مازندران عرضه می‌شود.

به رغم تلاش مسئولان برای رصد و کنترل بازار، اما گرانی اجناس در سایه رکود و کسادی، مردم کرونا زده مازندران را نگران کرده و خواهان نظارت بیشتر بر اصناف شدند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :