آخرین عناوین

يکشنبه 8 فروردين 1400-8:4 کد خبر:87789

صف مرغ دولتی سهم مردم از تدبیر مسئولان!

مرغ‌ها از راه نرسیده ناپدید می‌شوند!!/ چه کسی قرار است به داد مردم برسد؟!

سال جدید از راه نرسیده با کمبود مرغ همراه شد و وعده توزیع مناسب کالاهای اساسی هم با وجود اظهارات مسئولان هنوز محقق نشده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، مرغ کشتار روز، بدون جدول زمان‌بندی در شهرهای مازندران توزیع می‌شود، اما در نخستین ساعت توزیع، مرغ‌ها از راه نرسیده ناپدید می‌شوند و بسیاری از مردم ناگزیر مجبور می‌شوند در خیابان‌ها به دنبال صف بعدی برای خرید مرغ باشند.

این در حالی است که حتی بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ نیز مرغ برای فروش ندارند و مرغ‌های قطعه‌بندی شده نیز به قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد.

جدا از این گرانی و کمبودها، توزیع مرغ‌های منجمد نیز به یکباره قطع شده است و بر تشدید تنش‌ها در بازار مرغ، دامن زده است.

در حالی که مسئولان استانی خبر از افزایش صد در صدی مسافران به استان طی روزهای اخیر می‌دهند، شهروندان استان نیز به خرید یک یا دو مرغ رضایت نمی‌دهند و با خرید مازاد، بر آشفتگی بازار افزوده‌اند.

در حالی کمتر از یک هفته به 13 فروردین باقیمانده است که نگرانی‌ها برای تامین بازار مرغ در ماه مبارک رمضان بیشتر شده است و خبری هم از تزریق مرغ به بازار نیست.

سال جدید از راه نرسیده با کمبود مرغ و کالاهای اساسی همراه شد و مردم ناراضی از وعده‌های آبکی شده‌اند که حالا سفره‌هایشان را کوچک‌تر از قبل کرده است.

توزیع اندک تا خرید چند برابری!

علی‌اصغر ایمانی نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران از افزایش قیمت مرغ در بازار مازندران خبر داد و گفت: گرانی و کمبود در بازار مرغ کاملا مشهود است.

وی افزود: وضعیت حال حاضر بازار تخم مرغ عادی و وضعیت مرغ، کمی بحرانی است.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران خاطرنشان کرد:  قیمت هر کیلو مرغ دولتی 22 هزار و 500 تومان و هر شانه تخم مرغ 33 هزار تومان است.

ایمانی ادامه داد: در حالی کسی حق فروش مرغ آزاد را ندارد که مرغ‌های دولتی به مقدار مورد نیاز تامین نمی‌شود و قبل از ظهر، تمامی مرغ‌ها از سوی مردم خریداری می‌شود.

وی بیان کرد: چون مرغ‌های موجود در بازار دولتی است، مردم از ترس گرانی مازاد بر نیازشان خرید می‌کنند؛ یعنی کسی که در شرایط عادی یک مرغ خریداری می‌کرد حالا چند برابر آن خرید می‌کند و غالب مرغ‌ فروشی‌ها بعد از ساعت 10 صبح، دیگر مرغ ندارند.

ممنوعیت فروش مرغ آزاد وعدم توزیع مرغ منجمد مزید برعلت گرانی

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، با بیان اینکه فعلا فروش مرغ آزاد در بازار ممنوع است؛ عنوان کرد: در استان‌های دیگر قیمت مرغ آزاد مشخص است و مرغ دولتی هم توزیع می‌شود و متقاضیان اگر مرغ دولتی نباشد، مرغ آزاد خریداری می‌کند، اما در مازندران این شرایط وجود ندارد.

ایمانی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف در روز 13 فروردین با مشکل جدی در تامین مرغ مواجه خواهیم شد؛ تصریح کرد: 13 فروردین یک روز است ما در فکر ماه مبارک رمضان هستیم که اگر وضع به همین منوال پیش رود، با بحران مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: مرغ را به دست کشتارگاه‌ها واگذار کرده‌اند و از اختیار اتحادیه‌ها نیز خارج شده است، کشتارگاه‌ها هم نظم مشخصی در توزیع ندارند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، اعلام کرد: خیلی از کسبه از این کشتارگاه‌ها خرید نمی‌کردند و کشتارگاه‌ها به مشتریان خودشان مرغ می‌دهند و خیلی از کسبه از این وضعیت گلایه‌مندند.

ایمانی افزود: در شرایط کنونی، حاشیه سود برای کسبه بسیار کاهش یافته است و یک مرغ فروش، مرغ را 21 هزار و 800 می‌خرد و در حالی که کرایه حمل و کسری وزنی هم وجود دارد، سود چندانی برای فروشنده ندارد.

وی تاکید کرد: مرغ گرم در حال حاضر تنها محدود به مرغ‌های دولتی است و مرغ منجمد نیز چند وقتی است که دیگر به بازار تزریق نمی‌شود و این امر به تشدید بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا افزوده است.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، یادآور شد: قرار بود کشتارگاه‌ها، مرغ‌ها را درب مغازه تحویل دهند اما این امر محقق نشده است و باید مرغ‌ها را از درب کشتارگاه‌ها تحویل بگیریم.

