آخرین عناوین

يکشنبه 6 مهر 1393-18:57 کد خبر:956

باز هم سکوت و بی تفاوتی مسئولین در مقابل تخریب جنگل

سکوت معنادار مسئولین و قلع و قم درختان جنگل بخاطر منفعت شخصی/ عکس

منابع طبیعی در اقدامی تامل برانگیز در حال ارائه مجوز قطع درختان جنگل و ایجاد جاده، تنها برای عبور و مرور ماشین های یک مرغداری است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مازند شورا، شرکت نکا چوب برای برداشت چوب، جنگل های میاندورود را به جاده تبدیل کرده است و هر روز به اینکار خود ادامه می دهد و منابع طبیعی چشم خود را بروی آن بسته است.

هر روز ماشین آلات مختلف برای خروج چوب وارد جنگل می شوند و این ثروت خدادادی که مردمان همین منطقه آن را تا بحال حفظ کردند را با خود می برند.

قطع درختان در حاشیه جاده ها تنها بدلیل عریض تر کردن آن برای عبور و مرور بهتر چندین کامیون به صورت همزمان نیز مشاهده می شود که جای بسی تامل است که همین کار را برای جاده های ارتباطی روستاهای بالادست انجام نمی دهند.

این در حالیست که مردم روستاها که وارثان و حافظان اصلی جنگل بوده و هستند اجازه فرستادن دامهای خود به جنگل را ندارند.

منابع طبیعی در تازه ترین اقدام خود سعی دارد از جاده ای که از منطقه ای بنام زغال انبار که از پشت زمین های کشاورزی روستای مرسم می گذرد یک جاده فرعی ایجاد و آن را به جاده بین مزارع روستای مرسم متصل کند.

با حضور در منطقه مشاهده شده است که درختان زیادی برای ایجاد این جاده باید قطع شوند و برای اینکار درختان مورد نظر علامتگذاری شده اند.

در بین درختان علامت گذاری شده درختان بسیار جوان با قطر 20 سانتی متر تا درخت قطور با قطر حداقل 60 سانتی متر مشاهده می شود.

ایجاد این جاده جنگلی زمانی جلب توجه می کند که بدانیم این جاده به یک مرغداری متصل می شود که در چند سال گذشته حاشیه های زیادی را بوجود آورده است.

فردی که اقدام به ساخت این مرغداری کرده است در چند سال گذشته با مردم روستای مرسم اختلافات شدیدی داشته است و حتی کار به جاهای بسیار باریک کشیده شده که به دلیل امنیتی بودن از گفتن آن معذوریم.

صاحب این مرغداری که بدلیل چنین اختلافاتی برای عبور و مرور از داخل روستای مرسم و جاده بین مزارع آن دچار مشکل شده است به همین خاطر این شائبه به وجود آمده است که این جاده به نام منابع طبیعی و شرکت نکا چوب و به کام صاحب مرغداری می خواهد اجرا شود.

این درصورتی است که ساخت این جاده ضروروی به نظر نمی رسد و قطع درختان علامت گذاری شده که همگی این درختان جوان هستند ضروری نیست.

دهیار روستای داربکلا نیز در اعتراض به این اقدام و جلوگیری از قطع درختان با نوشتن نامه ای به منابع طبیعی خواستار توقف و جلوگیری از قطع درختان شده است.

اعضای انجمن دوستاران منایع طبیعی و حافظان محیط زیست دارابکلا نیز در این خصوص ابراز گلایه کردند و خواستار توقف هرچه سریعتر این اقدام غیر منطقی شدند.

در تماس تلفنی با نقدی مسئول منابع طبیعی میاندورود پیگیر مضوع شدیم  که وی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه آیا قرار است این جاده فرعی ایجاد شود، گفت: آقای سورکی آزاد صاحب مرغداری از طریق اداره کل منابع طبیعی پیگیر موضوع است.

وی افزود: این فرد خواهان ایجاد جاده برای مرغداری خود است و به همین منظور درختانی برای قطع علامت گذاری شدند که بعد از بازدید کارشناسان و شماره گذاری قطع خواهند شد که البته برای قطع آن هنوز ابلاغی به ما نشده است.

همانطور که در عکس ها مشاهده می شود درختانی جهت قطع علامت گذاری شدند که هیچ شباهتی به درختان پیر و فرسوده که منابع طبیعی بطور معمول مجوز قطع آن را به شرکت ها می دهد ندارد و تنها به جرم اینکه باید در این مسیر، جاده ایجاد شود قطع خواهند شد.

 در عکسها مشاهده می شود که افرادی برای اینکه این درختان قطع نشوند قسمتی که با رنگ قرمز شماره گذاری شده بودند که نشانه قطع شدن آنهاست را کندند تا از بروز این ظلم بزرگ جلوگیری شود.

همچنین باید توجه داشت که این مسیر همسطح نبوده وقطعا برای ایجاد جاده نیاز به تخریب بیشتر جنگل به غیر از قطع درختان خواهد بود.

با این وجود این سوال را باید از مسئولان منابع طبیعی پرسید که ایجاد مرغداری مهمتر از تخریب چند هکتار جنگل و قطع دها درخت است و اگر فرد دیگری نیز برای چنین کاری اقدام کند شما به او مجوز می دهید؟

این اتفاقات در حالی می افتد که مردم روستاهای بالادست برای تامین سوخت زمستانه خود که از درختان افتاده و خشکیده جنگل استفاده می کنند دچار زحمت هستند و حتی برای قطع کوچکترین درخت در داخل زمین های خود باید از منابع طبیعی اجازه بگیرند.

جنگل که سرمایه ملی مردم ایران است و منابع طبیعی وظیفه حفظ و حراست از آن را برعهده دارد چگونه برای منفعت یک شخص می خواهد اجازه قطع درختان و ایجاد جاده را به افرار حقیقی بدهد.

باید منتظر بود و دید که منابع طبیعی از این امتحان سربلند بیرون می آید یا به فشارها پاسخ مثبت می دهد.

تصاویر مربوطه:

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :