آخرین عناوین

سه شنبه 30 آذر 1400-8:9 کد خبر:89238

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

سایه سیاه آلودگی هوا بر سر مازندران سبز

این روزها که آلودگی هوا بر بسیاری از استان‌های کشور سایه افکنده به سراغ دیار سبز مازندران آمده و را مازندران تبدیل یکی از استان‌های آلوده کشور کرده است.


خزرتیترخبر: این روزها که آلودگی هوا بر بسیاری از استان‌های کشور سایه افکنده به سراغ دیار سبز مازندران آمده، شاید آلودگی هوای مازندران عجیب باشد ولی حقیقتی انکارناپذیر است.

آلودگی هوا، مازندران را نشانه گرفت و میزان آلاینده‌های موجود در هوای این استان به شکل محسوسی افزایش یافته و در برخی از روزهای پاییز نیز نقاطی از این استان را در وضعیت هشدار آلایندگی هوا قرار داده است.

به طور لحظه‌ای و موقتی آلودگی در برخی از شهرهای این استان به‌ویژه مناطق مرکزی ایجاد می شود که روند رو به افزایش دارد و همین مسائل نگران‌کننده است‌ که تغییرات عجیب و غریب هوا حتی برای عامه مردم نیز ملموس است.

موضوع مهم اینکه سرسبزی مازندران پوششی بر آلودگی هوای این استان و عاملی در کمتر به چشم آمدن معضل آلودگی هوا در استان است که تصور جامعه بر این است که ‌مازندران به‌دلیل سرسبزی و بارندگی‌ها نمی‌تواند آلودگی هوا داشته باشد؛ در حالی که این‌گونه نیست و آلودگی مازندران سبز را نشانه گرفته و زنگ خطر جدی برای مازندران است که در این زمینه سیر و سفرها مزید بر علت شاه است.

*ضرورت ایستگاه‌های آلوده‌سنجی در مازندران

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ارتباط با وضعیت آلودگی هوای مازندران، اظهار کرد: دو سال پیش در جلساتی که در این زمینه برگزار شده، تصویب شده بود که ۶ ایستگاه با پراکنش مناسب در استان ایجاد شود، اما هنوز اعتباری برای اجرای این طرح داده نشده است.

وی گفت: تا زمانی‌که این ایستگاه‌ها را نداشته باشیم نمی‌توانیم به طور دقیق درباره میزان آلودگی هوای استان اظهارنظر فنی داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه هیچ مساعدتی تاکنون در این زمینه انجام نشده است، اضافه کرد: اینکه در معرض آلودگی هوا هستیم تردیدی نیست، ولی در این زمینه باید ایستگاه‌ها راه‌اندازی شوند تا دقیق در این زمینه اظهارنظر کنیم.

این مسئول یادآور شد: در مازندران فقط یک ایستگاه سنجش میزان آلایندگی وجود داشت که در میدان امام حسین(ع) ساری قرار داشت و به علت قدیمی بودن حسگرها و ایستگاه عملا غیرفعال شده و کارکردی ندارد.

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه راه‌اندازی ایستگاه‌های آلوده‌سنجی در استان ضروری است، گفت: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه نیز بر نگرانی‌ها افزوده  است که باید محدود شود.

*سایه آلودگی‌ها به مازندران رسید

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران نیز اظهار کرد: مازندران تبدیل یکی از استان‌های آلوده کشور شده و آلودگی به تمام شهرها و حتی روستاها کشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان آلودگی سنگین داریم که حتی نیازی به دستگاه‌های سنجش آلودگی ندارد،گفت: آلودگی در مازندران عیان شده و با چشم می‌توان دید.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: همین که داریم آلودگی را می‌بینیم دستگاه‌‌ها چشمان‌شان را می‌بندند که در واقع بزرگترین معضل مازندران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*جلوی مهاجرت‌ها را بگیریم

این مسئول با تاکید بر اینکه جلوی مهاجرت را بگیریم، خاطرنشان کرد: دست‌کم باید بدانیم تا جلوی این کار را نگیریم مشکلات ادامه خواهد داشت؛ مشکل تا حدی است که قیمت آپارتمان ۱۰۰ متری در پایتخت از هزاران متر زمین در شمال بیشتر است و همین موضوع بر دردسرها افزوده است.

رضوی با بیان اینکه مازندران یک کلان‌شهر بوده و به‌عنوان یک شهر نباید دیده شود، اظهار کرد: وارونگی هوا در مازندران خیلی پایین‌تر است به حدی که موجب انباشتگی هوا می‌شود و در این فضا مازوت آلودگی‌ها را بیشتر می‌کند.

وی در پایان گفت: در چنین شرایطی شاهد انبوه ویلا در مناطق ییلاقی مازندران هستیم که بر مشکلات افزوده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :