آخرین عناوین

شنبه 8 خرداد 1400-7:59 کد خبر:88320

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

آوار وعده ها روی سقف آرزوی مسکن!!

اجرای پروژه مسکن مهر و مسکن ملی فرصت بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمده بوده است اما به دلیل ضعف در اجرا، بسیاری از افرادی که در سایه استفاده از این طرح به دنبال دریافت سرپناه بودند با چالش مواجه شدند.


خزرتیترخبر: مسأله مسکن یکی از چالش‌های جدی در مازندران است که ماحصل کم کاری دولت تدبیر و امید در این استان است.

آرزوی داشتن مسکن و سرپناه در سایه مشکلات اقتصادی برای جوانان تبدیل به رویایی محال و دور از ذهن شده است و در این میان اجرای طرح اقدام ملی مسکن بیشتر به این ناامیدی‌ها دامن زده است.

پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر و آغاز طرح‌های بدون برنامه طرح اقدام ملی زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی در این استان شده است.

سه پروژه مسکن نیمه‌تمام مهر در غرب، شرق و مرکز استان مازندران نماد کم توجهی به حوزه مسکن دولت تدبیر و امید در مازندران است.

طرح اقدام ملی مسکن با وجود هیاهو زیاد در استان مازندران با چالش‌های متعدد عدم تامین زمین و آورده متقاضیان مواجه شده، دولت تدبیر و امید کارنامه سیاهی در این بخش از خودش ارائه داده است.

طرح اقدام ملی مسکن  به دلیل شرایط اقتصادی ایجاد شده توسط دولت قرار بود که زخم کهنه کم کاری دولت در حوزه مسکن را ترمیم کند اما آنچنان که باید و شاید در ادامه راه مورد استقبال مردم قرار نگرفت و بسیاری از متقاضیان مسکن برای تامین آورده اولیه با مشکل مواجه شدند.

اعلام قیمت مسکن و مشخص نبودن برنامه‌ای مناسب در حوزه تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر نتوانست خیال این افراد را راحت کند در واقع حتی افرادی که ثبت‌نام کرده و آورده اولیه نیز پرداخت کردند سرگردان و بلاتکلیف هستند.

در برخی از شهرها با وجود اینکه متقاضیان واحدها پرداختی اولیه را انجام دادند هنوز زمینی برای اجرای مسکن مشخص نشده است و این متقاضیان هستند باوجود پرداخت آورده طی ماه‌های گذشته بلاتکلیف و سرگردان هستند.

دولت تدبیر و امید به جای پیگیری پروژه‌های بر زمین مانده مسکن مهر در مرکز، شرق و غرب استان مازندران در دوران فعالیت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به مسکن مهر نداشته و اسلامی هم به جای ساماندهی پروژه‌های بر زمین مانده فرار رو به جلو کرده و طرح اقدام ملی مسکنی را کلید زده است که اولا در تامین زمین در استان دچار چالش شده و در ثانی با مشکل آورده متقاضیان مواجه شده است.

با وجود مصوبات متعدد مسئولان استانی در ارتباط با تکمیل پرونده مسکن مهر در استان مازندران و قول مساعد برای تکمیل این پروژه‌ها تا پایان اردیبهشت چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

برای تکمیل این گزارش وضعیت مسکن مهر میارکلا ساری را بررسی می‌کنیم.

حسین محمودی مدیرعامل مسکن مهر شهرستان ساری با اشاره به چالش‌های مسکن مهر ساری،اظهار کرد: بر اساس برنامه بحث محوطه سازی و آسفالت و زیرسازی قرار است تا مردادماه انجام شود.

 

وی در ارتباط با تامین اعتبارات این پروژه اعلام کرد: تامین اعتبار بستگی به اداره کل راه و شهرسازی، استاندار دارد.

مدیرعامل مسکن مهر شهرستان ساری با اشاره به مشکلاتی که در بخش فاضلاب وجود دارد، گفت: ایجاد زیرگذر باکسی و دوربرگردان از دیگر چالش‌های این بخش است که مسئولان استانی قول دادند در این زمینه اقدامات مناسب را در دستور کار قرار دهند.

براساس این گزارش، تا دو سال قبل به دلیل کم توجهی‌های جدی دولت تدبیر و امید این پروژه‌ها متقاضی نداشته است.

محمودی همچنین خاطر نشان کرد: وزیر سابق راه و شهرسازی به دلیل عدم اعتقاد به پروژه مسکن مهر چهار سال پروژه مسکن مهر میارکلا را راکد نگه داشته است.

پروژه مشابه مسکن مهر دیگر در شهرستان نکا است که با وجود وعده‌های متعدد مسئولان استانی و شهرستانی و حتی وزیر راه و شهرسازی اقدامی مناسب برای تحویل کامل پروژه به متقاضیان انجام نشده است.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در جریان مشکلات مسکن مهر نکا به واسطه این کلیپ قرار گرفته است.

داستان مسکن مهر نکا قصه پرغصه‌ای است که از سال ۹۳ روی تریبون رسانه‌ها قرار داشت و همچنان این معضل باقی است؛ انتظار بر این بود وقتی مسئولان استانی تصمیم به بسته شدن پرونده مسکن مهر گرفتند، نگاهی به حل مشکلات داشته باشند تا بتوانند لبخند رضایت را بر ساکنان مسکن مهر بنشانند.

جلسات ساماندهی مسکن مهر در نکا برای این پروژه مربوط به ساخت و ساز راه، جاده و روشنایی محدود شده بود؛ در حالی که تکمیل این پروژه در ساخت واحدهای مسکونی به شدت دچار مشکل بوده است امروز گلایه‌های مردم از این بابت بسیار جدی است.

پروژه مسکن مهر نکا بیش از چهار مدیرکل را به خودش دیده است اما بحث نصب آسانسور به یکی از آرزوهای ساکنان این منطقه تبدیل شده است.

از مدیرکل،استاندار، معاون استاندار و حتی وزیر راه و شهرسازی در جریان چالش‌های این منطقه قرار دارند اما اقدام خاصی که منجر به جلب رضایت مردم منطقه شود انجام نشده است.

هر بار پیگیری‌های رسانه‌ای خبرنگار ما منجر به وعده‌های جدید شده اما زمینه رفع مشکلات مردم منطقه را فراهم نکرده است.

تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن هم از چالش‌های جدی در استان مازندران است.

با وجود استقبال بسیار مناسب مردم در طرح اقدام ملی مسکن در بسیاری از نقاط استان وزارت راه و شهرسازی برای تامین دچار مشکلات جدی شده است.

مشکل تامین آورده متقاضیان هم از مباحث جدی است که گرانی مصالح ساختمانی و عدم تناسب منابع درآمدی متقاضیان مسکن مهر با اعتبارات مورد نیاز برای ساخت مسکن هم نتوانست کارنامه قابل قبولی برای روحانی در حوزه مسکن استان مازندران به جای بگذارد.

در روی کاغذ مسئولان استانی هر وقت با کمبود پروژه افتتاحی مواجه می‌شوند، سریع روبان قرمز بهره‌برداری مسکن در سر لیست پروژه‌های قابل بهره‌برداری قرار دارد اما در واقعیت مسئولان استانی نتوانستند مشکلات مسکن مهر استان را کتمان کنند و از طرفی با وجود مصوبه استانی برای تکمیل این پروژه تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری هنوز چالش مسکن مهر در استان باقی است و پروژه طرح اقدام ملی مسکن هم نیمه تمام به دولت بعدی واگذار می‌شود.

باید گفت اجرای پروژه مسکن مهر و مسکن ملی فرصت بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمده بوده است اما به دلیل ضعف در اجرا بسیاری از افرادی که در سایه استفاده از این طرح به دنبال دریافت سرپناه بودند  ولی با چالش مواجه شدند.

از ۱۳ هزار متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در استان حدود ۳ هزار نفر براساس اعلام علی تقی‌پور کارشناس ارشد طرح اقدام ملی مسکن در مازندران واجد شرایط بودند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۵۲۹ پروژه در دست اقدام است، گفت: این پروژه در شهرهای ساری، آمل، بابل، بابلسر، نکا، رامسر در دست ساخت است که در برخی از پروژه‌ها به مرحله سقف دوم هم رسیده است.

سیدمحمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، در این‌باره گفت: متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان آورده واریز کنند تا عملیات ساخت شروع شود.

وی با اعلام اینکه قیمت نهایی بعد از تکمیل پروژه برآورد می‌شود، درباره سهمیه مازندران، افزود: طبق سهمیه ۱۷ و هزار و ۸۰۰ واحد مسکن ملی برای استان در نظر گرفته شد که در این دو مرحله ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر ثبت‌نام کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه بخشی از افراد نسبت به واریز آورده اولیه اقدام کرده‌اند، بر اساس آمارها استقبال کارگران برای ساخت مسکن ارزان قیمت بیش از دیگر بخش‌ها بوده و با وجود اینکه ۴ هزار سهمیه برای آنان در نظر گرفته شده اما بیش از ۹ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه افراد بسیاری به امید خانه‌دار شدن از نان شب خود گذشتند تا توانستند مبالغ را به‌عنوان آورده تحویل دهند ولی این رویا به آرزویی محال تبدیل شدند که امیدواریم با همت مسئولان همه مردم بتوانند سقفی بالای سرشان  داشته باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :