آخرین عناوین

چهارشنبه 19 آذر 1399-7:56 کد خبر:85247

بلاغ گزارش می دهد:

واسطه‌های سیاه/ کاسبی دلالان با حربه تردید در بازار مرکبات

اگر دلال نباشد بار را اصلا  نمی خرند، دولت نظارتی ندارد، قیمت ها چند برابر شده است، حمایتی که اگر نشود ضربه های جبران ناپذیری به ستون های اقتصاد مازندران وارد می شود.


خزرتیترخبر: از دو طرف درخت های کیوی چون تونلی چشم نوازی می کنند و با بدرقه  زیبایی پا در جایی خواهی گذشت که تا انتها درخت های کیوی و میوه های رسیده و درشت برق می زنند، حواست هر کجا که باشد پرت شاخه های  درهم پیچیده ای می شود که فراوانی بارش را به دوش می کشد و اینگونه مجال نگاه کردن به چیزی را نخواهی داشت.

آنقدر منظم کیوی ها در کنار هم قرار گرفته اند که به باغ شکوه خاصی داده، مانند سربازهای که منتظر پیکار با زمستان هستند، پاییز است ولی اینجا سرسبزی خودش را دارد، ارامشی عجیب که با نفس های باد در لابه لای شاخه ها دوچندان می شود، آن طرف باغ کیوی، پرتقال ها خودنمایی می کنند، نارنجی هایی که چون نگینی روی درخت طلاکوب شده است.

دارد از خاطره هایش با درخت ها می گوید، از برف چند سال پیش که رویای پرتقال ها را حراج کرده بود، شاخه های شکسته از زخم سرما که انگار هنوز داغ آن روزها برایش حل نشده باقی مانده است، از پشتکارش بعد از شکست ها گفت، از سن و سال درخت ها که برخی همسن خودم بودند، از بی توجهی مسئولین که درد و دل هایش را چند صد کتاب می توان نوشت.

خوش برخورد است، انگار مهربانی طبیعت با او عجیبن شده است، در 6 کیلومتری غرب آمل در روستای ساییچ محله ، پاییز را می توان جور دیگری ببینید.

محمد اباذری، باغدار نمونه کشور با اشاره به ویژگی های کشاورز موفق گفت: فعالیت ما با سه نهاده کاشت، داشت و برداشت است که باید قبل از کاشت، خاک را ازمایش قرار دهند، مانند گذشته نمی توان بدون تخصص فعالیت کرد، باغداری باید با علم باشد که اگر همراه تجربه آمیخته شود، قطعا  پیشرفت های خوبی خواهند داشت.

وی با بیان مشکلات کشاورزان و باغداران، عنوان کرد: سم و کود که از بازار خریداری می کنیم، از طرفی قیمت های بالایی دارند و از جهت دیگر کیفیت شان پایین است، برخی از کودها، بعد از یکسال که مورد استفاده قرار دادیم ، کارشناسان از تهران بخاطر عدم کیفیت فروشنده را جریمه می کنند و ما ضررهای زیادی می کنیم.

مشکل فروش است، نه تولید

بنیانگذار کیوی در آمل از دیگر مشکلات باغداران اظهار کرد: مشکل تولید نداریم، خوشبختانه محصولات خوب و با کیفیت هستند، کشاورز غم تولید نمی خورد، غم فروش را دارد، پاییز که فصل برداشت محصولات است، قیمت و ارزش ندارد، زمان عید که می شود در دست دلالان با قیمت بالایی بفروش می رسد.

وی از افزایش قیمت سم و کود ابراز گله مندی کرد و خاطرنشان کرد: با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت ها چند برابر افزایش یافته است، سم قارچ کش سال قبل 80 هزار تومان خریداری می کردیم، امروز باید 600 هزار تومان خریداری کنیم، سمی که 75 هزار تومان قیمت داشت، باید بیش از 500 هزار تومان بخریم، کود کیسه ای 55 تومان تبدیل شده به پانصد هزار تومان،  کود فسفاد 60 هزار تومان بود امسال در بازار یافت نمی شود، حتی سبد برای جمع اوری میوه  19 هزار تومان به  35 هزار تومان رسید.

باغدار نمونه کشور ادامه داد: کمبود کارشناس داریم با وجود اینکه کارشناسان خبر ای وجود دارد، اما بخاطر حجم بالای کار و کم بودن نفرات زمان زیادی ندارند و همینطور امکانات دچار مشکل هستیم، اگر بخواهیم خاک را مورد ازمایش قرار بدهیم، باید در نوبت باشیم و زمان زیادی طول می کشد به همین خاطر مجبوریم برای کارشناسی خاک به مراکز خصوصی برویم.

جای خالی تشویق

وی از شروع فعالیت اش گفت: از 3 هزار متر شروع کردم، امروز 5 هکتار کشت دارم، 2 هکتار کیوی است، در زمان برداشت بیش از 20  کارگر فصلی وبه طور ثابت  3 کارگر در باغ مشغول فعالیت هستند، در ابتدا شلیل و هلو بود، اما به مرور درختان سیاه بشه را حذف کردم.

اباذری برداشت 143 و نیم تن مرکبات را رکورد زدنی در جهان خواند و افزود: تا بحال هیچ باغداری نتوانسته این حجم از برداشت محصول را داشته باشد، برای آموزش به کشورهای فرانسه، بلژیک، هلند، ایتالیا و.. رفتم برای انان این مقدار برداشت جالب بود، البته بعد از یخ زدگی باغ که در چند سال اخیر رخ داد، امروزه حدود 90 تن مرکبات برداشت می‌کنیم.

واسطه های سیاه

وی تصریح کرد: اگر دلال نباشد بار را اصلا  نمی خرند، دولت نظارتی ندارد، قیمت ها چند برابر شده است، اما تسهیلاتی در نظر گرفته نمی شودف در حالی که یک باغدار  60 تن برداشت را 80 تن کند، هیچ تشویقی برای آن قائل نیستند.

اقتصاد روستاها خصوصا در بخش کشاورزی و باغداری تاثیر پر رنگی در سرانه تولید نا خالص داخلی دارد؛ هر چند اگر حتی رویکرد منفی مهاجرت به شهر را نادیده بگیریم باید بخاطر 45 درصد جمعیت استان در روستاها نگاه ویژه ای به روستاییان داشته باشیم.

حمایتی که اگر نشود ضربه های جبران ناپذیری به ستون های اقتصاد مازندران می گذارد؛ چرا که ظرفیت بالای مازندران در کشاورزی و باغداری او را ممتاز کرده است و اگر از این ظرفیت استفاده نشود نه تنها باید منتظر مهاجرت روستاییان و معضلات حاشیه نشینی و مشکلات اجتماعی که متولد می کند باشیم، بلکه اقتصاد مازندران را بی پشتوانه خواهیم دید.

اگر شاخص های خودکفایی و محور توسعه اقتصادی در مازندران را بررسی کنیم، یکی از گزینه ها قطعا در رشد پایدار بخش باغداری خواهد بود.

مازندران استعداد ویژه ای در باغداری دارد و یکی از ستون های درامدی ساکنین استان است، که امیدواریم با مدیریت و بهره برداری مطلوب بتوانیم از منابع و امکانات موجود استفاده کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :