آخرین عناوین

دوشنبه 22 آذر 1400-8:16 کد خبر:89215

فینسک سبد معیشتی مردم مازندران را نابود می‌کند!!

تکرار فاجعه کارون و زاینده رود با ساخت سد فینسک روی تجن

کارشناس ارشد آب و خاک در مازندران گفت: احداث سد فینسک روی سرشاخه های اصلی تجن، فاجعه تلخ کارون و زاینده رود را رقم خواهد زد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر، حنیف گلزار در خصوص پیامدهای احداث سد فینسک در پایین دست محل احداث سد که در حوزه جغرافیایی و سیاسی استان مازندران قرار می‌گیرد، افزود: بعید می دانم کسی را بتوان یافت که از پیامدها و تجربه شکست خورده مدیریت سازه محور آب در کشور بی اطلاع باشد و احداث سد فینسک روی سرشاخه اصلی تجن با توجه به اینکه پیشتر سد شهید رجایی هم روی این سرشاخه احداث شده بود، با در نظر گرفتن برنامه‌های وزارت نیرو برای ساخت سدهای زارم رود و چرگت روی دیگر سرشاخه‌های این رود، بدون تردید فاجعه تلخ و تجربه پرهزینه کارون و زاینده رود رو با تجن خواهد کرد.

وی افزود: بدون تردید ساخت سد فینسک پهنه‌های گسترده‌ای از شرق مازندران را با چالش‌های جدی در حوزه آب و در پی آن مسائل و بحران‌های اقتصادی و معیشتی مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: در همه این سال‌ها شاهد این بودیم که مسئولان استان سمنان به بهانه تأمین آب شرب دست اندازی هایی به منابع آبی مازندران داشته‌اند، برای مثال طرح انحراف و انتقال منابع آبی از خطیرکوه به سمنان یکی از این دست اندازی ها بود که بنا به دلایلی با سکوت مواجه و در نهایت اجرایی شد. متأسفانه مدیران سمنان سکوت و نجابت مردم مازندران را گویی به شکل اشتباه تحلیل کردند.

فینسک سبد معیشتی مردم مازندران را نابود می‌کند

گلزار یادآور شد: در همه این سال‌ها طرح‌های گسترده و متعددی برای انتقال آب از مازندران به سمنان تدوین شده که طرح شیرین سازی و انتقال آب دریاچه کاسپین، ساخت سدهای کسیلیان و چاشم و فینسک از جمله این طرح‌ها است و اجرای هر کدام از این طرح‌ها جدای از آسیب‌های جبران ناپذیری که بر محیط زیست و منابع طبیعی مازندران تحمیل می‌کند، بخشی از سبد معیشتی مردم مازندران را نیز نابود خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره جمعیت دیده بان طبیعت یادآور شد: باتوجه به تراکم جمعیتی بسیار بالا، جمعیت بالای نیروی جوان تحصیل کرده و جویای کار و عدم توسعه صنعتی متناسب با آمایش سرزمین در مازندران، این استان همچنان به عنوان استانی با وابستگی بالای اقتصادی به بخش تولیدات کشاورزی باقی مانده است. تولیدات کشاورزی هم وابسته به وجود منابع آبی است.

این کارشناس آب و خاک تاکید کرد: بنابراین هرگونه انتقال آب بین حوضه‌ای از مازندران به هر نقطه دیگر از کشور در میان مدت اقتصاد و معیشت مردم استان را به شکل مستقیم نشانه خواهد رفت.

وی با بیان اینکه مسئله کم آبی در سمنان صرفاً یک بهانه است، گفت: استان سمنان در هیچیک از بخش‌های سه گانه شرب، صنعت و کشاورزی کمبود آب ندارد و این را امثال ما بیش از ده سال با عدد و رقم ثابت کرده‌ایم، اخیراً هم وزیر نیرو در جلسه شورای اداری استان سمنان به صراحت بر این دیدگاه بهانه جویی برای آب در سمنان تاکید کرد و اعلام کرد که آب انتقالی از خطیرکوه مازندران کل آب مورد نیاز در بخش شرب سمنان را می‌تواند تأمین کند.

گلزار ادامه داد: در بخش کشاورزی هم ایشان به صراحت اعلام کردند که مصرف سرانه در بخش کشاورزی استان سمنان به مراتب بالاتر از سرانه کشوری است و باید مدیریت و اصلاح شود و در بخش صنعت هم ۳۰۰ لیتر در ثانیه از محل تصفیه پساب‌های صنعتی تخصیص داده شده است.

وی گفت: برآیند این سخنان همان چیزی است که ده‌ها سال از سوی کارشناسان مستقل فریاد زده شد و آن چیزی نیست مگر اینکه کم آبی در سمنان صرفاً یک بهانه برای بلعیدن منابع مالی کشور است و این روند باید با ورود دستگاه‌های نظارتی متوقف شود.

خودسری در کنار بهانه جویی برای ساخت فینسک

گلزا را اظهار اینکه متأسفانه در روزهای گذشته شاهد این بوده‌ایم که «خودسری» مدیران هم به «بهانه جویی» های تاریخی در خصوص کم آبی افزوده شده است، یادآور شد: مسئولان استان سمنان با بی توجهی به دستور مستقیم رئیس جمهور مبنی بر ضرورت توقف احداث سد فینسک تا زمان برگزاری جلسه اقناعی میان مسئولان دو استان، همچنان مشغول اجرای این سد هستند، از سوی دیگر شاهد سکوت مسئولان استان مازندران در قبال این خودسری‌ها و دست اندازی ها به منابع آبی بوده‌ایم و بی شک این سکوت عزم مدیران استان در پیش برد اهداف غیر مشروع را جزم خواهد کرد.

وی یادآور شد: از دادستان استان مازندران انتظار می‌رفت با استناد به دستور صریح رئیس جمهور و قانون شکنی مسئولان استان سمنان به این پرونده ورود می‌کرد یااز استاندار هم تا این لحظه شاهد هیچ واکنشی نبوده‌ایم، این در حالیست که در استان سمنان همه مسئولان و مدیران به اتفاق مشغول اجرای این طرح ویرانگر هستند.

گلزار تصریح کرد: مردم مازندران و سمنان قرن‌ها زندگی و ارتباطات مسالمت آمیزی با یکدیگر داشته‌اند. متأسفانه از زمانیکه احداث سد فینسک و طرح انتقال آب دریاچه کاسپین مطرح شد شاهد ایجاد زاویه بین مردم و نخبگان دو استان بوده‌ایم.

این کارشناس ارشد آب و خاک ادامه داد: شما اختلاف نظر میان مردم اصفهان و چهار محال را بررسی کنید، هیچ ریشه‌ای جز آب ندارد و امیدوارم نگاه خردمندانه و قانون مدارانه از سوی مسئولان استان سمنان به مقوله حق آبه مردم مازندران حاکم شود تا خدای ناکرده روابط تاریخی و طولانی مردم دو استان دچار آسیب نشود، البته اطمینان داریم که مردم هوشیارند و خودسری‌ها و قانون گریزی‌های برخی مدیران استان سمنان را به حساب مردم شریف سمنان نمی‌نویسند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :