آخرین عناوین

يکشنبه 15 تير 1399-14:53 کد خبر:81384

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

کرونا تازه نفس می تازد/ بی توجهی‌های کوچک فجایع بزرگ بدنبال دارد

عدم رعایت پروتکل‌ها و بی توجهی به مقررات بهداشتی، دوباره مازندران را به کانون کرونا تبدیل و وضعیت برخی شهرستان‌ها را قرمز و نارنجی کرده است.


خزرتیترخبر:روند صعودی شیوع کرونا سبب بستری شدن حدود ۵۰۰ نفر در بیمارستان‌های مازندران شد و کادر درمانی و مراکز بیمارستان دوباره فعالیت مضاعف را از سر گرفتند.

در حالی کرونا همچنان در مازندران قربانی می‌گیرد اما بساط مجالس عروسی و دورهمی ها شبانه و روزانه همچنان در استان داغ است و بیشتر مبتلایان به کرونا در این نشست‌ها و محافل اسیر کرونا شدند، با افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بابل، تمامی تجمعات، همایش‌ها و مراسم ختم، تشییع و عروسی در این شهرستان ممنوع شد.

سید فرزاد جلالی با اشاره به هشدارهای ستاد ملی کرونا و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی گفت: متأسفانه در روزهای گذشته با افزایش شمار بیماران بستری کرونایی در بیمارستان‌های زیر مجموعه علوم پزشکی بابل، وضعیت این شهرستان در حالت قرمز قرار گرفته است.

جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل از بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در بابل به شدت ابراز نگرانی کرد و افزود: از امروز تمام تجمعات از جمله همایش‌ها و مراسم ختم و جشن در بابل محدود می‌شود.

وضعیت بابل هم قرمز شد

وی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته در ستاد بحران شهرستان گفت: جلسات اداری نیز به صورت حضوری برگزار نخواهد شد و همه به صورت ویدئو کنفرانس خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: آمار فزاینده بیماران بستری در شهرستان بابل زحمت کادر درمان را افزایش داده و با وجود آمادگی سیستم بهداشتی درمانی نگران پیک دوم کرونا هستیم.

وی ادامه داد: بعد از یک مدت کوتاه سیر نزولی بستری بیماران کرونایی در بابل، افزایشی شد و در حال حاضر با بستری ۲۱ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بستری‌ها را به ۱۲۲ نفر افزایش داده و وضعیت کرونایی در بابل بار دیگر قرمز شد و هم اکنون ۳۵ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با ذکر این نکته که منتظر این افزایش بودیم، گفت: متأسفانه به دلیل هجوم تعداد زیادی از مسافران و گردشگران به شهرستان بابل در ایام تعطیلات و همچنین عادی شدن و عدم رعایت پروتکل بهداشتی از سوی مردم، وضعیت این روزهای قرمز کرونایی در بابل را پیش بینی کرده بودیم.

جلالی افزود: رونق بازارهای محلی، ترددهای بی رویه شهروندان در سطح شهر، عادی شدن شهروندان در مناسب‌های اجتماعی اعم از جشن‌های عروسی و عزاداری‌ها و همچنین جلسات اداری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی موج بستری بیماران کرونایی در بابل را افزایشی کرد.

وی به الزامی شدن استفاده از ماسک از امروز ۱۵ تیرماه اشاره کرد و از مردم خواست توصیه‌ها را جدی گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه استفاده از ماسک ۸۵ درصد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند، گفت: استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد.

براساس این گزارش، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ است، باید همچنان در خانه بمانیم و فقط در مواقع ضروری یعنی برای کار و شغل و همچنین خریدهای مایحتاج ضروری از منزل خارج شویم و در این موارد نیز باید فاصله فیزیکی و بهداشت دست و تنفس رعایت شود تا انتقال بیماری به حداقل برسد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: مهم‌ترین مصوبه جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا الزامی شدن استفاده از ماسک از امروز است زیرا به افراد بدون ماسک در مازندران خدمات ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در مازندران تمرکز بر بازارها و بخش حمل و نقل است، یادآور شد: افراد در اماکن پرتردد به خصوص پاساژ، بازار و حمل و نقل عمومی موظف به استفاده از ماسک هستند و از مردم می‌خواهیم همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار مازندران به ضرورت مصون سازی اماکن یاد شده و برخورد جدی با تخطی کنندگان اشاره و بیان کرد: اگر مردم بدون ماسک وارد پاساژها شوند، پاساژها نباید به آن‌ها خدمات ارائه کنند و اگر به افرادی که ماسک ندارند خدمات ارائه کنند، به اجبار از فعالیت آنها ممانعت می‌شود.

حسین زادگان با بیان اینکه مردم حتماً باید الزامات بهداشتی را رعایت کنند و جدی بگیرند، گفت: وسایل نقلیه عمومی هم در صورتی که به افراد بدون ماسک خدمات ارائه کنند، از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌کنیم.

در حال حاضر براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران سه شهر مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند، عباس موسوی با بیان اینکه چهار شهر مازندران شامل شهرهای بهشهر، آمل و نوشهر وضعیت قرمز دارند، گفت: در این شهرها الزاماتی که برای شهرهای دارای وضعیت قرمز است اتفاق می‌افتد و یک سری از کارها و فعالیت‌ها ممنوع می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه نیازمند رعایت مستمر توصیه‌های بهداشتی توسط مردم هستیم خاطر نشان کرد: استفاده از ماسک در فضاهای بسته اداری و تجمعات از فردا الزامی می‌شود و همه مردم باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: اگر نتوانیم رفتار و شیوه زندگی مردم را تغییر دهیم دوباره مجبور می‌شویم تعطیلی‌ها را از سر بگیریم و باز هم خود مردم متضرر می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، بهداشت و شست و شوی اصولی دست‌ها و حضور کمتر در تجمعات همواره باید مورد توجه باشد.

بیشترین عامل در روند شیوع دوباره بیماری کرونا در مناطق مختلف مازندران علاوه بر سفر گردشگران، بی توجهی و سهل انگاری‌ها در برپایی جشن‌های عروسی در تالارها و نیز مراسم‌های عزا در مساجد شهری و روستایی بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است و این مسئله شمار بیماران را افزایش داده و برخی مازندران را در لیست قرمز قرار داده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :