آخرین عناوین

سه شنبه 29 ارديبهشت 1394-18:47 کد خبر:9282

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران خبر داد:

حوزه فرهنگی و تاریخی مازندران در سال 94 غبار روبی می شود

مدیر کل میراث فرهنگی با بیان اینکه حوزه فرهنگی و تاریخی مازندران در سال 94 غبار روبی می شود ، افزود : موهبت های الهی و طبیعی مازندران کمتر مورد واکاوی تاریخی قرار گرفته اند.


به گزارش خزرخبر،دلاور بزرگ‌نیا صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی موزه گفت: امسال را می‌توان سال واکاوی فرهنگ و تاریخ مازندران دانست و اگر دماوند را مورد واکاوی قرار دهیم بخش مهمی از تاریخ است.

وی با اشاره به اهمیت هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، افزود: اما متهم هستم که به حوزه گردشگری توجه بیشتری دارم و البته بیشترین سوالات خبرنگاران هم در حوزه گردشگری است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه نگاه دنیا در موزه از شی‌محوری به مخاطب‌محوری تغییر کرده است، گفت: امروز در دنیا اینگونه نیست که اشیا را در فضایی قرار دهند و مردم به بازدید بروند و اسناد و مدارکی که پشتوانه گفت‌وگوی فرهنگی باشد و کارکرد موزه‌ها بسیار متفاوت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه با این نگاه می‌توانیم بسیاری از خانه‌های تاریخی خود را به عنوان کانون تجمع دوستداران فرهنگ و هنر قرار دهیم، تصریح کرد: درنظر داریم حفاظت الکترونیک موزه‌ها را افزایش دهیم و بلیت الکترونیک هم در همین راستا در حال طراحی شدن است تا آمد و رفت‌ها و درآمدها را بهتر کنترل کنیم.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه امیدواریم منابع طبیعی زودتر زمینی را در منطقه دوهزار برای موزه روستایی به ما معرفی کند، ادامه داد: موزه هشت هکتاری رامسر هم منتظر اعتبار 400 میلیونی است که هنوز محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه ابتدایی‌ترین وظیفه ما حفاظت از میراث فرهنگی است، تصریح کرد: حدود 2500 اثر شناسایی شده در مازندران داریم و مبنای شناسایی ما کتاب از آستارا تا استرآباد است که نزدیک به 600 اثر را ثبت کردیم و برای حفاظت نیاز است که این آثار زودتر ثبت شوند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه برای هر 10 اثر یک نگهبان داریم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه حوزه یگان حفاظت میراث کارنامه درخشانی دارد اما باز هم وضعیت خوبی در حفاظت نداریم.

این مسئول با اشاره به اینکه جامعه‌ای که فرهنگ و اهمیت تاریخی کشور خود را فراموش کرده باشد به راحتی از حفاظت میراث خود می‌گذرد، گفت: شکی نیست که ارتباط ما با رسانه‌ها از برخی اشکالات برخوردار است اما به خاطر دلخوری از یک تشکیلات نباید حفاظت از میراث را نادیده بگیریم.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه باید هشدار دهیم که مازندران و مردم ما به این مسائل بی‌تفاوت نیست، افزود: افراد سودجوی بسیاری هستند که افراد را به بهانه یافتن دفینه و اشیا قیمتی ، فریب می‌دهند و در هشت سال گذشته بیش از 600 هزار مورد بازدید و هزار 492 نفر دستگیر کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه دست‌اندازی به عرصه‌های فرهنگی و تاریخی مازندران وحشتناک است، ادامه داد: بسیاری از تکه سفال‌ها با یک نقش ساده برای ما گره تاریخی را باز می‌کند و شناسنامه ما است در حالی که برای سارقان، به دلیل نداشتن سکه، بی‌ارزش بوده و زیر دست و پا شکسته‌اند.

این مسئول با بیان اینکه امروز سایت گوهرتپه مازندران تعطیل است در حالی که مدخل ورود آریایی‌ها بوده است، تصریح کرد: 1500 سال قبل از ورود آریایی‌ها، مدنیت در این منطقه شکل گرفته بود و زندگی وجود داشت و اگر این مناطق را معرفی کنیم بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه امسال را سال گفت‌وگو با هنرمندان صنایع دستی و معرفی جاذبه‌های فرهنگی تاریخی می‌دانیم، گفت: چند سال است که اتفاقات خوبی در صنایع‌دستی شاهد هستیم و به احیای هنرها و سنت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه باید آثار بیشتری را ثبت کنیم تا بهانه تخریب از افراد سودجو و کم‌اطلاع، گرفته شود، افزود: از 17 اثر ثبت جهانی کشور، یک اثر در مازندران است و قابلیت ثبت دو اثر دیگر را هم داریم اما چون استانداردهای یونسکو خیلی جدی‌تر از برداشت‌هایی است که ما داریم ابتدا باید این آثار را برای پذیرش یونسکو آماده کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه به دنبال ثبت جهانی دماوند هستیم و این عزم ملی در کشور وجود دارد که در این مسیر به ما کمک کنند، ادامه داد: درباره برج‌مقبره‌ها هم ظرفیت‌های خوبی داریم و برج لاجیم و رسکت و شهر رامسر هم می‌توانند کاندیدای ثبت جهانی باشند البته اولویت با دماوند است.

این مسئول با بیان اینکه اگر در حوزه آثار ملموس و ناملوس فرهنگی کشورهای حاشیه دریای مازندران نجنبیم و میدان‌داری نکنیم به سرنوشت جشنواره اقوام که مازندران که مبدع آن بود گرفتار می‌شود، اظهار کرد: مازندران نقش پررنگی در ادبیات شفاهی این مناطق دارد که در آثار تاریخی این کشورها ذکر شده است.

بزرگ‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه درباره چشم سورت خیلی سکوت کردیم و فشارها بر روی ما زیاد بود، افزود: یک اتفاق باعث شد که تصور شود میراث‌فرهنگی متولی منطقه است، ما پیش از اینکه به حفاظت اثر فکر کنیم، چشمه سورت را ثبت کردیم و این اشتباه را از میراث‌فرهنگی می‌پذیرم و از این پس اثری را به ثبت می‌رسانیم که بتوانیم از آن حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه اسفندماه سال گذشته چشمه سورت به میراث ‌فرهنگی مازندران واگذار شد، گفت: با کانون جهانگردی کشور تفاهمنامه امضا کردیم تا در سورت به عنوان اکوکمپ فعالیت صورت گیرد اما زمانی این اتفاق افتاد که آبروی مازندران درباره حفظ محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی به خطر افتاد.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه انجمن‌های میراث‌فرهنگی را دوباره احیا می‌کنیم، تصریح کرد: 39 هزار سکه داریم که در مازندران می‌تواند باعث راه‌اندازی موزه‌های بسیاری شود اما دیده نمی‌شود.

وی افزود: آمادگی داریم در سفر رئیس‌جمهور به استان و با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، موزه ساختمان شهرداری قائمشهر را افتتاح کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :