آخرین عناوین

جمعه 7 شهريور 1393-23:17 کد خبر:796

باز هم ضعف مسئولان مازندران و ضرر مردم:

واگن های بمبیی در راه آهن شمال مازندران؟!افت جایگاه راه آهن شمال در کشور/پاسخ راه آهن شمال

به علت قدرت چانه زنی کم و ضعیف مسئولان مازندران،بدترین واگن ها در اختیار راه آهن شمال است.


به گزارش خزرخبر،راه آهن شمال کشور در سال های نه چندان دور همواره از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار بود.

متاسفانه در طی چند سال اخیر به علت قدرت چانه زنی کم و ضعف مسئولان در رجای کشور،مازندران نتوانسته حق خود را از مسئولان و سهم کشوری بگیرد.

بر پایه این گزارش واگن هایی که در خط راه آهن شمال استفاده می شوند به علت کیفیت بسیار پایین معروف به قطارهای بمبیی بوده که از حداقل استانداردهای بین المللی و تجهیزات رفاهی برای مسافران بی بهره می باشند.(قطارهای بمبیی از بی کیفیت ترین قطارها می باشند).

به گزارش خزرخبر،هر استان در هر سال سعی در استفاده از تجهیزات مدرن تر و بهتر جهت رفاه حال مسافران برای جذب بیشتر آنها و درآمدزایی بیشتر می کنند اما این مسئله علی رغم ادعاهای مسئولان در مازندران بر عکس می باشد و مانند بسیاری دیگر از بخش ها،راه آهن شمال نیز افت ویژه ای در کشور نموده است.

رایان طهانیان مهندسی که حداقل ماهی یک بار از تهران به مازندران و گاهی اوقات با قطار می آید به خزرخبر گفت:من هم در تابستان و هم زمستان با قطار به مازندران سفر می کنم و اگر مجبور نباشم هرگز با راه آهن به مازندران سفر نخواهم کرد زیرا واگن های آن بسیار آزار دهنده و فاقد وسائل رفاهی استاندارد می باشند.

وی افزود:اگر شب ها سوار این واگن ها شوید مطمئنا باید یک روز کامل را به علت سر و صدای زیاد و سختی هایی که می کشید استراحت کنید.

راضیه جباری که دانشجوی تهران و اهل ساری می باشد در مورد وضعیت واگن ها می گوید:راه آهن از امن ترین وسائل مسافرت و حمل و نقل می باشد اما متاسفانه به علت آنکه واگن های آن بسیار بد و کهنه و خارج از استاندارد های لازم می باشند برای مردم قابل تحمل نمی باشد.

وی با بیان اینکه اگر مجبور نباشم تا با راه آهن مسافرت کنم هرگز این کار را نخواهم کرد اظهار داشت:راه آهن شمال فراموش شده است و مسئولین فقط برای رفع تکلیف ،کارهای روزمره آن را انجام می دهند.

بر پایه این گزارش،نمی دانیم آیا باز هم استاندار مازندران و معاونان او و مسئولین راه آهن شمال می توانند اعلام نمایند زیر ساخت های لازم جهت جذب مسافران و گردشگران را مهیا کرده اند؟

 

&&&&& 

پاسخ اداره کل راه آهن شمال به مطلب خزرخبر:

احتراماً عطف به خبر مورخ 7 / 6 / 93 با کد 796 آن پایگاه خبری با عنوان" واگن های بمبیی در راه آهن شمال ؟ ! افت جایگاه راه آهن شمال در کشور" ابتدا ضمن تشکر از کلیه رسانه هایی که همواره نقد عملکرد دستگاههای اجرایی را مد نظر قرار دارند ،  شایسته است توضیحات این اداره کل نیز جهت آگاهی افکار عمومی بنحو مطلوب منعکس گردد.

1-به یقین علیرغم همه تلاش هایی که توسط مسئولین امر در جهت بهبود وضعیت قطارهای مسافری و آسایش شهروندان در این بخش طی سال های اخیر بعمل آمده لذا ارائه این خدمات ، شایسته و در شان مسافران محترم شبکه ریلی کشور بطور اعم و مسافران محور شمال بطور اخص نمی باشد و الزاماً سیاست گزاران این بخش از حمل و نقل باید اقدامات جدی و اساسی تری در جهت ارتقاء کیفی و کمی خدمات ریلی برآیند.

2-علیرغم همه کمبودها و ضعف هایی که در بخش خدمات مسافری راه آهن قابل لمس می باشد ، لذا نادیده گرفتن اقدامات بعمل آمده نیز بدور از انصاف خواهد بود. افزایش تعداد قطارهای مسافری راه آهن شمال از سه سرویس رفت و برگشت روزانه به هفت سرویس در سال های اخیر ، راه اندازی سرویس مستقیم ساری مشهد ، راه اندازی سرویس های محلی روزانه گرگان پل سفید و پل سفید گرگان ، نوسازی کامل ناوگان قطارهای محلی ، بازسازی اساسی ناوگان قطار ساری مشهد ، بهسازی سالن های انتظار مسافری در ایستگاهها ، راه اندازی سامانه فروش آنلاین بلیت قطارها حتی در شهرهای شرق استان که فاقد شبکه ریلی می باشند ، ساماندهی بخش هایی از حریم راه آهن با ایجاد فضاهای سبز و ارتقاء ایمنی ریلی ، احداث دهها زیرگذر باکسی و روگذر عبور خودروها و ساماندهی سکوهای مسافری ایستگاهها بخشی از اقدامات راه آهن شمال در جهت ارتقاء خدمات ارائه شده به شهروندان می باشد.

3-یکی از چالش های مهم عدم توسعه یافتگی راه آهن محور شمال مربوط به مختصات اقلیمی و جغرافیایی این محور می باشد ، بدینصورت که این خط آهن لاجرم از کوههای سربه فلک کشیده البرز و مناطق کوهستانی و از داخل تعداد زیادی شهرهای استان با تمرکز جمعیتی بالا عبور می نماید بگونه ای که براساس مشخصات فیزیکی ، این خط الزاماً از داخل قریب به یکصد تونل و به همین تعداد از پل ها عبور می نماید. همچنین یکی دیگر از مشکلات راه آهن شمال عدم امکان استفاده از واگن های جدید به جهت ارتفاع تونل ها می باشد که برای حل این معضل گروههای کارشناسی متعددی در حال بررسی طرح های مطالعاتی می باشند که امیدواریم به نتایج مثبت و ملموسی منتهی شود. در پایان ضمن تشکر از آن رسانه محترم ، این اداره کل آمادگی لازم در ارائه هرگونه اطلاعات لازم و انجام مصاحبه های اختصاصی جهت تنویر افکار عمومی را دارد.

&&&&

پاسخ خزرخبر:

با تشکر از اداره کل راه آهن شمال بخاطر مطلب ارسالی و اینکه نسبت به انتقادهای رسانه ها بی تفاوت نمی باشند ،لازم است به این نکته اشاره نماییم که مطلب ارسالی فوق،جواب مطلب منتشر شده نبوده و فقط ارائه عملکرد این اداره بوده ،در صورتی که مشکل مسافران و بی توجهی و قدرت چانه زنی ضعیف مسئولان  باید به صورت ویژه و جدی مورد بررسی قرار گرفته و این ضعف در راه آهن شمال هر چه سریعتر حل گردد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :