آخرین عناوین

شنبه 28 فروردين 1400-12:31 کد خبر:87980

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

اما واگرهای جزیره دریایی در مازندران/ سنگ بزرگ نشانه چیست

درحالی ساخت اولین جزیره مصنوعی کشور با هزینه ۱۵ هزار میلیارد تومانی به وسعت ۱۸ هکتار و به شکل گل ارکیده در نوشهر کلید خورد که کل اعتبارات سالانه شهری آن ۱۸۰ میلیارد تومان است.


خزرتیترخبر: نوروز امسال بود که از هدیه قرن شهرداری و شورای شهر بندری نوشهر رونمایی شد و قرار است جزیره‌ای منحصربه بفرد به شکل گل ارکیده در یک کیلومتری ساحل در عمق چهار و نیم متر تا هفت متر آب احداث شود و این جزیره رویایی با یک پل و عرشه به ساحل وصل شود.

علی امانی شهردار نوشهر با بیان اینکه در ساخت این جزیره مصنوعی تمام مسائل زیست محیطی مدنظر قرار گرفته شده است، افزود: این جزیره با امکانات خاصی نظیر اسکله و قابلیت پذیرش ۳۰۰ شناور تفریحی، هتل پنج ستاره، رستوران دریایی، استخر، سالن همایش، باند فرودگاه، شهر بازی و غیره احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ساخت این جزیره از رسوبات و ماسه‌های دریای استفاده می‌شود، ادامه داد: حوضچه آرامش جزیره قابلیت پذیرش کشتی تفریحی تا طول ۳۰ متر را خواهد داشت.

امانی، رونق صنعت توریسم، جذب گردشگران داخلی و خارجی و کمک به اقتصاد پایدار شهر را از مزیت‌های اجرای این طرح بیان کرد و گفت: طرح مطالعاتی این جزیره تهیه شد و در سال جاری مقدمات برگزاری فراخوان برای تعیین سرمایه گذار بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی در عین حال تصریح کرد: مجوز و موافقت اولیه سازمان بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی برای اجرای این پروژه دریافت شده است.

اولین جلسه رسمی ساخت جزیره مصنوعی کشور در نوشهر نیز با حضور متولیان امر انجام شد و با این حال برخی از کارشناسان و شهروندان بر این عقیده هستند اجرای چنین طرح‌هایی جز ترافیک، گرانی و شلوغی چیز دیگری عاید شهر نخواهد کرد.

از سوی دیگر این پرسش مطرح است که چگونه برای ساخت جزیره اسرار آمیز در یک شهر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری وجود دارد ولی برای مدیریت زباله، شیرابه و پسماند اعتباری نیست و به اعتقاد برخی از کارشناسان، طرح جزیره مصنوعی، ایده‌ای رویامحور است.

منتقدان جزیره مصنوعی چه می‌گویند

سید مسعود موسوی یک کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه سکوهای گمانه برای مشخص کردن جانمایی درست براساس لایه‌های سطح زیرآب چه زمانی انجام شده، افزود: همچنین آیا به این مسئله اندیشیده شد که مصالح مورد نیاز برای احداث ۱۸ هکتار جزیره وسط آب چگونه باید تأمین شود و آیا دانه بندی، ابعاد و لایه‌های سنگی معادن حاشیه نوشهر برای آن مناسبت است.

وی افزود: گروه‌های مهندسی پروژه، مشاور سازه‌های آبی کدام شرکت‌های مشاوره هستند و چنین طرحی را در کجای این کره خاکی ایجاد کردند و آیا به هزینه‌های چند هزار میلیاردی اجرای این پروژه فکر شده و در شرایط تحریمی چه سرمایه گذار خارجی و چگونه باید جذب شود.

آیا به هزینه‌های چند هزار میلیاردی اجرای این پروژه فکر شده و در شرایط تحریمی چه سرمایه گذار خارجی و چگونه باید جذب شود

موسوی ادامه داد: علاوه براین آیا شهردار با بودجه ۱۸۰ میلیارد تومانی توان تهیه طرح مطالعاتی که بتواند سرمایه گذار را متقاعد کند، دارد؟

در حالی که ساخت جزیره مصنوعی در نوشهر منتقدان خود را دارد اما سعید یزدانی فرماندار نوشهر، با بیان اینکه سفرهای بزرگ با یک قدم کوچک انجام می‌شود، افزود: کارهای بزرگ نیز با یک ایده انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تحقق این پروژه می‌تواند اتفاقات بزرگی را برای منطقه رقم زد و حجم پروژه چندان بزرگ است که به چندین وزارتخانه مرتبط می‌شود و با همدلی و همکاری می‌توان آن را محقق کرد.

در عین محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در اولین نشست بررسی ساخت جزیره مصنوعی جامع نگری و دریافت مجوز قانونی و رعایت مسائل زیست محیطی را برای اجرای این پروژه مهم دانست و گفت: موافقت با جانمایی ساخت اسکله تفریحی در منطقه کپورچال نوشهر اسفند سال قبل توسط کمیته صدور مجوز سازه‌های دریایی سازمان بنادر صادر شده است.

وی با تاکید براینکه برای ساخت جزیره باید الزاماتی را رعایت کرد، بررسی فاصله با لنگرگاه، مقابله با آلودگی‌های احتمالی و غیره را در ساخت جزیره مهم دانست و گفت: مطالعات این طرح باید تکمیل شود.

برخی موافقان ساخت جزیره مصنوعی در نوشهر نیز براین عقیده هستند که غرب مازندران دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های بی نظیری است و باید با تبدیل این ظرفیت‌ها موتور محرک پیشرفت و توسعه منطقه را شتاب بخشیم.

طرح ساخت جزیره مصنوعی در بندر نوشهر ریشه در ایجاد و صدور مجوز اسکله‌های تفریحی و توریستی در استان مازندران دارد و طبق این طرح قرار است در ۱۶۵ نقطه ساحلی مازندران، اسکله‌های توریستی ایجاد شود.

با گذشته بیش از یکسال از اجرای این طرح، تاکنون برای ۷۵ نقطه ساحلی از جمله نوشهر مجوز ساخت اسکله صادر شده و هدف از اجرای طرح این است که گردشگری آبی و دریایی در مازندران رونق گیرد.

درحالی متولیان امر از ساخت جزیره ۱۸ هکتاری به عنوان هدیه قرن نام می‌برند که وضعیت سواحل مازندران و نوشهر چندان مناسبت نیست و نبود راه‌های دسترسی، نابسامانی طرح‌های دریا و سالمسازی، جولان مشاغل کاذب و تکیه گردشگری دریایی به چای و قلیان از مصائب دریانشینی در مازندران است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :