آخرین عناوین

چهارشنبه 11 فروردين 1400-8:58 کد خبر:87824

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

عیدگردی آتش؛ لرزه نوروزی بر تن جنگل های شمال

نوروز جنگل‌های شمال و هیرکانی مازندران با آتش سوزی عید شد و شعله‌های سوزان همچنان طبیعت بکر را تهدید می‌کند.


خزرتیترخبر: روزهای اول نوروزی ۱۳ فقره آتش سوزی در جنگل‌های مازندران سطحی از این عرصه‌های را خاکستر کرد و با افزایش دوباره هوا، خطر در کمین سوزاندن طبیعت است.

سالی که گذشت هم چندان برای جنگل‌های مازندران خوب نبود، و ۶۱ فقره آتش سوزی در حوزه منابع طبیعی ساری و ۴۱ فقره حریق در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران رخ داد و سطح قابل توجهی از بکرترین عرصه‌های هیرکانی را به خاکستر مبدل کرد.

پایش و بررسی حریق منابع طبیعی در مازندران، رد و دخالت انسان را نمایان می‌سازد و عواملی که خواسته و ناخواسته با روشن کردن حریق، تیشه به ریشه جنگل‌های خزری می‌زنند.

در آستانه روز طبیعت، دوباره تن درختان جنگل‌های هیرکانی شمال به رعشه افتاده است و کابوس حریق و آتش همواره با عرصه‌های طبیعی همخانه است و درختان زیادی سالانه بی پناه و بی گناه در آتش می‌سوزند.

جنگلبانان نگران آتش سوزی هستند

همزمان با هفته دوم تعطیلات نوروزی منتهی به روز طبیعت، دمای هوا در مازندران افزایش یافت و جنگلبانان و حاشیه نشینان نگران آتش سوزی دوباره عرصه‌های طبیعی هستند، فتح الله غفاری معاون امور جنگل منابع طبیعی مازندران – ساری با اشاره به افزایش محسوس دما از گردشگران و مسافران نوروزی خواست تا از روشن و رها کردن حریق در داخل طبیعت خودداری کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه به رغم شرایط کرونایی شاهد افزایش حضور مسافران در طبیعت هستیم، از مردم خواست تا از روشن کردن آتش در بوستان‌ها و عرصه‌های طبیعی و جنگلی پرهیز کنند.

و در عین حال از برپایی گشت‌های نوروزی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و مقابله با حریق خبر داد و از مردم خواست تا نسبت به اطفای حریق، آتش برافروخته در دامن طبیعت خودداری کنند.

در هفته اول نوروزی هشت فقره آتش سوزی در حوزه منابع طبیعی ساری رخ داد و کام جنگل‌های هیرکانی و جنگلبانان همزمان با عید تلخ شد، مجید زکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری با بیان اینکه هشت فقره آتش سوزی طی ۷۲ ساعت اول نوروز در عرصه‌های طبیعی تحت پوشش رخ داد، افزود: خوشبختانه این حریق با کمک نیروهای امدادی اعم از بسیج، آتش نشانی، هلال احمر و یگان حفاظت و غیره اطفا شده است.

وی سطح حریق را حدود سه هکتار اعلام کرد و گفت: این حوادث در بهشهر، ساری، سوادکوه شمالی، سوادکوه، بندپی بابل، آمل و نور رخ داده است.

وی با اظهار اینکه بیشترین میزان آتش سوزی در بهشهر رخ داده است، افزود: این آتش سوزی‌ها هم در سطح و بستر رخ داده و از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

زکریایی با عنوان اینکه ۹۷ درصد بروز حریق انسانی بوده، افزود: با توجه به اینکه بیشتر حریق در حاشیه جاده‌های رخ داده است، پای گردشگران و عوامل انسانی در بروز آن دخیل بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران - ساری از گردشگران و مسافران خواست تا با توجه به وزش شدید باد از هرگونه افروختن آتش در جنگل و عرصه‌های طبیعی خودداری کنند.

تعطیلات نوروزی برای جنگل‌های هیرکانی در حوزه غرب مازندران هم خوش یمن نبود و در روزهای اول پنج فقره حریق در منطقه رخ داد که بخشی از عرصه‌ها دچار آسیب شد.

عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر اظهار داشت: هشدارهای منابع طبیعی به مسافران و گردشگران نوروزی که به عرصه‌های منابع طبیعی مراجعه می‌کنند این است که حتی الامکان از ورود به عرصه‌های طبیعی خودداری و از روشن کردن آتش در حاشیه جنگل و مرتع خودداری کنند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: در هفته اول تعطیلات، وقوع حریق در منطقه جنگلی کلک رامسر، دوهزار رامسر، متکارود بار، زوات و حاشیه آزاد راه چالوس گزارش شد که با اطلاع رسانی به موقع و حضور نیروهای حفاظتی و مردمی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطفا شد.

وی خاطرنشان کرد: وسعت آتش سوزی در حدود پنج هزار و ۷۶۰ مترمربع به صورت سطحی بوده و ۹ اصله از درختان جنگلی نیز آسیب دید.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر از مردم خواست با مشاهده آتش در مراتع و جنگل، آن را در اسرع وقت به شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

افزایش دما در مازندران همواره برای جنگل‌های شمال و هیرکانی مسئله ساز می‌شود و به دلیل کوهستانی و صعب العبوربودن منطقه، در صورت بروز حریق، عملیات اطفا با مشکل مواجه می‌شود و سال‌های سال جنگل‌های مازندران لنگ ساخت پایگاه امداد هوایی شمال است.

چندسالی است که استفاده از پهپادهای آتش نشان و محافظ جنگل، ایجاد پایگاه اطفای حریق هوایی و تجهیز امکانات، آموزش و تجهیز جوامع محلی و تقویت یگان حفاظت در دستور قرار دارد و هر یک به دلایلی که بیشتر جنبه مالی دارد، ناقص اجرایی شده است.

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :