چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401-14:27 کد خبر:100438

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطرح کرد:

دقت را فدای سرعت نکنیم/بیمارستان ماهفروجک پس از ۱۰ سال نیمه کاره است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در انتصابات تلاش می‌کنیم افراد داری صلاحیت را انتخاب کنیم، نباید دقت را فدای سرعت کنیم، اگر انتخاب نامناسب باشد کار دچار لطمه می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر، فرهاد غلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به قابلیت‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اظهار کرد: در دانشگاه چندین برنامه شاخص را پیگیری می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در ارتباط با انتصابات، گفت: نباید دقت را فدای سرعت کنیم، اگر انتخاب نامناسب باشد کار دچار لطمه می‌شود.

وی درباره دخالت نمایندگان مجلس، افزود: در انتصابات ما از نمایندگان، فرماندار و یا افراد مورد اعتماد مشورت می‌گیریم اما در تصمیم‌گیری‌ها تلاش می‌کنم افراد داری صلاحیت را انتخاب کنیم.

غلامی با اعلام اینکه کارگروه سلامت برگزار شده است، افزود: بحث زباله، فاضلاب و سگ‌های ولگرد و مباحث اجتماعی مطرح شده است که اختیار حضور خبرنگاران در این جلسه با استانداری است.

وی در ارتباط با بی‌خطرسازی زباله در مراکز درمانی دولتی استان، افزود: دستگاه‌های بی‌خطر سازی بیمارستان‌ها به خوبی فعال هستند در بخش خصوصی مشکلاتی وجود دارد، نخستین متولی زباله‌های عفونی افرادی هستند که خودشان تولید می‌کنند و باید بخش خصوصی در این زمینه پاسخگو باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اضافه کرد: به عوامل تولید کننده زباله عفونی بخش خصوصی مهلت دادیم که نسبت به ساماندهی آن اقدام کنند و اگر اقدام مناسبی انجام نشود از طریق قانونی پیگیری می‌کنیم.

براساس این گزارش، فرهاد غلامی با اظهار اینکه علوم پزشکی استان از سال ۵۶ با راه اندازی دانشگاه پرستاری شکل گرفته است، سابقه تشکیل دانشگاه را سال ۷۶ اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مرکزیت منطقه یک دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به مازندران اختصاص دارد، افزود: این مسئله فرصتی برای دانشگاه است و در مجموع ۱۰۰ فوق تخصص و ۱۳۷۷ متخصص در این دانشگاه همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان استان با هزار و ۱۲۶ خانه بهداشت بزرگترین شبکه کشور به شمار می‌رود و ۱۰۸ مرکز جامع سلامت در استان فعالیت می‌کنند.

غلامی تصریح کرد: ۲۶ بیمارستان دانشگاهی و ۱۵ بیمارستان غیردانشگاهی با چهار هزار و ۴۹۸ تخت فعال در استان وجود دارد که ۲۷۴ تخت سی سی یو است و هفت مرکز رادیوگرافی، ۹۹ پایگاه اورژانس و دوپژوهشکده و شش مرکز تحقیقات در استان فعالیت می‌کنند.

به گزارش خزرتیترخبر، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ۴۸۵ داروخانه در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۴۲ داروخانه بیمارستانی است.

وی درباره پروژه بیمارستان هزار و ۱۰۰ تختخوابی ماهفروجک ساری گفت: فاز اول این پروژه ۶۵ درصد، فاز دوم ۲۰ درصد و فاز سوم صفر درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر شد این بیمارستان به گونه‌ای طراحی شود تا تمامی خدمات از صفر تا ۱۰۰ در آن انجام شود.

غلامی یادآور شد: چهار هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است و این طرح باید کامل و یکجا راه اندازی شود و این پروژه با مشارکت سرمایه گذاری خارجی راه اندازی و تکمیل می‌شود و با بهره برداری آن شاهد جهش بزرگی در بخش درمانی، آموزشی و توریست سلامت شاهد خواهیم بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران با عنوان اینکه بیمارستان ماهفروجک هوشمند است، ادامه داد: فاز یک بیمارستان ۱۴ سال طول کشید و با اعتبارات موجود و کنونی تکمیل آن ۱۵ سال طول می‌کشد از این رو باید از اعتبارات و سرمایه گذاری‌های خارجی و خصوصی و یا بانک‌ها بهره گرفت.

وی گفت: ساخت بیمارستان ماهفروجک از سال ۹۰ وارد فاز اجرایی شد و طی ۱۰ سال هنوز بهره برداری و کامل نشده است.

وی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی غرب مازندران به مرکزیت رامسر را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد و گفت: پردیس بین المللی رامسر به دانشگاه مستقل علوم پزشکی غرب استان به مرکزیت رامسر تبدیل می‌شود.

طرح سلامت محله و پرونده الکترونیک در مازندران اجرا می شود

به گزارش خزرتیترخبر، عباس علیپور با بیان اینکه پوشش نوبت اول واکسیناسیون در استان ۹۵ درصد، نوبت دوم ۸۵ درصد و نوبت سوم ۶۰ درصد است، افزود: مازندران در زمینه دوز سوم رتبه اول کشور را دارا است و هیچ کدام از همکاران در راستای مقابله با کرونا دست از کار نکشیدند.

وی به طرح پزشک خانواده اشاره و اضافه کرد: پزشک خانواده شهری در دو استان مازندران و فارس اجرا شد و دسترسی به پزشک در سطح یک، جلوگیری از ارجاع‌های بی مورد و کاهش هزینه‌های سلامت از جمله اهداف است.

وی بازنگری اساسی در طرح پزشک خانواده را ضروری دانست و گفت: امیدواریم تا پایان شهریورماه برنامه پزشک خانواده شهری دراستان تغییر می‌کند و طرح سلامت محله و پرونده الکترونیک در سطح یک عملیاتی می‌شود.

براساس این گزارش، علیپور با اشاره به اینکه نظرسنجی از مردم را شروع کردیم، گفت: در این طرح کلیه خدمات، مراقبت‌ها در سطح یک نظرسنجی می‌شود و هفته آینده از این طرح رونمایی می‌شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران یادآور شد: امیدواریم با تحولی که ماه‌های آینده در پزشک خانواده شاهد خواهیم بود به اهداف دست یابیم.

وی پسماندهای عفونی را از دیگر دغدغه‌ها ذکر کرد و گفت: در گذشته نظامی برای جمع آوری پسماندهای عفونی در مراکز غیربیمارستانی تهیه شد و در بیمارستان تمامی زباله‌های بی خطرسازی می‌شود.

علیپور یادآور شد: در زمینه زباله‌های عفونی مراکز غیربیمارستانی همچنان مشکل داریم و تعدادی از مطلب‌ها و مراکز نتوانستند پسماندهای عفونی را به خوبی جمع آوری کنند و در حال حاضر بخشی از زباله‌های آنان در بیمارستان‌ها بی خطرسازی می‌شود.

رمزگشایی از تبدیل ذرت های آلوده دامی به الکل در مازندران

به گزارش خزرتیترخبر، ابراهیم صالحی معاون غذا و دارو علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه داروهای پایه‌ای در لیست پوشش بیمه‌ای قرار دارند، افزود: تا حد امکان بیمه‌ها باید پوشش رسمی‌تری داشته باشند.

وی با اظهار اینکه داروهای دیابت نیز باید مشمول بیمه شوند، افزود: هزینه داروهای بیماران صعب العلاج سنگین است و سال قبل دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل ردیف بودجه و اعتبارات دانشگاه برای تأمین داروهای بیماران مساعدت شد.

وی تصریح کرد: تلاش براین است که بیماران آسیب نبینند، ارز مورد نیاز برای تأمین دارو از جمله نیازها است و امسال یک میلیارد دلار ارز برای دارو تخصیص داده شد و تلاش می‌شود تا هزینه‌های دارو افزایش نباید.

براساس این گزارش، صالحی با اشاره به اینکه مراجعه بیماران برای تأمین داروهای نادر به داروخانه ۱۳ آبان زیاد است، گفت: با راه اندازی داروخانه در مکان جدید، بخشی از دغدغه‌ها رفع می‌شود.

معاون غذا و دارو علوم پزشکی مازندران افزود: در حال حاضر چند داروخانه بخش خصوصی وظیفه عرضه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج را عهده دار هستند.

وی درباره ذرت آلوده گفت: این ذرت آلوده و دامی بود و چون برای مصرف دام قابلیت مصرف نداشت برای تهیه الکل به کارخانه منتقل شده است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir