آخرین عناوین

سه شنبه 12 اسفند 1399-12:38 کد خبر:87632

کاری کنید آقای استاندار!!

درب اداره میراث‌فرهنگی مازندران را تخته کنیم بهتر است/ شهرداری ساری آبروی مرکز استان را بُرد

چند روزی از پایان کار نمایشگاه گذشته و غرفه‌داران وسایل خود را جمع کرده اما آنچه موجب عصبانیت مازندرانی‌هاست حضور دست‌ وپا شکسته اداره‌کل میراث فرهنگی استان در این نمایشگاه بود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی ایران صبح سه شنبه، پنجم اسفندماه با حضور علی‌اصغرمونسان وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و مهمانان ویژه این مراسم در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران و به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح شد.

این نمایشگاه که برای نخستین‌بار به دلیل شرایط ویژه کرونا با شرایط خاص برگزار شد، در چهار سالن خود را برای اطلاع رسانی در خصوص موضوعات گردشگری و صنایع دستی آماده کرد تا با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه پذیرای بازدیدکنندگان باشد،دراین نمایشگاه 4روزه که حدود ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه گردشگری حضور داشتند سه سالن به حوزه گردشگری و یک سالن به صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص داشت.

حالا چند روزی از پایان کار نمایشگاه گذشته و غرفه‌داران وسایل خود را جمع کرده، بار زده و به شهرشان فرستادند، فارغ از کم و کیف حضور استان‌های مختلف و چگونگی برگزاری این رویداد بسیار مهم، آنچه موجب تاسف و عصبانیت مازندرانی‌هاست حضور دست‌وپاشکسته و بدون برنامه اداره‌کل میراث فرهنگی استان در این نمایشگاه بود.

در شرایط فعلی که به گفته مدیرکل میراث مازندران، گردشگری استان نیمه تعطیل است و واحدهای مختلف گردشگری و صنایع‌دستی بیشترین آسیب را دیده‌اند، نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بهترین فرصت برای مازندران بود تا با جلب نظر سرمایه‌گذاران و بهره‌مندی از فناوری‌های روز به کمک بخش خصوصی و گردشگری استان بیاید.

در این نمایشگاه؛ مازندران از طریق 14غرفه خود را در معرض بازدید و قضاوت قرار گرفت و با توجه به شرایط کرونایی و تغییرات چشمگیر و سریع فناوری، این رویداد بهترین فرصت برای حوزه‌ی گردشگری استان بود که خود را در زمینه دیجیتال مارکتینگ، مدیریت مجازی، جذب سرمایه‌گذاری و از همه مهمتر رویداد ساری2022 تقویت کند.

اینک وقتِ معرفی آخرین اپلیکشین‌های ساخته شده توسط اداره کل گردشگری استان و رونمایی از برنامه چشم‌انداز این نهاد در دهه‌ی پیش‌رو بود، تولید فیلم های کوتاه، پادکست، طراحی و چاپ بروشورهای جذاب، معرفی جاذبه‌های نمونه گردشگری، برگزاری و ورک‌شاپ‌های مجازی، استفاده از تجربه تورلیدرها و ایجاد فضایی برای تبادل اطلاعات، استفاده از ظرفیت مدارس و دانشگاه ها و همچنین تورمجازی، برخی از پیش پاافتاده‌ترین روش ها برای حضور در چنین نمایشگاه هایی است که میراث فرهنگی مازندران مطلقا در این زمینه‌ها حرفی برای گفتن نداشت.

در واقع مدیرکل و تنی چند از معاونین تنها در نمایشگاه قدمی زدند و به غرفه های دم‌دستی استان نگاهی انداختند؛ خسته نباشیدی گفتند و چایی نوشیدند تا حداقل عکسی از آنها در این نمایشگاه منتشر شود، به گفته آقای فرزانه جاذبه‌ها و ظرفیت‌های مازندران در غرفه‌ای به مساحت ۶۰۰ متر مربع به‌نمایش درآمد و تاسیسات اقامتی، پذیرایی، تفریحی و سرگرمی، دفاترخدمات سیاحتی و گردشگری و شهرداری‌ها دراین نمایشگاه حضوری فعال داشتند.

البته به جز مساحت غرفه های مازندران، مابقی اظهارات آقای فرزانه با واقعیت فاصله بسیار دارد. تقریبا همه فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی از کیفیت حضور مازندارن در نمایشگاه به شدت ناراضی بودند. کوچکترین امکاناتی در اختیار غرفه های استان قرار نگرفت و اساسا به جز چند قاب عکس و نصب چند تلویزیون برای نمایش تصاویر تکراری و قدیمی هیچ‌گونه تدارک دیگری برای نمایشگاه درنظر گرفته نشده بود.

شهرداری‌های استان اصلی‌ترین شرکت‌کنندگان در این رویداد بودند که از کم‌وکیف حضورشان تنها چند عکس در وبسایت اداره کل گردشگری مازندران پیدا خواهید کرد، اساسا از مهمترین رویداد سالانه کشور تنها سه خبر چند خطی منتشر شده که خود به روشنی بی تفاوتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را نشان می دهد،وقتی متولی کار کمترین ارزشی برای نمایشگاه قائل نیست، چگونه می توان از دیگران توقع دلسوزی داشت،به نظر می رسد اگر برنامه‌ریزی جهت حضور مازندران در این نمایشگاه را به عده‌ای دانش‌آموز دبستانی می‌سپردیم به مراتب نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

از استاندار مازندران انتظار می رود شخصا به موضوع ورود کرده و با احضار آقای فرزانه گزارش کاری از کیفیت حضور این نهاد در نمایشگاه مطالبه کنند، این نمایشگاه بهترین فرصت برای ارایه دستاوردهای استان در حوزه پسماند، آزادسازی سواحل و احداث اسکله‌های تفریحی برای نخستین بار در مازندران بود که همگی به حوزه گردشگری ارتباط پیدا می‌کنند و با تلاشهای شخص حسین‌زادگان به نتیجه رسیدند، این افتضاح‌ترین، بدترین و ناامیدکننده‌ترین روشی بود که میراث فرهنگی مازندران می توانست برای حضور در این نمایشگاه در پیش بگیرد.

ضروری است استاندار مازندران با دعوت از شهرداران 4 شهر بزرگ استان و مدیرکل میراث فرهنگی از آنها بپرسد که چرا تا این اندازه ضعیف و بد عمل کرده‌اند و چرا مطلقا از ظرفیت فرهنگ‌دوستان استان، سمن‌ها و مشورت اهالی فن استفاده نکردند. چرا هیچ تبلیغی در مورد پروازهای بین‌المللی فرودگاه ساری صورت نگرفته و از مدیرغامل شرکت هواپیمایی وارش برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل نیامده است.

قبلا از برگزاری نمایشگاه بیش از 20 نفر از صاحب نظران این حوزه، اعلام آمادگی کردند که به صورت رایگان وقت و دانش خود را در اختیار میراث فرهنگی و شهرداری ساری قرار دهند اما کوچکترین توجهی به آنها نشد.

کیفیت حضور مازندران آنقدر نازل و ضعیف بوده که حتی یک گزارش معمولی هم در این مورد در هیچ یکی از رسانه‌های کشور منتشر نشده است،حال آنکه با گذشت چند روز از اختتامیه، میراث فرهنگی اصفهان، زنجان، تبریز، همدان و کرمانشاه همچنان درحال انتشار اطلاعات مربوط به خود در نمایشگاه هستند و در اکثر رسانه های کشور درباره آنها گزارش های مفصلی کار شده است.

به نظر میرسد اگر کسی هیچ‌کاری نمی کرد حضور مازندران در نمایشگاه چشمگیرتر بود،وضعیت تلخی که پای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان را به مرداب بی عملی فرو برده است، داد همگان را درآورده،هیچ کس نمیداند آخرین نشست خبری مدیرکل میراث استان به چه زمانی بازمی‌گردد و اساسا برنامه آنها در این چند سال چه بوده است؟

در کنار میراث فرهنگی، انتظار از شهرداری ساری نیز بالا بود،همه فکر می کردند سرپرست شهرداری برای اینکه خودی نشان دهد با تمام قوا به میدان خواهد آمد و ساری را آنچنان که شایسته این شهر کهن است به مردم معرفی خواهد نمود،اما آقای سرپرست نشان داد که شهردار شدنی نیست و درحال مدیریت فضا تا انتخاب شهردار جدید است، بنابراین «کاری نکردن» را سرلوحه کار خود قرار داده است،رفتارها و شیوه مدیریتی آقای مرادی به روشنی نشان داد که وی به هیچ عنوان شایسته شهردار شدن نیست و بهتر است هرچه سریعتر فکری به حال شهرداری ساری شود، وگرنه وضعیت از دوران رجبی هم بدتر خواهد شد.

حداقل رجبی برای نمایش هم که شده چند بولدوزر را در فاز دوم پل تا پل مستقر کرد اما سرپرست جدید شهرداری، مطلقا کاری نمی‌کند و مهمترین دستاورد و برنامه خود را پرداخت حقوق و معوقات می‌داند،انگارنه‌انگار که شهر موجودی زنده است و نیاز به رسیدگی دائمی و تنوع دارد.

مرادی باید بهترین شرایط را برای حضور ساری در این رویداد مهم فراهم می‌آورد، کارهایی که صاحب نظران متفق القول هستند نیازی به هزینه نداشت و تنها با دلسوزی و مدیریت مناسب می‌شد حضوری چشمگیر و اثرگذار در این نمایشگاه داشت. اما این روزها نه خبری از دلسوزی برای ساری در شهرداری دیده می شود، نه مدیریت مناسب،فعلا شهرداری ساری حکم یتیمی را دارد که هرکس از راه می رسد به ظاهر بر سرش دست نوازش می کشد اما همزمان لگدی به پهلویش می‌کوبد.

باید در این نمایشگاه با تمام توان خود را به کشورهای حوزه CIS معرفی می کردیم و با استفاده از ظرفیت وزارت خارجه و وزارت میراث از سُفرای این کشورها جهت بازدید از غرفه ساری دعوت به عمل می آوردیم تا دست خالی به استقبال ساری 2022 نرویم، اما آنچنان که ذکرش رفت در فقدان دلسورزی و مدیریت مناسب، هیچ امیدی به آینده ساری نیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :