آخرین عناوین

شنبه 20 ارديبهشت 1399-22:37 کد خبر:78131

رئیس پلیس فتا استان مازندران خبر داد:

کشف 87 درصدی جرایم اینترنتی در استان مازندران

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات مازندران از کشف 87 درصدی جرایم اینترنتی در استان خبر داد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سامع خورشاد با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های پلیس فتا در راستای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا در سطح استان، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا به عنوان یک رخداد مهم و تاثیرگذار جهانی، مهمترین موضوع روزهای کرونایی در فضای سایبری، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و فروش محصولات بهداشتی و پزشکی به صورت غیرقانونی بوده است.

وی افزود: پلیس فتا برابر ماده ۷۴۶ از فصل جرایم رایانه‌ای قانون مجازات اسلامی با هرگونه تولید و نشر اخبار جعلی و شایعات پراکنی و ارائه آمارهای غیرواقعی در فضای مجازی که باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد اضطراب میان هموطنان شود برابر قانون رفتار خواهد کرد.

رئیس پلیس فتای مازندران خاطرنشان کرد: در همین خصوص طی این مدت 6 متهم به خرید و فروش مواد ضدعفونی کننده در فضای مجازی شناسایی و دستگیر شدند و اقلام بهداشتی در انبارهایی که به صورت غیرقانونی و غیربهداشتی نگهداری می‌شد، کشف شد.

خورشاد تاکید کرد: در حوزه جرائم سایبری، مهمترین دلایل کلاهبرداری‌های اینترنتی عدم اطلاع و آگاهی کافی کاربران، سهل‌انگاری و اعتماد بی‌دلیل به افراد ناشناس و سودجو است که در همین راستا اغلب پرونده در حوزه فیشینگ و سرقت اطلاعات بانکی افراد است.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول کلاهبرداران با ایجاد صفحه جعلی بانک در فضای مجازی و ترغیب و هدایت افراد به سمت این صفحات، به اطلاعات بانکی شهروندان دسترسی پیدا می‌کنند، افزود: مجرمان اینترنتی با دسترسی به این اطلاعات بانکی، حساب کاربران را به صورت برداشت غیرمجاز اینترنتی، انتقال وجه و یا خرید اینترنتی خالی می‌کنند.

رئیس پلیس فتای مازندران با بیان اینکه از نکات مهم و قابل توجه در حوزه کلاهبرداری اینترنتی، سن پایین جرم است که غالبا بین سنین ۱۶ تا ۲۰ سال هستند، افزود: در سال گذشته و طی چند ماه اخیر بیش از ۸۷ درصد از جرائم رایانه‌ای کشف شد و در این رابطه ۴۳۴ نفر از کلاهبرداران اینترنتی دستگیر شدند، ارزش ریالی کلاهبرداری های اینترنتی کشف شده ۶۰ میلیارد ریال بوده که در این خصوص با تلاش کارآگاهان و کارشناسان پلیس فتا بیش از ۳۶۰۰ شاکی در پرونده‌ها شناشایی شدند.

خورشاد با اشاره به سرانه ی بالای مصرف اینترنت و جمعیت ثابت و متغیر استان مازندران به دلیل شرایط گردشگر پذیری استان، گفت: ضریب نفوذ اینترنت در حوزه سایبری استان بالا بوده که جلوگیری از وقوع این جرایم مستلزم افزایش آگاهی شهروندان، جدی گرفتن هشدارهای پلیس فتا و عدم اعتماد به افراد سودجو است.

وی در پایان خطاب به شهروندان و کاربران فضای مجازی با اشاره به اینکه سایت‌های فروش اینترنتی مانند شیپور و دیوار هیچ گونه پیامکی مبنی بر درج و یا حذف آگهی برای افراد ارسال نمی‌کنند به کاربران فضای مجازی هشدار داد مراقب باشند هر لینکی که برای آنان ارسال می‌شود را بدون آگاهی فوراً باز نکنند.

وی با اشاره به اینکه هر مطلب و خبری که در فضای مجازی منتشر می شود، دلیلی بر صحت آن نیست و حتما به منبع اخبار توجه کنند به شهروندان توصیه کرد: عضو هر کانال و گروهی نشوند و پای صحبت هر فردی ننشیند و مراقب افراد سودجو و معاند باشند.

خورشاد همچنین به استفاده کودکان از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و از خانواده‌ها خواست؛ کنترل و نظارت بیشتری بر عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی و استفاده از بازی‌های رایانه‌ای داشته باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :