آخرین عناوین

سه شنبه 8 مهر 1393-19:49 کد خبر:966

انتقاد مدیر کل بهزیستی از صدا و سیمای مازندران:

جای خالی اخبار ناشنوایان در سیمای مازندران/مبلمان شهری مناسب معلولان نیست

مدیرکل بهزیستی استان مازندران از نبود بخش اخبار ناشنوایان در سیمای مازندران انتقاد کرد و گفت: از مسئولان صدا و سیمای مازندران تقاضا می‌شود که زمان مناسب برای این بخش را طراحی کنند، سازمان بهزیستی نیروی لازم را تامین می‌کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، سعید آرام  بعد از ظهر امروز در جمع ناشنوایان مازندرانی ضمن تبریک هفته جهانی ناشنوایان و تشکر از انجمن ناشنوایان و توانبخشی بهزیستی استان مازندران، گفت: گرامیداشت و نامگذاری این روزها برای توجه جامعه نسبت به شهروندان ناشنوا و آشنایی با استعدادها و توانمندی‌های آنها است.

وی با انتقاد از حضور کمرنگ مسئولان در همایش ناشنوایان خطاب به ناشنوایان شرکت کننده در مراسم، اظهار داشت: امروز جا داشت تا مسئولان بیایند و مشکلات و توانمندی‌هایتان را ببینند و در برنامه‌ریزی‌های خود شما را از یاد نبرند.

این مسئول با بیان اینکه امروزه افراد را براساس معلولیت و نقص طبقه‌بندی نمی‌کنند، افزود: دنیای کنونی، افراد را براساس مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی تقسیم‌بندی می‌کند یعنی هر کسی فعالیت اجتماعی بیشتری دارد تاثیرگذارتر است؛ و انسان‌هایی که به واسطه هنر و توانایی خود در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته و به عنوان یک شهروندان مشارکت دارند صرفا افراد عادی نیستند.

وی بیان داشت: درست است که یک فرد معلول و ناشنوا در شنیدن با یک فرد معمولی فرق دارد اما  او هم می‌بیند، و هم فعالیت و نیاز اجتماعی دارد، بهتر است که ما به جای دیدن تفاوت‌ها، شباهت‌ها را ببینیم زیرا فرد ناشنوا یک شهروند است و حق استفاده از همه امکانات و مواهب در جامعه را دارد.

* ادارات فقط برای افراد عادی تاسیس نشدند

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه وظیفه مسئولان و سیاستمداران این است که بستر و شرایط را برای امکانات اجتماعی ویژه معلولان آماده کنند، خاطرنشان کرد: در جامعه  ما روال شده که اگر یک فرد معلول مثلا یک ناشنوا به ادارات مراجعه ‌کند بلافاصله او را به سمت بهزیستی هدایت ‌کنند در حالی که وظیفه بهزیستی توانمند ساختن فرد ناشنوا است.

وی تصریح کرد: جامعه در قبال این فرد وظیفه دارد مانند سایر شهروندان با او رفتار کند، اداره کار فقط برای افراد سالم نیست، اداره فرهنگ و ارشاد و سایر ادارات نیز فقط برای افراد سالم تاسیس نشده‌اند.

آرام با اذعان به اینکه دیگر در دنیا فرد معلول و تفکیک آنها از جامعه معنا ندارد، افزود: بسیاری از کشورهای دنیا امروز امکانات و شرایط را برای همه افراد جامعه آماده کردند، چه کسی گفته است که فرد معلول باید جدا باشد، آیا مگر در فعالیت‌های اجتماعی مانند انتخابات و دریافت مالیات آنها را تفکیک می‌کنند که در بحث اشتغال و مواردی از این دست باید تفکیک شوند.

* اماکن عمومی برای استفاده معلولان مناسب نیست

وی بیان داشت: فراموش نکنیم که معلولیت و نقص عضو ممکن است برای همه ما به وجود بیایید و این طور نیست که همه معلولیت‌ها مادرزادی باشد، برخی‌ها در حادثه تصادف و برخی بر اثر بیماری دچار نقص عضو می‌شوند و نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

وی با اشاره به مناسب نبودن بسیاری از اماکن عمومی برای استفاده از معلولان در جامعه، گفت: واقعا یک معلول ویلچری نمی‌‌تواند به خوبی در شهر تردد کند، هرچه قدر هم سازمان بهزیستی تلاش کند که جامعه هدف را توانمند کند اما وقتی معلول نتواند از خانه خود بیرون بیاید چه فایده‌ای دارد.

 آرام تصریح کرد: فضا و مبلمان شهری برای حضور فرد معلول آماده نیست، هنوز ادارات ما برای یک فرد معلول مناسب سازی نشدند، اگر یک فرد ناشنوا به ادارات مراجعه کند امکان ارتباط او با مسئولان وجود ندارد.

* جای خالی اخبار ناشنوایان در سیمای مازندران

مدیرکل بهزیستی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود از نبود بخش اخبار ناشنوایان در سیمای مازندران انتقاد کرد و گفت: از مسئولان صدا و سیمای مازندران تقاضا می‌شود که زمان مناسب برای این بخش را طراحی کنند، سازمان بهزیستی نیروی لازم را تامین می‌کند.

* بیش از 5 هزار ناشنوا زیر پوشش بهزیستی مازندران هستند

این مسئول بخش پایانی سخنان خود را به ارائه آماری از جامعه ناشنوایان مازندران اختصاص داد و گفت: در حال حاضر بیش از 5 هزار ناشنوا در سراسر استان زیر پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

وی با بیان اینکه امروزه به ازای هر یک‌هزار تولد به طور میانگین سه فرزند با مشکلات شنوایی به دنیا می‌آید، افزود: مهمترین و بیشترین عامل این اختلال که بیش از 50 درصد آمار را به خود اختصاص داده، ازدواج فامیلی است.

* غربالگری شنوایی 26 هزار نوزاد در سال 92

مدیرکل بهزیستی مازندران ضمن ارائه نحوه خدمات پیشگیرانه در این بخش، گفت: طرح غربالگری در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های استان نیز انجام می‌شود به طوری که تمام نوزادان متولد شده از مرحله تست غربالگریِ شنوایی عبور می‌کنند و در صورت نیاز به مراجع تخصصی معرفی می‌شوند.

آرام بیان داشت: سال گذشته، بیش از 26 هزار نوزاد در استان مازندران مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد، 330 فرزند و نوزاد دچار اختلال بودند و به مراجع تخصصی معرفی و تحت درمان قرار دارند تا در آینده مشکلات گفتاری و شنوایی نداشته باشند.

* جامعه از نگاه ترحم‌آمیز به معلولان به سمت باور توانمندی‌های آنها برود

وی تصریح کرد: مهمترین زمان طلایی برای حل مشکل ناشنوایی در سه ماهه نخست زندگی است که اگر شناخته شوند می‌توانیم مشکل را به حداقل رسانده یا رفع کنیم.

مدیرکل بهزیستی مازندران در پایان سخنان خود گفت: جامعه باید پذیرای ناشنوایان و معلولان باشد، باید دیدگاه جامعه از نگاه ترحم‌آمیز به سمت باور توانمندی‌هایی این افراد پیش برود.

مدیرکل بهزیستی مازندران با تاکید بر اینکه خانواده‌ها تست غربالگری شنوایی نوزادان را جدی بگیرند تا شدت معلولیت آنان در آینده کاهش یابد، گفت: اشتغال و ارتباط در ادارات و سازمان‌ها مهم‌ترین مشکل ناشنوایان است.

در حال حاضر حدود 10 به‌عبارتی 15 درصد افراد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند که 1.5 درصد این جمعیت دچار اختلالات شنوایی هستند.

حدود 124 هزار ناشنوا و کم شنوا در کشور وجود دارند که در مازندران 5 هزار و 157 ناشنوا و کم شنوا در پوشش بهزیستی مازندران قرار دارند که از این تعداد 640 نفر دانش‌آموز و 139 نفر دانشجو هستند.

مهم‌ترین هدفی که بهزیستی دنبال می‌کند توانمندسازی معلولان است که بتوانند به‌عنوان شهروندی تاثیرگذار زندگی خود را به‌صورت مستقل اداره کنند.

توزیع لوازم کمک توانبخشی از جمله سمعک، پرداخت هزینه‌های تحصیلی در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی، اختصاص وام خوداشتغالی و پرداخت کمک هزینه مسکن و هزینه‌های درمانی به‌صورت بلاعوض از جمله خدمات سازمان بهزیستی است.

همچنین مراکزی از سوی سازمان بهزیستی پیش‌بینی شده که افراد بتوانند از خدمات توان‌بخشی پیشرفته بهره‌مند شوند.

با توجه به بحث ناشنوایی تست غربالگری در دستور کار بهزیستی قرار دارد که بر اساس آمار از هر یک‌هزار نوزاد متولد شده سه نفر در کشور دچار اختلالات شنوایی هستند که تست غربالگری از نوزادان تازه متولد شده انجام می‌شود تا بروز اختلالات بعدی در بزرگسالی پیشگیری شود این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است تا در مراحل اولیه شناسایی شود.

در سال گذشته بر روی 25 هزار و 874 نوزاد متولد شده در مازندران تست غربالگری صورت گرفته که از این تعداد 330 نفر آن دچار اختلالات شنوایی بودند، با شناسایی به‌ موقع و انجام اقدامات پیشگیرانه شدت معلولیت افراد دچار اختلالات شنوایی کاهش یافته و جلوگیری می‌شود.

کاشت حلرزون در افراد دچار اختلالات شنوایی قبل از 6 سالگی انجام می‌شود که این موضوع اهمیت تشخیص به‌موقع را نشان می‌دهد.

هزینه عمل کاشت حلروزن 36 میلیون تومان است که 30 میلیون تومان آن از طریق دولت برای خرید پروتز و 3 میلیون تومان توسط سازمان بهزیستی تامین می‌شود و 3 میلیون تومان بر عهده خانواده است.

در حال حاضر بیش از 180 نفر از افراد دچار اختلالات شنوایی تحت عمل کاشت حلرزون قرار گرفتند.

در بحث روحیه معلولان، ورزش مهم‌ترین فاکتور است که از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در حال حاضر 800 ناشنوا و کم‌شنوا در هیئت ورزشی ناشنوایان فعال هستند و تعداد بیش از 60 نفر آنان به اردوهای کشوری دعوت شده و در مسابقات آسیایی و بین‌المللی برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند.

 اشتغال و مسکن مانند سایر معلولان از مهم‌ترین مشکلات این قشر محسوب می‌شود،اطلاع‌رسانی و آگاهی از اطلاعات رسانه ملی نیز از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد رسانه ملی مازندران فاقد رابط ناشنوایان است که باید به این موضوع توجه جدی شود با توجه به اینکه برقراری ارتباط افراد ناشنوا از طریق زبان اشاره است در کمتر اداره یا سازمانی افرادی وجود ندارند تا با زبان آشنایی داشته باشند و باید این موضوع نیز مورد قرار گیرد.

خانواده‌ها باید بحث تست غربالگری به‌ویژه در نوزادان را جدی بگیرند تا بتوانند از شدت معلولیت در آینده جلوگیری کنند.

 

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • منم همدردم
    سه شنبه 8 مهر 1393-21:30


    دقیقا،فرد ناشنوا یک شهروند است و حق استفاده از همه امکانات و مواهب در جامعه را دارد.
    این جمله رو لازم بجر مسوولین استانی تمامی مسوولین کشوری ببینن و باور کنن.
    ما هم مث شما مردم عادی هستیم، از حس ترهم خود کم کنید و به فکر رفاه ما در جامعه باشید، نگاه های دلسوزانه شما رو نمی خوایم، دلتون رو می خوایم و همت شما که امکانات رفاهی من و امسال منو تا حدودی فراهم کنید.

    • محمد رضا
      سه شنبه 8 مهر 1393-21:18


      اگر چنین کاری در صدا و سیما مازندران انجام بگیره و اخبار ناشنوایان کنار بقیه برنامه ها قرار بگیره خیلی خوبه،با این کار ترحم به ناشنوایان نکردیم بلکه وظیفه خودمون رو انجام دادیم و به این عزیزان بها دادیم و مث یک شهروند عادی می تونن از امکانات استفاده کنن
      خدا وقت آقای آرام.

      • سپهر
        سه شنبه 8 مهر 1393-20:3


        سلام. اقای آرام شما کجای کاری؟؟
        مبلمان شهری ما برای آدمای سالم مناسب نیست چه برسه به معلولین.