خرید چندبرابری شهروندان تا افزایش تقاضا با ورود مسافران

رضا غلامی سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان مازندران در خصوص وضعیت حال حاضر بازار مرغ اظهار کرد: در حال حاضر مرغ منجمد در بازار مازندران توزیع نمی‌شود.

وی افزود: مجوز توزیع مرغ منجمد از سوی ستاد تنظیم بازار کشور صادر می‌شود و این مرغ‌های منجمد ذخایر راهبردی است که بسته به تصمیم مسئولان به بازار تزریق می‌شود.

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان مازندران، خاطرنشان کرد: ستاد تنظیم بازار استان و سازمان صمت متولی اصلی تامین مرغ در بازار استان است.

غلامی ادامه داد: در حالی که مرغ به میزان کافی در استان توزیع می‌شود اما همچنان شاهد کمبود عرضه هستیم.

پای نظارت همچنان لنگ می‌زند

وی بیان کرد: افزایش جمعیت و تقاضا به دلیل ورود مسافران نوروزی و نیز افزایش خرید چند برابری مردم آن هم مازاد بر نیاز موجب شده است تا با کمبود مرغ مواجه شویم.

سرپرست اداره کل پشتیبانی امور دام استان مازندران، عنوان کرد: مصرف روزانه استان حدود 200 تا 220 تن است، در این ایام با وجود اینکه بیش از این میزان مرغ به بازار تزریق می‌شود اما حجم فراوان مسافر به استان، موجب شده است تا با کمبود مواجه شویم.

غلامی اعلام کرد: تولید در استان به میزان کافی است اما در بازار با کمبود مواجه هستیم و لذا باید نظارت‌ها بر روند توزیع، پر رنگ‌تر صورت گیرد.

وی مطرح کرد: همراهی مردم می‌تواند نقش بسزایی در کاهش تنش بازار داشته باشد و امیدواریم مردم با مدیریت خرید از تبدیل شرایط فعلی به بحران پیشگیری کنند.

کمبود عرضه مرغ دولتی نداریم!

ابراهیم قربان نژاد مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران در خصوص کمبود این روزهای مرغ در بازار مازندران و عدم توزیع و تامین متناسب مرغ دولتی با نیاز بازار، می‌گوید: ما در حال حاضر چیزی به نام فروش مرغ آزاد نداریم.

وی افزود: مرغ دولتی به میزان کافی توزیع می‌شود، مگر مصرف روزانه استان چقدر است؟ در بالاترین حد حدود 200 تن است؛ ما روزانه بیش از 300 تن مرغ در استان توزیع می‌کنیم.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد:  چون حجم ورودی مسافر به استان زیاد است و از آن طرف، شهروندان هم چند برابر نیازشان خرید می‌کنند، این شرایط به وجود آمده است.

قربان‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ما که مرغ در بازار نیست و اگر بعد از ظهر به مرغ فروشی‌ها سری بزنید، ویترین‌ها خالی است؛ عنوان کرد: چرا، مرغ در بازار هست! من این صحبت شما را قبول ندارم!

وی ادامه داد: از یک سو، حجم مسافر به استان زیاد است و هر متقاضی چند برابر نیازش خرید می‌کند و از سویی دیگر، چند روز با تعطیلی همراه بودیم و کشتارگاه‌ها تعطیل بود و یک مقداری شاهد این وضعیت بودیم.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران، گفت: ضمن اینکه باید بگوییم حجم مسافر در استان زیاد شده است و کسی پیش بینی نمی‌کرد که این حجم مسافر به استان سرازیر شود.

قربان‌نژاد مطرح کرد: اکنون روزانه بیش از 200 تن مرغ دولتی در استان توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که مردم از هم اکنون در خصوص کمبود مرغ در ماه رمضان نگرانند؛ گفت: ما مرغ به اندازه کافی تولید می‌کنیم و مردم نگران تامین مرغ ماه رمضان نباشند.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: ما روزانه تا 700 تن کشتار مرغ هم داشتیم که 300 تن آن را به تهران ارسال می‌کنیم و مابقی در استان توزیع می‌شود.

قربان‌نزاد در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی هم آیا مرغ به تهران ارسال می‌شود؛ گفت: ما تولیدکننده نخست مرغ در کشور هستیم و بخشی از نیاز تهران از مازندران تامین می‌شود.

ماه رمضان در راه است/ به داد مردم برسید

در حالی ویترین فروشگاه‌های مواد پروتئینی از مرغ کشتار روز خالی است که درست یک هفته مانده به 13 فروردین، تاب و تب و نگرانی مردم برای خرید گوشت مرغ، دوچندان شده است.

این روزها که دیگر قدرت خرید خیلی از اقشار به تهیه گوشت قرمز و ماهی نمی‌رسد، لااقل دل‌شان به مرغ خوش بود که حالا مرغ هم برای همه طاقچه بالا گذاشته است.

ماه رمضان در یک چشم بر هم زدنی از راه می‌رسد و معلوم نیست با این دست روی دست گذاشتن‌ها و وعده‌های نافرجام، چه کسی قرار است به داد مردم برسد؟!

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :