آخرین عناوین

شنبه 17 مهر 1400-15:44 کد خبر:88926

قتل عام نارنج ها در ساری:

از دعوای تن به تن ساری و بابل برای پایتختی بهارنارنج تا بی‌تفاوت شهرداری‌ها به نارنج‌ها !

روزگاری بین شهرهای مختلف استان رقابتی سخت ایجاد شده بود برای پایتختی بهارنارنج اما حالا 9 هزار 426 درخت نارنج شهرداری ساری در آستانه خشک شدن و نابودی قرار گرفته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، روزگاری بین شهرهای مختلف استان رقابتی سخت ایجاد شده بود که در ابتدای نام شهر بهار نارنج را بگنجانند، کم مانده بود که پیش از انتخابات شورای قبلی اعضای شورای شهر ساری و بابل دعوای تن به تن راه بیاندازند و کلی کشمکش بین بابل و ساری در نام گذاری شهر به نام بهار نارنج حتی به فضای رسانه‌ای کشیده شده بود.

بماند که در پس این کشمکش‌ها بحث استفاده‌های انتخاباتی مطرح بوده و کمتر متولیان امر دغدغه توسعه شهر را داشتند، همان شورا پس از برنده شدن در انتخابات نارنج‌ها را رها کرده و امروز به مرحله‌ای رسیده است که شاهد از بین رفتن نارنج‌های سطح شهر ساری هستیم.

بی‌تفاوت شهرداری‌ها به نارنج‌ها

نارنج‌های سطح شهر ساری این روزها به انواع و اقسام بیماری‌ها مبتلا شده است، این موضوع را عبدالرحمن زاغی مسئول حفظ نباتات استان مازندران اعلام کرد و گفت: شهرداری‌ها نسبت به حفظ و نگهداری نارنج‌ها بی‌تفاوت هستند.

وی با اعلام اینکه نارنج از گونه‌ای مرکبات است که انواع آفات را می‌تواند در خودش داشته باشد، افزود: نارنج حساس به کنه قرمز و آفات مرکبات بوده برای حفظ نارنج اقدام مناسبی انجام نمی‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه وضعیت نگهداری درختان نارنج در شهرهای مرکز نسبت به شهرهای غرب استان بسیار نامناسب است، بیان کرد: مواد غذایی مناسب که در اختیار نارنج‌ها قرار نمی‌گیرد اما آفت‌کشی به موقع کمترین انتظاری است که باید انجام شود.

وی با اعلام اینکه روغن‌پاشی و هرس حداقل کاری است که باید انجام شود، گفت: این موضوع به صورت کلی رو به فراموشی است، هرس یکی از راهکارهای مدیریت  کنترل آفات است که با کاهش ارتفاع درخت به وسلیه نور آفتاب می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را مدیریت کرد.

زاغی با اعلام اینکه در محدود شهری اگر شهرداران نسبت به روغن پاشی و هرس اقدام کنند، آفات کنترل می‌شود در پاسخ به این سوال که آیا با شستن درخت‌ها و آبپاشی امکان کنترل بیماری وجود دارد، ادامه داد: هرس مناسب در زمستان انجام شود و روغن‌پاشی در اواخر خردادماه کمترین کاری است که باید انجام شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت نارنج‌ها در دیگر شهرهای استان،افزود: در بابل آخرین خبری که دارم روغن پاشی انجام شده اما وضعیت نارنج‌های این شهر هم چندان مناسب نیست.

وی از اعلام آمادگی سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای ارائه اطلاعات فنی در زمینه حفظ درختان نارنج خبر داد.

رها شدن نارنج‌ها طی ۶ سال اخیر

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری ساری در پاسخ به مشکلاتی که برای درختان نارنج به وجود آمده است، با تایید آفت‌زدگی شدید در بین درختان بهار نارنج زیرپوشش شهرداری ساری، بیان کرد: دستکم ۶ سال است که هیچ اقدامی برای آفت‌کشی نارنج‌های شهر ساری انجام نشده است.

سیدسلمان ابوالقاسمی اضافه کرد: پس از بررسی انجام شده مشخص شده که نیاز به سمپاشی داشته و حدود ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، البته آفت‌کشی دردسرهای خاص خودش را دارد.

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری با اشاره به اینکه استقلال مالی سازمان‌های شهرداری از دست رفته است، گفت: منتظر دریافت استعلام برای تهیه سم هستیم، البته اعتبار ۸۰۰ میلیون تومانی برای دریافت آفت‌کش باید هزینه شود، اقدامات اجرایی توسط همکاران ما در شهرداری انجام می‌شود.

ابوالقاسمی خاطر نشان کرد: به صورت رندمی و نقطه‌ای نسبت به آفت‌کشی اقدام می‌کنیم، پیگیری‌ها برای دریافت اعتبارات اختصاصی برای سمپاشی سطح شهر در دستور کار است.

وی خاطر نشان کرد: عدم برداشت نارنج یکی از مشکلات جدی است که به این موضوع کمتر توجه می‌شود، امسال برنامه داریم از هم اکنون نسبت به برداشت اقدام کنیم.

ابوالقاسمی با اعلام اینکه سال گذشته شهرداری مشکلات خاص خودش را داشت،گفت: در شرایطی قرار داشتیم که نه شهردار داشتیم و نه شورا.

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری ساری آمار دقیق نارنج‌های شهرداری ساری بیش از ۹ هزار اصله اعلام کرده است و افزود: ساماندهی نارنج‌ها هم در دستور کار شهرداری است.

بر اساس این گزارش ، با توجه به محدودیت‌های که برای ایجاد فضای سبز در شهرهای شمالی وجود دارد، حفظ درختان کاشته شده حداقل انتظار شهروندان است که همین موضوع هم با اما و اگرهای همراه است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :