آخرین عناوین

دوشنبه 30 فروردين 1400-10:5 کد خبر:88007

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

گرانی نقطه به نقطه در مازندران/ دیوار حاشا بلند است

قیمت بالای کالاها و اجناس همانند آمارسازی دولت درباره تورم، محله به محله و نقطه به نقطه شده و هر بار به مناسبت های مختلف اوج می‌گیرد.


خزرتیترخبر: قیمت هر کالا و اجناس را که تصور می‌کنید لحظه به لحظه صعودی می‌شود، یک روز گوشت و مرغ برای سفره‌های مردم بازی در می‌آورند و روزی دیگر نوبت به خرما و شکر و حبوبات می‌رسد.

قیمت هر قلم کالا نسبت به ساعت قبل و از نقطه‌ای به نقطه دیگر متفاوت است، مغازه داران گاه نرخ‌ها را به دلار و کمبود و واردات نسبت می‌دهند و گاهی هم پای مافیا و دلال‌ها و ضعف نظارت‌ها را دلیل آشفتگی در بازار می‌دانند.

لوبیا چیتی ۹۷۰ گرمی ۵۶ هزار تومان، عدس ۹۰۰ گرمی ۴۶ هزار تومان، لچه ۹۰۰ گرمی ۴۰ هزار تومان، لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی ۳۹ هزار تومان، رب گلنوش ۱۹ هزار تومان، قند شکسته ۷۰۰ گرمی ۱۲ هزار تومان از جمله قیمت و نرخ اجناس در مازندران است.

مرغ بی‌قرار است، گوشت بی صدا بالا رفت

بازار مرغ با همه کش و قوس‌ها از ۴۰ هزار تومان در اوایل ماه به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید، هرچند پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که سرکشی دوباره مرغ در راه است.

گوشت بره کیلویی ۱۴۵ هزار تومان، گوساله ۱۲۴ هزار تومان حکایت از افزایش ۲۰ درصدی گوشت قرمز را دارد و این ماده غذایی و پروتئینی بی صدا و چراغ خاموش رشد قیمت داشته است.

اوضاع مازندران قرمز کرونایی و روبه سیاه است و ۲۵۰ ناظر و بازرس صمت مازندران متولی بازرسی و نظارت بر ۱۵۰ هزار واحد صنفی هستند و طبیعی در این آشفته بازار و دورکاری ها، نظارت بر اصناف و قیمت‌ها چندان مطلوب و کاربردی نیست.

بازار برنج در فروشگاه‌های شهر هم چراغ خاموش روبه فزونی است و برنج ۲۸ هزار تومانی طارم در روزهای گذشته به ۳۲ هزار تومان رسید تا گرانی نقطه به نقطه در مازندران کامل شود.

همه قیمت‌ها را به دلار و بورس گره می‌زنند

یک شهروند ساروی که از فروشگاهی در خیابان فرهنگ در حال خرید مایحتاج بود، به خبرنگار مهر می‌گوید: قیمت اجناس هر روز و هر لحظه نسبت به لحظه و روز دیگر گران‌تر می‌شود و اینجا همه چیز را به دلار و بورس و ارز نسبت می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه کمبود روغن همچنان در فروشگاه‌های شهر وجود دارد، ادامه داد: فروشگاه‌های کوچک همچنان روغن ندارند و برای خرید روغن از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای یا باید اجناس دیگر بخریم و با با واسطه و پارتی یک عدد روغن تهیه کنیم.

لیلا حسینی خانه دار که هفته‌ای چندبار برای خرید به بازار می‌آید می‌گوید مسئولان همواره از نظارت و رصد بازار حرف می‌زنند اما اوضاع گرانی کالا و اجناس روز به روز بدتر می‌شود.

وی با عنوان اینکه مسئولان همواره می‌گویند در تأمین کالاهای اساسی مشکل و کمبودی وجود ندارد، گفت: اما برای خرید و پیدا کردن اقلامی نظیر روغن و یا شکر باید مغازه به مغازه جستجو کنیم تا شاید بتوانیم آن را تهیه کنیم.

این بانوی خانه دار با اشاره به شرایط کرونایی ساری گفت: به رغم شرایط کرونایی و با آنکه باید رفت و آمد به بازار را محدود کنیم اما به ناچار هر چند روز برای تهیه اقلام اساسی باید به بازار برویم و در این راستا کمبود اجناس رنج آور است.

برخی از شهروندان مازندرانی نیز براین باور هستند که برای مهار و کنترل گرانی‌ها نیاز به عزم و ورود قاطعانه دستگاه‌های متولی و نظارتی است و با پشت میزنشینی و مصوبات کاغذی نمی‌توان گرانی افسارگسیخته را مهار کرد.

با آنکه طرح ویژه نظارتی ماه رمضان از سوی دستگاه‌های نظارتی در استان مازندران اجرا شد، اما شهروندان همچنان از گرانی اجناس و کالاهای اساسی گلایه دارند، در این راستا حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به توزیع دو هزار تن اقلام اساسی در استان گفت: هزار تن شکر بسته بندی شده یک کیلویی با قیمت ۸۷ هزار ریال، ۱۵۰ تن گوشت منجمد و ۹۲۵ تن روغن به مناسبت ماه رمضان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه با با هر گونه تخلف احتمالی برخورد قانونی خواهد شد، به اختصاص ۹۲۵ تن روغن مخصوص استفاده در قنادی‌ها و صنوف اشاره و اظهار داشت: بر اساس موافقت تنظیم بازار استان مقرر شد هزار تن برنج برای طرح مواسات و افراد تحت پوشش کمیته امداد از تنظیم بازار کشور در خواست که به محض تخصیص، این مقدار توزیع خواهد شد.

قوانلو تاکید کرد: هیچ کمبود کالایی در سطح استان وجود نداشته و اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان در حد کافی و بیشتر از نیاز در استان وجود دارد.

گرانی اجناس و کالا در مازندران در حالی است که دیوار انکار و حاشای مسئولان و متولیان تنظیم بازار در استان همچنان بلند است و در زیر سایه ضعف نظارت‌ها و بازرسی‌ها، دلالان و واسطه‌ها موج سواری می‌کنند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :