آخرین عناوین

شنبه 12 مهر 1399-11:27 کد خبر:83881

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

کودکانی که کودکی نمی‌کنند/قشری که در برنامه‌ریزی‌هاجایگاهی ندارند

خانه‌های کوچک و فضاهای نامناسب شهری، زندگی کودکان امروزی را بیش از هر نسل دیگری سخت کرده است، آنها حتی فرصتی برای کودکی ندارند.


خزرتیترخبر: بیش از ۳۵۰ هزار کودک و نوجوان در مازندران وجود دارد که دل مشغولی آنان بازی و تفریح نیست و با سیر کردن در فضای مجازی و شرکت در کلاس‌های آموزشی متنوع و بی اساس، آینده شأن را مبهم کرده است.

هفته ملی کودک و نوجوان در حالی از ۱۲ مهرماه آغاز می‌شود که ساختن فردا و آینده برای کودکان امروز در سایه مشکلات و چالش‌های فراوان مبهم و پردغدغه است.

رضا عابدی کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی با اشاره به چالش‌های فراروی کودکان گفت: آنچه که در دنیای امروز چالش محسوب می‌شود این است که کودکان بازی نمی‌کنند و بازی فراموش شده است در حالی که کودکان دوره ما با خاک بازی می‌کردند، اسباب بازی می‌ساختند و خلاقیت داشتند در حالی که کودکان امروزی با محیط زندگی ارتباط چندانی ندارند و در آپارتمان اسیر و گرفتار هستند.

وی یادآور شد: اینکه در حال حاضر کودکان ما کودکی نمی‌کنند چالش جدی محسوب می‌شود، از سوی دیگر کودکان ما درگیر آموزش‌های زیادی نظیر کلاس‌های آموزشی و غیره از سوی خانواده‌ها شدند و این آموزش‌ها در کنار درس خواندن به کودکان تحمیل می‌شود و والدین فکر می‌کنند با فرستادن فرزندانشان به کلاس‌های مختلف نظیر موسیقی، ورزش و غیره کودک فعال می‌شود.

عابدی تمرین مهارت‌های زندگی را مسئله مهمی بیان کرد و گفت: کانون پرورش فکری این مسئله را به عنوان شعار زندگی مورد توجه قرار داده تا مهارت‌های زندگی را در کنار درس، بازی و هر نوع یادگیری به کودک انتقال دهیم.

عابدی با اظهار اینکه مهارت‌های مختلف در حوزه‌های آموزش وجود دارد که باید به کودک آموزش داده شود، گفت: مهارت نه گفتن، پاسخگویی درست، هوش هیجانی، نه گفتن به برخی از خواسته‌ها، جزو زندگی است.

این کارشناس فرهنگی به شعار آینده را باید ساخت اشاره کرد و گفت: به جای آموزش صرف باید به یادگیری کودک توجه کرد و به جای آموزش‌های یک سویه باید محیط یادگیری را برای کودک فراهم کرد تا کودک پرسشگر و محقق باشد و آن در محیط آموزش عرضه کند و این آموزش یادگیری محور خواهد بود.

وی با عنوان اینکه کرونا در فضای امروز جامعه یک تهدید شده است، گفت: این تهدید کودک را از محیط تفریح و مدرسه دور کرده است و کودک با یک افسردگی مواجه شده است و باید در این بخش فکر و برای آن چاره اندیشی کرد.

علی مراد خرمی دیگر کارشناس فرهنگی حوزه کودک و نوجوانان نیز با بیان اینکه غربت کودکان در دو سطح خانواده و جامعه وجود دارد، افزود: مشکلات کنونی کودکان در آینده نتایج نامطلوبی خواهد داشت و ظاهراً قرار نیست درباره آن فکری شود زیرا در برنامه‌ریزی‌ها همتی برای حل این مشکلات دیده نمی‌شود.

وی با اظهار اینکه یکی از اصل‌های مهم روانشناختی این است که کودکان در کودکی باید کودکی کنند زیرا در آینده نتیجه نامطلوب نارسایی‌ها را خواهیم دید، درست آموزش نگرفتن خانواده‌ها را از جمله مسائل بیان کرد و گفت: رسانه‌ها و نهادهای آموزشی نیز خانواده‌ها را به درستی آموزش نمی‌دهند و خانواده تصور می‌کند تمامی امکانات و نیازهایی که کودک درخواست کرد باید تأمین کنند.

خرمی بابیان اینکه خانواده‌های متمول سعی می‌کنند نسبت به تأمین خواسته‌های کودکانشان اقدام کنند و خانواده‌هایی که دارای مشکلات مالی هستند نیز در تلاش هستند تا خود را به آب و آتش زنند و خواسته فرزندشان را برآورده کنند، ادامه داد: بخشی از مشکلات ناشی از آن است که کودکان در بیرون سرگرمی ندارند و می‌خواهند این نیاز را در منزل جبران کنند.

این کارشناس حوزه کودک و نوجوان با عنوان اینکه کودکان وقتی عادت می‌کنند که بله و پاسخ مثبت دریافت کنند در آینده با مشکل مواجه می‌شوند، ادامه داد: این کودکان در آینده با برخورد با ناکامی‌ها، دچار تعارض و سرخوردگی می‌شوند و این تعارض آنقدر مخرب است که می‌تواند زندگی خانوادگی و اجتماعی آنان را دچار آسیب کند.

وی یادآور شد: همچنین یکسری از خانواده‌های محروم نمی‌توانند به نیازهای کودکان پاسخ دهند و فرزندان آنان همواره با ناکامی مواجه هستند.

به گفته خرمی اگر در دوران کودکی نسل ما، نیازها در حد کفش و لباس و اینگونه ملزومات بود، امروز این نیازها فرق کرده است، تصریح کرد: امروزه موبایل و تبلت از جمله نیازهای کودکان است که قیمت آن بالای هفت تا هشت میلیون است و تأمین آن برای خانواده‌های کم درآمد ممکن نیست و فرزندان این خانواده‌ها همیشه با ناکامی مواجه هستند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه کودکان در آینده دچار تعارض می‌شوند، به فاصله طبقاتی اشاره کرد و گفت: این فاصله طبقاتی سبب بروز مشکلات و عقده‌هایی در جامعه می‌شود و باید برای حل مشکلات در خانواده‌ها فکری کرد و آنقدر در مقابل تربیت کودکان خطاکار نباشند.

بروز کودک آزاری کلان اجتماعی

وی با اشاره به مشکلات کودکان در جامعه گفت: در سطح جامعه شاهد نوعی کودک آزاری کلان اجتماعی هستیم که همه به نوعی در آن نقش دارند و مقصر هستند و بین دولت و غیر دولت فرقی ندارد زیرا اکنون کودک در خانه‌ای محصور است و حیاطی برای بازی ندارد و فضاهای پارک، محیط کوچه و مبلمان شهری و نقشه جامع شهرسازی نیز به نیازهای کودکان توجهی نشده است.

وی افزود: این در حالی است که در قانون شهرداری‌ها برای ساخت و ساز عنوان می‌شود که ۴۰ درصد زمین برای محوطه فضای سبز و حیاط باشد اما در ساخت و سازها شاهد هستیم که برخی از این ساختمان‌ها حتی یک متر فضای سبز و مکانی برای جنب و جوش کودکان ندارند.

خرمی با اظهار اینکه در گذشته کودکان بیشتر در کوچه‌ها مشغول بازی بودند و اکنون این فعالیت‌ها ممکن نیست، تصریح کرد: کلاس‌های کوچک و فضای محدود مدارس اعم از دولتی و غیرانتفاعی نیز نوعی ظلم در حق کودکان محسوب می‌شود.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به مقوله کودک آزادی کلان اجتماعی تصریح کرد: در سطح برنامه‌ریزی‌های کلان برنامه‌ای برای کودکان وجود ندارد و فضاهای مناسبی برای تحرک کودکان نیست و این کودکان در خانه‌ها محصور و محبوس مانده‌اند.

وی افزود: با مشکلات کنونی که کودکان در خانه و جامعه تحمل می‌کنند چگونه باید انتظار داشته باشیم که فرزندان و جامعه سالمی در آینده داشته باشیم.

خرمی ادامه داد: در زمان‌هایی مانند هفته ملی کودک ممکن است شعارهایی مطرح شود اما اینها کافی نیست بلکه باید فرهنگ و نگاه به کودک را متحول کنیم تا در طراحی مبلمان شهری و یا تدوین سیاست‌های کلان اقتصادی به حقوق کودک و نوجوان توجه ویژه شود.

این کارشناس فرهنگی با عنوان اینکه در آینده با مشکلات شدیدی مواجه خواهیم شد، گفت: کودکانی که فضای مناسب برای بازی و تفریح ندارند به چه سرنوشتی در آینده مواجه خواهند شد.

وی با اظهار اینکه مافیای کنکور و مدرسه‌های خاص و تیزهوشان سبب شده تا کودکان ابتدایی نیز درگیر تست زدن شده‌اند و از بازی کردن در خانه محروم شده‌اند، افزود: دغدغه کنکور سبب شده کودکان و نوجوانان زیر بار فشار باشند و متأسفانه چون کودکان را جدی نمی‌گیریم توجه کافی به این بخش نداریم.

وی با بیان اینکه اوضاع مدارس، فضای سبز، مبلمان شهری بدتر از گذشته شده است خواستار توجه به حقوق کودک در جامعه و خانواده شد و گفت: کودک آزاری کلان بیماری بزرگ قرن به حساب می‌آید.

در هفته ملی کودک که از ۱۲ مهرماه تا ۱۷ مهرماه ادامه دارد، بیش از ۲۰۰ عنوان برنامه ویژه این ایام، پیش بینی شده است آغاز به کار برنامه ترکیبی چرخ و فلک در استودیو آفرینش کانون مازندران- برگزاری مهرواره قصه گویی آفرینش- برگزاری مهرواره دست سازه‌ها- اجرای طرح دیدار با فرزندان شهدای مدافع حرم در هفته ملی کودک، اجرای طرح مونولوگ خوانی عاشورایی (براساس قهرمانان عاشورا) و اجرای طرح نمایشنامه خوانی به صورت زنده (لایو) از برنامه‌های شاخص بوده و قرار است کودکان را برای ساختن زندگی مهیا کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :