آخرین عناوین

شنبه 20 آذر 1400-11:27 کد خبر:89201

ایرج نیازآذری/ روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی و اجتماعی:

صنعت گردشگری فرابخشی و نیازمند سرمایه گذاری‌ و توجه ملی

گردشگری عنصری فرا بخشی بوده و‌ تمامی‌سازمان‌ ها باید پای کارآن باشند و‌شهرداری یا سازمان‌ میراث، صنایع دستی و‌ گردشگری به تنهایی نمی‌توانند اهداف این صنعت را محقق ‌سازند.‌


خزرتیترخبر: استاندارمازندران در نشست با فرمانداران و شهرداران استان از آنها خواست شهرهای مازندران از مسیرگردشگری به ‌مقصد گردشگری تبدیل وتغییریابند.

نگارنده راهبرد توسعه گرایانه استاندارمحترم را شایسته تقدیر وتحقیق می‌داند اما تحقق این‌ مهم مستلزم سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سرمایه ‌گذاری،فرهنگ‌سازی،حمایت‌ و مانع زدایی و مشارکت‌ همه ‌دستگاه‌ ها و از همه مهمترملی‌سازی صنعت‌ گردشگری ‌مازندران‌ می‌باشد.

شناسایی‌ وشناخت‌ دقیق ‌موانع و برطرف کردن آنها کار ویژه مهمی است که می‌تواند با خلاقیت ‌و ابتکار شهرداری وشوراهای ‌اسلامی ‌شهرها به‌ رقابت وتحرک‌ کارآفرینانه فعالان کسب و کارهای گردشگری وخصوصا جوانان تبدیل شود.‌

مقارن با هفته ‌پژوهش ‌و فناوری راهکارهای تبدیل مسیرگردشگری به مقصدگردشگری می‌تواند در قالب ‌طرح‌های تحقیقاتی‌ به‌ پروژه مشترک‌ همکاری‌علمی ‌و فرهنگی دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها منجر گردد.

به استاندارمحترم پیشنهاد می‌کنم این گونه خواسته ها و طرح ها را درحد جلسه و دیدگاه متوقف ننماید و برای تحقق آنها ازطریق بسته‌های سیاستی و دستورات مکتوب اداری‌ جریان‌ سازی و پیگیری مستمر نماید.

شاید مهمتربن وجه مقصد گردشگردی‌ شهرهای مازندران فرهنگ ، خواست و همکاری مردم باشد یعنی اگر مردم مازندران بپذیرند که با سرمایه گذاری و‌ مشارکت درکسب و کار بخش گردشگری به سود، رفاه و اشتغال می رسند و از حمایت دولت و شهرداری ها برخوردار می شوند خود به خود به این سمت کشیده می شوند، لذا فرهنگ‌سازی ‌اقتصادی و اجتماعی دراین بخش خیلی اثر بخش خواهد بود.

همه ‌شهرهای مازندران ‌استعداد بالقوه برای مقصد گردشگری شدن را دارند چه آنکه هم اکنون نیز شهرهای غربی استان به خاطر دریا و جنگل مقصد گردشگری می‌باشند اما سایر شهرها برای مقصد شدن نیازمند تعریف چرایی‌ وبهانه‌ توقف گردشگران هستند، ‌به عبارتی باید پرسید گردشگربراساس چه جاذبه یا دلیلی می خواهد حداقل یک شبانه روز در شهری مثل بابل یا آمل توقف نماید درحالی که همه امکانات اقامتی در بابلسر فراهم است!

با احترام به نظر استاندار محترم اما نگارنده بوم گردی و مقصد گردشگری شدن روستاهای استان مازندران را جذاب تر و ضروری تر وبصرفه تر برای‌سرمایه گذاری می داندکه البته این مهم نیز محتاج مطالعات آمایشی و برنامه ریزی راهبردی و‌حمایت همه جانبه دستگاه‌های ذیربط می‌باشد.

یکی از مهمترین الزامات مقصد گردشگری داشتن بسته‌ سفر برای‌ تامین‌ مجموعه ‌نیازهای‌ گردشگری است که باید در یک‌ شهرمهیا ساخت، نیازهای غذایی،علمی و فرهنگی، اماکن تاریخی، مبلمان شهری، تجاری، درمانی ، انواع رویدادها وجشنواره ها ، اماکن طبیعی وتفریحی درصدرقراردارد.

گردشگری عنصری فرا بخشی بوده و‌ تمامی‌سازمان‌ ها باید پای کارآن باشند و‌شهرداری یا سازمان‌ میراث، صنایع دستی و‌ گردشگری به تنهایی نمی‌توانند اهداف این صنعت را محقق ‌سازند.‌

رییس محترم شورای تامین استان‌ مستحضرند که “امنیت” مهمتربن” پارادایم” سرمایه گذاری گردشگری به شمارمی‌رود که بعضا با یک تذکر تریبون نمازجمعه یا دخالت برخی نهادها یک‌شبه‌ هوا می‌شود که باید فکری برای آن شود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :