يکشنبه 1 خرداد 1401-10:24 کد خبر:100738

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

سایه شوم آوار بر عمارت تاریخی شهربانی بابلسر

سایه شوم آوار بناهای تاریخی بر سر ساختمان میراثی موسوم به شهربانی در بابلسر سنگینی می‌کند و موریانه پایه های این بنای قدیمی را می خورد.


خزرتیترخبر:( سمیه اسدی) - متولیان عمارت تاریخی شهربانی بابلسر در تلاش هستند تا بر ویرانه‌های ساختمان قدیمی این بنا، برجی سیمانی بنا کنند.

وارد شهر که می‌شوید اولین چیزی که جلوه نمایی می‌کند ساختمانی کهن و قدیمی است که قبلاً ساختمان شهربانی شهره بود و اینک محل نصب داربست‌ها شده و وعده و عیدها برای مرمت و یا تبدیل آن به موزه فرجامی نداشت.

ساختمانی در مرکز شهر بابلسر، یکی از بناهای تاریخی این شهر است که حدود یک قرن قدمت دارد این ساختمان در سال ۱۳۱۰ در دو طبقه بنا شده و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

دست‌های پشت پرده، بی مهری مسئولان و متولیان برخی ادارات سرنوشت ساختمان زیبا و قدیمی شهر را به آوار گره زده و این بنا سالهاست به عمد رها شده است و فرایند تخریب آن هر روز شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.

در عین حال شهروندان بابلسر نگران آینده و سرنوشت این ساختمان تاریخی هستند چرا که با تخریب این بنا، حلقه مفقوده ای بر خاطرات شهر افزوده می‌شود، اولین جایی که به سراغش می‌رویم، شورای شهر است تا راز سربه مهری این بنای تاریخی فراموش را رمزگشایی کنیم.

ساختمان شهربانی متروکه شده است

دومان نوعی، عضو شورای شهر بابلسر پاسخگوی سوال‌ها می‌شود و با بیان اینکه همشهریان نسبت به ساختمان شهربانی مطالبه و دغدغه دارند، قدمت این بنا را بیش از ۸۰ تا ۹۰ سال ذکر کرد و می‌گوید: این ساختمان که در مرکز شهر واقع شده، مدت‌ها و سال‌ها متروکه و رها شده است.

وی با بیان اینکه هر روز که از کنار ساختمان رد می‌شویم و دیدن این نما و وضعیت برای ما ناراحت کننده است، ادامه می‌دهد: مالک کنونی این ساختمان یک بانک است و از سال ۹۰ تاکنون مکاتبات زیادی درباره آن صورت گرفت ولی عملاً هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دومان با اظهار اینکه شاید مالک نمی‌خواهد اقدامی برای ساختمان انجام دهد، تصریح کرد: کاری به نیت مالک یا مالکان نداریم ولی عملکرد آنان و رهاشدن ساختمان نشان می‌دهد که دنبال آن هستند تا آرام آرام ساختمان تخریب شود و بتوانند بهره برداری دیگری داشته باشند.

این عضو شورای شهر بابلسر با عنوان اینکه شهرداری توان خرید ساختمان را ندارد، به جلسه‌ای با سرمایه گذاری درباره ساختمان شهربانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه کلید را نتوانستیم از مالک بگیریم و کلید ساختمان را به شهرداری ندادند تا سرمایه گذار را برای بازدید ببریم.

وی گفت: در جلسه علنی شورا مصوب کردیم که از ظرفیت قانونی از جمله ماده ۱۱۰ شهرداری‌ها استفاده کنیم و رها شدن ساختمان متروکه با پاکی و پاکیزگی منافات دارد و نمای بصری شهر را مخدوش می‌کند، شهرداری می‌تواند ورود کند و مهلت دو تا سه ماهه به مالک می‌دهد و در غیر این صورت شهرداری می‌تواند اقدام و هزینه‌ها را دریافت کند.

دومان با تاکید براین که شهرداری باید از ظرفیت قانونی استفاده کند، تصریح کرد: برای بار آخرین بار به مالک اخطار می‌دهیم زیرا نمای ساختمان و پوسته و منظر فقط متعلق به مالک نیست بلکه به شهر تعلق دارد و از سوی دیگر اداره میراث فرهنگی خنثی عمل کرده است زیرا باید مطالبه گری داشته باشد چراکه مردم نیز از شهرداری مطالبه می‌کنند.

عضو شورای شهر بابلسر با اظهار اینکه کلید را هنوز نتوانستیم از مالکان تهیه کنیم، افزود: انتظار داریم حداقل نسبت به مرمت و بهسازی نمای ساختمان اقدام شود تا از وضعیت کنونی خارج شود.

وی با اظهار اینکه داخل ساختمان وضعیت اسفبار و غمباری دارد، ادامه داد: فرصت قانونی داده شده پایان رسید و می‌توانیم از ظرفیت قانونی و ماده ۱۱۰ برای مرمت استفاده کنیم.

بسته‌های پیشنهادی میراث فرهنگی

ساختمانی میراثی و کهن بابلسر یک قرن قدمت و یک دنیا مشکل دارد و با آوار و تخریب آن خاطرات مردمان یک شهر فرو می‌ریزد و مرمت و بهسازی آن مطالبه عمومی شهروندان بابلسری است،غلامرضا چشمه نور رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بابلسر نیز در پیگیری خبرنگار ما می‌گوید: این بنا به یک بانک تعلق داشته و تصمیم داشت ساختمان شهربانی را با تغییر کاربری به بانک تبدیل کند و طرح آن توسط سازمان میراث فرهنگی مورد تأیید قرار گرفت.

چشمه نور افزود: قرار بر این بود که با نظارت این سازمان، ساختمان مرمت شود اما این پروژه با ادغام چهار بانک به تعویق افتاد و از دستور کار خارج و در طول زمان به خاطر هزینه‌ها، مجدد ساختمان به حال خود رها شد.

وی ادامه داد: با پیگیری نماینده مجلس و با همراهی و همکاری فرماندار و شهردار وقت در تهران گفتگویی انجام و مقرر شد تا شهرداری ساختمان را خریداری کند و این ملک از مالکیت بانک خارج شود اما این بانک مخالفت کرد.

وی تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از پیشنهادات به بانک این بود که این ملک را در اختیار شهرداری قرار بدهد تا شهرداری بابلسر آن را مرمت و بازسازی کند و بهره برداری آن را نیز خودش عهده گیرد و به صورت موزه مردم شناسی و یا در حوزه گردشگری فعالیت خود را آغاز کند.

حجت الاسلام قلی پور امام جمعه بابلسر نیز چندی پیش از رهاشدن ساختمان شهربانی توسط مالک آن انتقاد کرد و اعتراض مردم را به این مسئله به حق و بجا دانست زیرا این بنا زیر باران و برف در حال تخریب است.

تلاش ما برای کسب و بیان نظرات مالکان ساختمان قدیمی شهربانی بابلسر نتیجه ‌ای نداشت.

بناهای تاریخی و قدیمی متعددی در گوشه و کنار استان مازندران وجود دارد که وضعیت آنها همانند ساختمان شهربانی نابسامان و روبه تخریب است و مرمت و بهسازی این یادمان‌های کهن تاریخی از دغدغه‌های دوستداران میراث فرهنگی و مردم مناطق مختلف است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir