آخرین عناوین

چهارشنبه 19 خرداد 1400-9:23 کد خبر:88379

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

آلودگی نبض رودخانه‌های مازندران را نشانه گرفته است

متاسفانه در سال‌های اخیر آلودگی‌های مختلف نبض رودخانه‌های استان را نشانه گرفته که اگر دیر بجنبیم شاید نتوانیم اقدامات درخوری انجام دهیم؛ پس بهتر است تا دیر نشده وارد عمل شویم.


خزرتیترخبر: اهمیت نقش رودخانه‌ها بر هیچ کسی پوشیده نیست به‌ویژه در استان سرسبز مازندران که با توجه به پربارشی، دارای رودخانه‌های متعددی است.

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل متعددی استفاده مناسبی از منابع آب‌های سطحی در استان نمی‌شود و آلودگی‌های مختلف این منابع آبی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

نکته مهم اینکه آلودگی رودخانه‌ها علاوه بر تأثیر منفی بر تأمین آب در بخش‌های مختلف موجب شیوع تاثیرات و پیامدهای منفی در بخش‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و بهداشتی و سایر خواهد شد.

ورود فاضلاب‌های کشاورزی، صنعتی و دامی به رودخانه‌ها و منابع آبی زیرزمینی مازندران موضوع جدی است که باید منابع آلاینده رودخانه‌های استان بررسی شود.

آلودگی‌های مختلف نبض رودخانه‌های استان را نشانه گرفته که اگر دیر بجنبیم شاید نتوانیم اقدامات درخوری انجام دهیم؛ پس بهتر است تا دیر نشده وارد عمل شویم.

*رودخانه‌ها؛مأمن اصلی ماهی‌های خزر

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در این‌باره ، گفت: رودخانه‌ها مأمن اصلی ماهی‌های استخوانی خزر هستند که شرایط ایده‌آلی برای تکثیر ندارند.

وی افزود: در این زمینه مسائلی از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی، فاضلاب‌ها و رهاسازی رسوبات معادن نیز اثرگذار بوده است که لازم است در این زمینه تدبیری جدی صورت گیرد.

*ضرورت مدیریت در مصرف آب

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه رودخانه‌های سطح استان به‌دلیل کاهش بارش‌ها و ریزش‌های برفی کم آب شدند، اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد آبدهی به طور متوسط کمتر شده است که یکی از مشکلات تامین آب در دسترس برای شالیکاری است.

وی با تاکید بر صرفه‌جویی و مدیریت در مصرف آب، افزود: همانند گذشته باید نسبت به مصرف آب مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: موضوع مهم اینکه باتوجه به کاهش آب‌دهی رودخانه آلودگی بیشتر ظاهر می‌شود و همین موضوع موجب شده آلودگی‌ها بیشتر خود را نشان دهد.

*پایش رودخانه‌های مازندران

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز اظهار کرد: به‌دلیل رعایت نشدن استانداردهای لازم در مراکز دفن زباله از جمله تصفیه نشدن شیرابه زباله و نبود استانداردهای لازم و قرارگیری برخی از این مراکز در کنار رودخانه‌های استان نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید دقت لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پایش رودخانه‌های چالوس، هراز و تجن در دستور کار قرار دارد، افزود: مطالعات مختلفی در زمینه کمیت، کیفیت، مسائل زیست محیطی و ورود انواع آلاینده‌ها ونوسانات در دستور کار و درحال رصد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در سال‌های اخیر به‌دلایل مختلفی از جمله  مراکز دفن زباله در کنار رودخانه‌ها، احداث نکردن سیستم تصفیه خانه فاضلاب، تجاوز به بستر رودخانه به بهانه طرح‌های اقتصادی شاهد چنین وضعیتی هستیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه از حریم رودخانه در گذشته به‌خوبی صیانت نشده است، خاطرنشان کرد: شاهد آلودگی‌های برخی از واحدهای گردشگری در داخل حریم کیفی رودخانه سردآبرود و چالوس هستیم که به واحدهای قضایی معرفی شدند.

ابراهیمی کارنامی در پایان گفت:کار محیط زیست پایش است که این اقدامات با جدیت در دستور کار قرار دارد.

براساس این گزارش، در کنار این مسائل و موضوعات مختلف وقوع خشکسالی و تنش آبی موجب شده اهمتی منابع آبی دوچندان شود که کم‌ توجهی به این مهم و از سویی ورود انواع پساب‌ها و آلودگی‌ها منابع آبی را به شدت در معرض آلودگی‌ها قرار خواهد شد؛ موضوع جدی که در آینده مخاطره‌آمیز خواهد بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :