آخرین عناوین

شنبه 11 بهمن 1399-8:0 کد خبر:87523

بلاغ گزارش می دهد:

رخت سیاه بر تن جنگل‌ها/مرگ خاموش جنگل‌ها در سایه بی‌تدبیری مسئولان!

حال روز جنگل‌های استان‌های شمالی همانند کودکی در حال غرق شدن در دریا است که کسی برای نجاتش قدمی بر نمی‌دارد.


به نقل از بلاغ، هر ساله قسمت های وسیعی از جنگل های کشور به ویژه شمال کشوربه دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات تخصصی اطفا حریق و همچنین نبود متولی مشخص طعمه حریق می شوند و به گونه ای این موضوع به تراژدی تلخ و سریال ادامه داری تبدیل شده که هرگز تمام شدنی نیست.

آتش سوزی های گسترده و سریالی در حالی مراتع و جنگل های کشور را از بین می برد که هنوز به سبک انسان های اولیه با وسایل ابتدایی مانند بیل و کلنگ به مقابله با چنین بحران و حوادثی می رویم.

وقوع حدود 250 فقره آتش سوزی کوچک و بزرگ در 10 ماهه گذشته و در پهنه استان های سه گانه گیلان، گلستان و مازندران از ابتدای سال زنگ خطری است برای خط سبز شمالی کشورمان که می تواند فاجعه‌ای ملی را به دنبال داشته باشد.

*وضعیت خطرناک جنگل ها

آماری که مسئولان از این آتش سوزی ها می دهند به نوبه خود می تواند هشداردهنده وضعیت خطرناک جنگل های کشور باشد.

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری در خصوص میزان و چرایی آتش‌سوزی‌های متعدد اخیر در مراتع و جنگل‌های مازندران، اظهار کرد: طی کمتر از دو هفته اخیر شاهد آتش‌سوزی در 33 نقطه استان بودیم که بیش از 50 هکتار از اراضی جنگلی استان دچار حریق شد.

مجید ذکریایی  افزود: 70 درصد اراضی به صورت سطحی و 30 درصد نیز تنه درختان، طعمه حریق شد که بیشترین میزان آتش سوزی در مرکز استان رخ داده است.

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، با انتقاد از بی توجهی برخی از گردشگران، دامداران و شکارچیان غیرمجاز در خاموش نکردن آتش، خاطرنشان کرد: از آنجا که شرایط آب و هوایی و برگ‌های خشک ناشی از این گرما برای افزایش و گسترش آتش فراهم بوده است، آتش سوزی خسارت بیشتری را به عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان وارد کرده است.

*تجهیزان برای اطفای آتش‌سوزی‌های سطحی است

این مسئول ادامه داد: گرمای بی سابقه در فصل زمستان و وزش باد گرم و از سویی دیگر از بین رفتن رطوبت سطح جنگل، در کنار بی توجهی برخی عوامل انسانی دست به دست هم داد تا این آتش سوزی‌ها رخ دهد.

ذکریایی متذکر شد: وقوع آتش سوزی در شب، وجود لاشه و ساقه‌های خشکیده درختان و انباشت برگ، اطفای حریق را کمی زمان‌بر کرد.

وی در خصوص میزان و کیفیت تجهیزات اطفای حریق اداره منابع طبیعی مازندران- ساری، پاسخ داد: ما حتی دهیاری‌ها را به برخی تجهیزات اولیه اطفای حریق که به صورت انفرادی قابل حمل است، تجهیز کرده‌ایم؛ که این تجهیزان مناسب برای اطفای آتش‌سوزی‌های سطحی است.

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، بیان کرد: اما واقعیت این است که ما حتی یک بالگرد اطفای حریق در سه استان جنگل خیز شمالی نداریم تا ما را برای اطفای حریق کمک کند و امیدواریم یک برآورد بودجه و تامین اعتبار برای خرید یک بالگرد و تجهیز کامل این سه استان به تجهیزات اطفای حریق صورت گیرد.

این مسئول، گفت: وقوع آتش سوزی در جنگل‌های این سه استان بدیهی است اما متاسفانه با وجود قابل پیش بینی بودن وقوع آتش سوزی به ویژه در فصول تابستان و پاییز در این سه استان، تجهیزات لازم اعم از بالگرد و سایر تجهیزات مکمل، پیش بینی نشده است و در اختیار ما قرار نگرفته است.

*آتش نشانی مدرن برای اطفای حریق محقق نشد

ذکریایی عنوان کرد: بدیهی است اعزام یک بالگرد از تهران برای کمک به اطفای حریق به این سه استان، ساعت‌ها زمان می‌برد و طی این مدت، هکتارها اراضی جنگلی طعمه حریق می‌شود.

وی اضافه کرد: 70 درصد آتش سوزی‌های اخیر در مناطق صعب العبور رخ داده است و مسیری نیست که خودرو امکان تردد داشته باشد و در برخی نقاط تا دو ساعت پیاده روی از سوی نیروهای یگان حفاظت تا رسیدن به محل آتش سوزی صورت گرفته که جدا از فرسایش نیروی انسانی به لحاظ زمانی نیز فرصت زیادی را از دست داده‌ایم و امیدواریم با تجهیز این سه استان به بالگرد یا هواپیمای اطفای حریق این مشکلات به حداقل ممکن برسد.

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، تصریح کرد: باید آتش نشانی مدرن برای اطفای آتش سوزی‌های جنگل‌های شمال کشور پیش بینی شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

این مسئول، تاکید کرد: طی سال جاری در مجموع 10 ماه گذشته بالغ بر 100 هکتار از اراضی جنگلی مازندران طعمه حریق شده است که از این سطح، 50 هکتار مربوط به جنگل‌های دست کاشت ما در منطقه بهشهر بوده است.

ذکریایی با بیان اینکه نه تنها ادارات منابع طبیعی ساری و نوشهر بلکه منابع طبیعی استان‌های شمالی باید به صورت ویژه دیده شود؛ اعلام کرد: چندین سال است که تجهیز این ادارات لنگ اعتبار است و باید سیستم اطفای حریق در این استان‌ها به صورت ویژه به روز و نوسازی شود.

*حال روز جنگل‌های استان‌های شمالی خوب نیست

وی مطرح کرد: گاها پیش می‌آید طی یک شب، نزدیک به 10 فقره آتش سوزی در چند نقطه استان رخ می‌دهد که مدیریت این مناطق یا این تجهیزات و نداشتن بالگرد بسیار سخت است.

سرپرست یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، یادآور شد: جدا از آتش سوزی‌ها چند سالی است که برخی آفت‌ها و حشرات جنگل‌های استان‌های شمالی را در معرض نابودی قرار داده است و لذا تجهیز این استان‌ها به بالگرد می‌تواند کمک شایانی در سم پاشی جنگل به ویژه در مناطق صعب العبور قلمداد شود.

این مسئول بیان کرد: متاسفانه حال روز جنگل‌های استان‌های شمالی همانند کودکی می‌ماند که در حال غرق شدن در دریا است و همه از دور تنها نظاره می‌کنند و کسی برای نجاتش قدمی بر نمی‌دارد.

ذکریایی ضمن تشکر از نیروهای بسیج و مردمی در مهار آتش سوزی‌های اخیر از مسئولان کشوری خواست تا برای بروز رسانی و تجهیز سه استان شمالی به سیستم اطفای حریق مدرن، گام موثری بردارند.

باوجود ارزش بسیار زیادی که جنگل‌های هیرکانی و شمال کشور و اکوسیستم‌های آن دارد اما وسعت آن نسبت به مساحت کشور بسیار کم است بنابراین هر درختی که در این جنگل‌ها از بین برود حائز اهمیت است و خسارت محسوب می‌شود.

با تمام این تفاصیل به نظر نمی رسد که آمار آتش سوزی جنگل های شمال کشور کاهشی داشته باشد و باید همچنان منتظر بروز انواع آتش سوزی‌ها در جای جای کشورمان باشیم،آتش سوزی هایی که هر کدام خنجری بر بدنه نحیف محیط زیست این مرزو بوم بوده و خواهند بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :