آخرین عناوین

شنبه 22 آبان 1400-10:12 کد خبر:89057

یک بام و دو هوای بیمه صیادان مازندران

با وجود همه سختی‌ها صیادان مازندران در تورهای مشکلات بوده و درخواست به‌حق آنان مبنی بر سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی، کاهش کارمزد بیمه و تثبیت و تعدیل شغل صیادی هنوز به جایی نرسیده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها فصل کار صیادان است؛ صیادانی که بعد از ماه‌ها چشم‌انتظاری تورهای خود را در دل دریا پهن کردند تا بتوانند معاش خانواده را از دریای پرسخاوت تامین کنند.

هوای سرد و آب استخوان‌سوز اما اراده آنان محکم است، طی دو سال گذشته افزایش هزینه‌های ادوات صیادی مشکلاتی برای آنان به دنبال داشته اما وقتی وارد آب می‌شوند نگاه‌شان به تورها دوخته است و چشم‌انتظار روزی دارند.

با وجود همه سختی‌ها صیادان مازندران در تورهای مشکلات بوده و درخواست به‌حق آنان مبنی بر سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی، کاهش کارمزد بیمه و تثبیت و تعدیل شغل صیادی هنوز به جایی نرسیده است.

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران درباره سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی و پیگیری‌های که در این زمینه انجام شده است، اظهار کرد: قرار گرفتن شغل صیادی در جمع مشاغل سخت مطالبه به حق است و زمان اجرایی کردن آن هم طولانی شده است.

وی افزود: مصوبه‌ای در سازمان تامین اجتماعی کشور تصویب شده و مقرر شده بود که کمیته‌ای و کارگروهی در اداره کل تامین اجتماعی استان در این ارتباط تشکیل شود و وقتی ما پیگیری کردیم به ما اعلام شده که این مصوبه هنوز به استان ابلاغ نشده است.

مدیرکل شیلات مازندران به فعالیت حدود ۶ هزار نفر در حوزه صیادی استان اشاره کرد و گفت: انتظار است که متولیان استانی در تامین اجتماعی و متولیان ملی با درک درستی از شرایط کاری یک صیاد نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کنند.

این مسئول با اشاره به شرایط سخت کاری صیادان در سطح دریا، سختی و زیان‌آور بودن کار صیادی را اینطور تشریح کرد: که صیاد ما در زمستان و در هوای زیر صفر درجه مجبور است که در عمق آب دو تا ۱۵۰ متری برای صید ماهی به دریا بزند، آیا افراد حاضر هستند یک ساعت بدون اینکه وارد آب شوند در سرمای زمستان کنار ساحل بایستند؟

اسحاقی با اعلام اینکه نزدیک به پنج مکاتبه از طریق استاندار و نمایندگان مجلس انجام شده است، گفت: سازمان تامین اجتماعی در کشور و استان بابت سخت و زیان آور بودن شغل صیادی و حق انتفاع بیمه ۱۰ درصدی صیادان باید تصمیم‌گیری انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: دیگر مطالبه به حق صیادان مازندران بحث تثبیت و تعدیل شغل صیادی که در استان‌های همجوار انجام شده و قرار بود که سازمان هدفمندی یارانه بودجه‌ای را تخصیص بدهد و به ما به عنوان دستگاه‌های اجرایی اعلام کنند که شرکت‌های که توجیه اقتصادی ندارند را تعدیل و تثبیت کنیم که در استان‌های همجوار انجام شده اما در استان مازندران هیچ تخصیصی از ناحیه هدفمندی یارانه‌ها به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی برای تثبیت و تعدیل شغل صیادی ابلاغ نشده و ما هم هنوز به عنوان یک قول دهنده و پیگیری کننده با مطالبات صیادان مواجه هستم.

*طرح موضوع مشکلات جامعه صیادی

علی‌اصغر محمودی مدیرکل تامین اجتماعی مازندران اظهار کرد: درخصوص مشکلات صیادان مازندران به کرات نشست‌های مختلفی باحضور مسئولان ذیربط، صداوسیما و اخیرا در بابلسر باحضور روسای اتحادیه صیادی و باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی و رئیس شیلات استان برگزار شده است.

وی با اشاره به طرح موضوع مشکلات جامعه صیادی، افزود: در بحث صیادی این قشر دو خواسته دارند؛ خواسته اول بخشی از حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت تامین شود، درواقع حق بیمه‌ای که صیادان پرداخت می‌کنند ۲۷ درصد است اینها اعتقاد دارند بخشی از حق بیمه توسط دولت تامین شود.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران اضافه کرد: در سال  ۹۴ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، نامه‌ای را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کرده که در آن نامه نوشته شده ۴هزار و ۳۱۲ نفر از صیادان شمال کشور (گیلان، مازندران و گلستان) تحت پوشش حق بیمه کمک دولت قرار گیرند؛ به این معنا که ۱۰ درصد حق بیمه از محل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین شود و ۱۷ درصد توسط صیادان پرداخت شود.

این مسئول ادامه داد: این نامه زمانی‌که ابلاغ شد لوح فشرده لیست ۴هزار و ۳۱۲ نفر از صیادان به سه استان ارسال شد و به محض اینکه این لوح را باز کردیم مشاهده کردیم که هیچ یک از اسامی از استان‌های مازندران و گلستان نیستند.

محمودی با اشاره به اینکه همان زمان پیگیری کردم و مکاتباتی با شیلات، نماینده مجلس در کمیسیون کشاورزی که این اسامی که ارسال شد مشمول صیادان مازندران نمی‌شود، انجام شد، تصریح کرد: بعد از پیگیری‌ها مشخص شد که این لوح فشرده توسط یکی از نمایندگان گیلان در آن دوره مجلس تهیه و ارائه شد.

وی ادامه داد: پس اینجا متولی تهیه لیست و ارسال به سازمان تامین اجتماعی سازمان شیلات است که ما این موضوع را با کرات مطرح کردیم ولی تاکنون باوجود پیگیری‌ها موفق نشدند، پس گناه سازمان تامین اجتماعی چیست؟!

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران با اعلام اینکه با پیگیری‌های انجام شده درحال حاضر حتی صیادان گیلان هم از کمک دولت خارج شدند، اظهار کرد: چراکه دولت به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرده نمی‌تواند منابع را تامین کند و همه تحت پوشش بیمه آزاد قرار گیرند و درحال حاضر حق بیمه تمام صیادان استان‌های جنوبی، شمالی و با کارمزد ۲۷ درصد است.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: براساس قانون تمامی کسانی که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی هستند درصورت اشتغال به کار در مشاغل سخت و زیان‌آور چنانچه ادعای آنها توسط کمیته پنج نفره اداره کار بنام کمیته تشخیص تصویب یا تایید شود با سه رای از پنج رای حکم قانونی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بعد از تایید کمیته تشخیص فرم مربوطه به سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌شود و در اینجا یک کمیته‌ تطبیق است که اگر فردی اعلام کنند صیاد هستم لیستی را که کارفرما در طول این مدت برای ما ارسال کرده باید ببینیم آیا در آن لیست شغل فرد درج شده است بنظر می‌رسد مشکل برخی در این زمینه است.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران یادآور شد: برخی صیاد هستند ولی کارفرما ندارند، پس رابطه حقوقی و مزدبگیری ندارند و  این افراد مشمول قانون کار نیستند.

محمودی با اعلام اینکه این موضوع که سازمان تامین اجتماعی بخشنامه‌ای صادر کرده و به استان ابلاغ نشده صحت ندارد و من تکذیب می‌کنم، افزود: این قانون برای همه کشور است و صیادانی که مشمول قانون کار هستند درصورت تاییدیه از  کمیته تشخیص و تطبیق از مزایا برخوردار می‌شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :