چهارشنبه 4 خرداد 1401-10:20 کد خبر:100870

خبرگزاری ایرنا گزارش می دهد:

بازگشت صف‌های طولانی به نانوایی‌های مازندران

تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های سنتی مازندران طی چند هفته گذشته در کنار بی نظمی در ساعات کار بعضی از نانوایی‌ها، سبب گله ‌مندی مردم شده است.


به خزرتیترخبر: بسیاری از شهروندان می گویند که طی روزهای گذشته برای تهیه نان از نانوایی های محله اشان مجبور شدند بین ۱.۵ تا ۲ ساعت در صف بایستند ، ضمن این که نانواها به بهانه نداشتن آرد تعداد اندکی نان به هر مشتری تحویل می دهند و با این کار سبب می شوند تا از یک خانواده چند نفر وارد صف نانوایی شود که این وضعیت خود نیز به شلوغی دامن می زند.

برای بررسی چرایی این دغدغه پیش آمده به چند نانوایی‌ در نقاط مختلف مازندران استان رهسپار می‌شوم، در اولین گام به نانوایی سنگکی در خیابان خاقانی ساری می‌روم، حداقل ۱۰ نفر در صف هستند، طی مسیر می‌کنم که به اول صف برسم، یک نفر از پشت روی شانه‌ام را می‌زند و می گوید : « کجا آقا ! آخر تشریف ببرید؛ آخر صف.»

خودم را معرفی می‌کنم و به داخل نانوایی می‌روم، شاطر نانوایی بی‌حوصله از جواب‌گویی می‌گوید : آقای خبرنگار دنبال علت شلوغی نباشید، دلیل مشخص است، نرخ آرد نانوایی های صنعتی آزاد و قیمت نانشان گران شده و مردم دیگر از آنها نان نمی خرند و مشتری نانوایی ها شدند.

تمامی شهروندانی که در صف نانوایی هستند از وضعیت موجود گله دارند، یکی از آنان خسته از حضور در صف طولانی نانوایی می‌گوید : حدود ۲۵ روزی است که نانوایی‌ها در ساری شلوغ شده و کسی هم حوصله ندارد در صف بایستد، اما چاره‌ای نداریم، چون برخی از نانوایی‌های آزادپز به دلیل افزایش قیمت آرد صنف و صنعت قیمت نان را افزایش دادند و یا برخی دیگر هم ساعت پخت نان خود را کم کردند و یا در کل تعطیل شدند.

این شهروند که خود را سعید کیانی معرفی کرده است، ادامه می‌دهد: البته نمی‌دانم شاید در سایر ساعات روز نانوایی اینقدر شلوغ نباشد، ولی من که هر روز صبح از این نانوایی خرید می‌کنم، همین قدر و حتی بیشتر شلوغ است.

یکی دیگر از افرادی که در صف نان ایستاده است، می‌گوید: تمام نانوایی‌های سنتی غیرآزادپز مرکز استان شلوغ شده و غیر از صف‌های طولانی، تعداد نان را هم کم کرده‌اند و گاهی می‌بینم از یک خانواده چند نفر با هم آمده‌اند در صف ایستاده‌اند تا تعداد نان بیشتری بگیرند.

به نانوایی دیگری این ‌بار در خیابان شهید رضازاده شهرستان جویبار می‌روم تا وضعیت توزیع نان در دیگر مناطق استان را هم جویا شوم، ساعت حوالی هفت صبح در روز سه ‌شنبه سوم خرداد است و تعداد بیشتری به نسبت نانوایی‌های بازدید شده در ساری در صف هستند، سراغ شاطر نانوایی می ‌روم و درباره نحوه پخت نان و صف از وی می‌پرسم، مصطفی وظیفه ‌شناس می‌گوید: اکنون با وجود آنکه ۱۵ نفر در صف هستند اما به نظرم نانوایی زیاد شلوغ نیست، و باید موقع ظهر بیایید، تا ببینید، چند ۱۰ نفر در صف ایستاده‌اند و به معنای واقعی کارمان زیاد شده اما خبری از افزایش سهمیه آرد و تعیین تکلیف برای افزایش زمان پخت نان از سوی اتحادیه آرد و نان نیست.

وی ادامه می‌دهد: تقاضا برای نان در نانوایی‌های سنتی یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای جویبار زیاد شده که یک بخش از تقاضا به دلیل آن است که قیمت آرد صنف و صنعت افزایش پیدا کرده و خرید نان با نرخ آزاد دیگر برای مردم به صرفه نیست و مردم ترجیح می‌دهند که برای خرید نان به واحدهای یارانه ای مراجعه کنند و از سوی دیگر به دلیل گرانی و افزایش قیمت برنج به نظر می‌رسد، اکثر مردم بومی جویبار که شالیکار نیستند، نان را جایگزین برنج در سبد غذایی خود کرده باشند.

خالی شدن قفسه نان در فروشگاه‌ها

از نانوایی‌ها به سمت فروشگاه زنجیره‌ای در قائمشهر می‌روم که نان بسته‌ای هم در قفسه آن موجود است و  توزیع می‌شود، هیچ نانی در قفسه نان نیست، علت را جویا می‌شوم، فروشنده این فروشگاه می‌گوید که چند روز است که نان بسته‌ای در آنجا توزیع نشده است و علت آن هم کاهش رغبت مردم برای خرید است.

این فروشنده می‌گوید: مردم دیگر تمایلی برای خرید نان‌های فانتزی و فست فودی ندارد چراکه قیمت این نان ها تنها در ۲۵ روز گذشته سه برابر افزایش یافته است.

اکنون تمامی نانوایی‌ها در شهرستان‌های مختلف مازندران با مشکل صف‌های طولانی مواجه هستند و در کنار اظهار نظر مردم، کارشناسان امر هم اصلاح قیمت نرخ آرد صنف و صنعت و در ورای آن افزایش قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز و افزایش مراجعات شهروندان به نانوایی‌های سنتی یارانه‌ای و همچنین شایعه ‌سازی مخلان بازار اقلام اساسی در ارتباط با کمبود آرد و کمبود نظارت و تغییر خود سرانه پخت نان در بسیاری از نانوایی‌های دولتی را از دلایل اساسی شلوغی نانوایی ها می دانند.

جزیی تر و مهم‌تر از تمامی موضوعات اشاره شده طبق آمار شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران، قیمت نان بربری ساده در واحدهای سنتی با چانه ۴۵۰ گرمی وآرد یارانه‌ای اکنون در استان هزار تومان تومان، بربری کنجد یک‌هزار و ۳۰۰ تومان، سنگک معمولی سه‌هزار و ۵۰۰ تومان و سنگک بزرگ هم هفت هزار تومان است در حالی که انواع این نان‌ها و همچنین نان‌های تنوری و نان شیرینی در نانوایی‌های آزادپز به ۳.۵ تا چهار برابر قیمت قبل از اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت رسیده است، به عنوان مثال اگر شهروندی قرار باشد پنج قرص نان سنگک کنجدی در نانوایی آزا پز و البته خلوت بخرد باید ۵۰ هزار تومان پول بدهد در حالی که همین تعداد نان و با همین کیفیت را می‌تواند در نانوایی یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند و این امر خود به تنهایی گویای همه چیز دربحث شلوغی نانوایی‌های یارانه‌ای است و بسیاری از شهروندان این روزها با کوچ و یا به حداقل رساندن خرید نان از نانوایی‌های آزاد پز تحمل حضور در صف‌های شلوغ نانوایی‌های سنتی را به جان می‌خرند تا نان را به قیمت پایین‌تر خریداری کنند.

با این اوصاف شهروندان مازندرانی از وضع موجود و تشکیل صف های طولانی در نانوایی ها گله مند و خواستار چاره جویی برای گره گشایی از مشکلات پیش آمده هستند.

خواسته مردم ، درخواست نظارت

محمد ابراهیمی یکی از شهروندان آملی است که از شلوغی صف نانوایی گلایه مند است، گفت: علاوه براین که ساعت ها باید در صف نانوایی منتظر خرید نان باشیم، بعد از این که نوبت به ما می رسد نیز تعداد نانی که تقاضا می کنیم به ما فروخته نمی شود.

وی ادامه داد: مشکل نان این روزها تنها کمبود نان و شلوغی صف ها نیست، بلکه نان هم کیفیت قبل را ندارد و دور ریز آن زیاد شده است.

اکبر جلالی، دیگر شهروند مازندرانی از بهشهر هم می گوید : نان این نعمت الهی را برخی خبازان حیف و میل می کنند و به قدری پخت و کیفیتش پایین آمده است که در همان وعده ای که نان تازه است به سختی مصرف می شود و مابقی نیز قابل استفاده نیست.

وی گفت: نانواها زمان مشخصی برای پخت در شهر بهشهر ندارند و هر زمان که بخواهند پخت می کنند، همچنین در داخل نانوایی بهداشت رعایت نمی شود، و برخی از خبازان در حین پخت نان سیگار می کشند و کودکانشان در نانوایی بازی می کنند و مردم به اجبار در صف نانوایی می ایستند.

صدری یکی از شهروندان نوشهری نیز گفت: در نوشهر بیشتر نان ها را به مغازه دارها می فروشند و تعداد کمتری را به مردم می دهند، هر قدر هم اعتراض شود به هیچ عنوان فایده ای ندارد.

وی اضافه کرد: در کل نظارتی هم وجود ندارد و همه چیز به امان خدا رها شده است و مردم از نابسامانی در نانوایی ها زجر می کشند.

تکذیب کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها

بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت و در ورای آن افزایش قیمت نانوایی های آزاد پز و تشکیل صف‌های طولانی برای خرید نان، بازار فرافکنی و شایعه‌سازی در ارتباط با کاهش سهمیه آرد نانوایی ها هم داغ شده است ، اما مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با تکذیب این شایعات، می گوید در آینده سهمیه آرد بسیاری از نانوایی های یارانه ای و نیمه یارانه در استان افزایش هم پیدا خواهد کرد.

عباس وفایی‌نژاد افزود: علت تشکیل صف های طولانی در نانوایی های سنتی استان مشخص و به اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت و افزایش قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز برمی گردد و هیچگونه تغییری در سهمیه آرد نانوایی های یارانه ای و نیمه یارانه ای صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در هفته های گذشته گلایه شهروندان از شلوغی نانوایی ها و همچنین تمام شدن سریع نان افزایش چشمگیری داشته ، اما این قول را به شهروندان استان می دهیم که برای رفع این چالش برنامه ریزی لازم در روزهای آینده انجام می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران تصریح کرد: افزایش تقاضای نان در نانوایی‌های یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای استان افزایش یافته ، اما سهمیه آرد این نانوایی ها همچنان مانند گذشته در حال توزیع شدن است که این رویه درست نیست و هرچه سریع تر برای اصلاح سهمیه نانوایی های استان برنامه ریزی می شود.

وفایی نژاد با بیان این که منکر تخلف متصدیان برخی نانوایی و اخذ یارانه ای آرد و فروش آزاد نیست، گفت: به طور حتم در کنار افزایش سهمیه آرد، نظارت ها از روند پخت نان هم در استان افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: بسیاری از نانوایی‌ها در زمان مقرر اقدام به پخت نان نمی‌کنند و یا بدون دلیل خاصی اقدام به تعطیلی نانوایی می کنند که به هیچ عنوان این رویه ها را برنمی تابیم و بازرسان اصناف و تعزیرات حکومتی باید با جدیت جلوی این تخلفات رابگیرند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت : با افزایش سهمیه و نظارت دقیق تر بر زمان تعیین شده پخت نان می توان جلوی صف های طولانی خرید نان را گرفت.

وفایی نژاد با بیان این که، چهار هزار و ۸۵۴ واحد نانوایی در استان مجوز کسب دارند که از این تعداد چهار هزار و ۷۹۰ نانوایی فعال هستند، افزود: از مجموع تعدا نانوایی های فعال استان ۷۵۰ نانوایی آزاد پز هستند.

وی تصریح کرد: در ۲ ماه گذشته به صورت دوره ای حداقل یک مرتبه از چهار هزار و ۷۹۰ نانوایی استان بازرسی انجام شد و از مجموع بازرسی های انجام شده، در ۳۰ درصد این نانوایی ها تخلفاتی از قبیل نصب نشدن تابلو ساعت کار، وزن چانه نان، کسر چانه نان و تعطیلی خودسرانه داشتند که به طور حتم تخلفات هم به سردرگمی مردم و شلوغی و یا خلوت شدن نانوایی ها دامن می زند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: شهروندان تخلفات نانوایی ها در بخش های مختلف و همچنین دغدغه های خود در ارتباط با روند توزیع نان را می توانند از طریق شماره پیامکی ۳۰۰۰۱۳۹۴ و همچنین شماره گویای ۳۳۱۱۴۰۰۰ در میان بگذارند و به طور حتم در کمترین زمان ممکن با متخلفان برخورد می شود.

وفای نژاد با بیان اینکه ماهانه ۳۱ هزار تن آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای در نانوایی های استان توزیع می شود، افزود : در زمان حاضر آرد نیمه یارانه ای ۵۰ کیلوگرمی ۴۹هزار تومان و آرد یارانه ای در همین وزن ۴۳ هزار تومان در اختیار خبازان استان قرار می گیرد.

وعده تشدید نظارت ها

رئیس اتحادیه آرد و نان شهرستان ساری هم می گوید: به دلیل اصلاح قیمت نرخ آرد صنف و صنعت و افزایش قیمت نان در نانوایی هایی آزاد پز، برای جلوگیری از فروش آزاد آردهای یارانه ای و نیمه یارانه ای از سوی برخی نانوایی داران سنتی پز و انجام درست وظایف، باید باجدیت بر نانوایی های مرکز استان نظارت شود.

حامد قنبری اضافه کرد: اگرچه افزایش قیمت برنج و دیگر اقلام اساسی در روزهای گذشته باعث شده  افزایش خرید نان در مرکز استان افزایش یابد، اما اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت دلیل اصلی شلوغی ها در نانوایی ها است.

وی با بیان این که اگر چه باید به این موضوع مهم و اساسی هم توجه داشت که مازندران استان گردشگر پذیری است و در هفته های گذشته روند حضور افراد غیربومی هم در نانوایی های مرکز استان افزایش یافته که این مسئله هم می تواند در کنار مسائل کلان دیگر باعث افزایش تقاضای نان باشد.

رئیس اتحادیه آرد و نان در ساری گفت : باتوجه به گرانی برخی نهاده های دامی و طیور در هفته های گذشته در برخی موارد هم می‌ بینیم که برخی افراد به دلیل نگهداری پرندگان محلی از قبیل مرغ و اردک در خانه هایشان و هراس از آینده بازار و توجه به جوسازی مخلان بازار اقلام اساسی اقدام به خرید بیش از نیاز و خشک کردن نان برای تغذیه ماه های آینده پرندگان محلی خود می کنند اما به صراحت عرض می کنم که قیمت نان در استان افزایش نخواهد یافت و شهروندان از خرید نان بیش از حد نیاز برای تغذیه پرندگان محلی خودداری کنند.

وی با بیان این که در شهرستان ساری و حومه ۸۰۴ نانوایی وجود دارد که از این تعداد ۶۰۵ نانوایی در شهر ساری فعال است، گفت: با توجه به ایجاد صف های طولانی در برخی نانوایی های مرکز استان با همراهی کارگروه آرد و نان درصدد افزایش سهمیه آرد نانوادارن یارانه ای و نیمه یارانه ای هستیم و با نظارت بر روند کار و تعیین و افزایش شیفت کار به طور حتم این دغدغه رفع خواهد شد.

قنبری با بیان این که به هیچ عنوان سهمیه آرد واحدهای خبازی در مرکز استان کاهش نیافته است، افزود: شهروندان به شایعات توجه نکنند و با آرامش خیال نسبت به خرید نان سبد غذایی خانواده های خود بپردازند.

رئیس اتحادیه آرد و نان ساری تصریح کرد: بازرسی ها از روند توزیع پخت نان در ساری باجدیت تشدید می شود و اجازه هیچ گونه سواستفاده اقتصادی از وضعیت بازار نان را نمی دهیم.

ورود استانداری مازندران

سید جابر کریمی، مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران می گوید: به طور حتم استانداری مازندران در ارتباط با ایجاد صف های طولانی نان در نانوایی ها و رفع این مشکل ورود می کند.

وی خاطر نشان کرد: در آینده پس از بررسی عملکرد نانوایی های استان از سوی کارگروه آرد و نان، دستور تشویق برخی از آنها با افزایش سهمیه آرد و مواردی که تخلف تولید و عرضه نان و رعایت نکردن قانون ابلاغی داشته، دستور لغو مجوز و سپردن به افراد دارای صلاحیت را صادر می شود.

مدیرکل امور اقتصادی استاندار مازندران تصریح کرد: با هرگونه تخلفی در زمینه عرضه نان به صورت جدی برخورد می‌شود و اجازه نمی‌دهیم مشکلی برای تامین نان مردم به وجود آید.

کریمی با بیان این که، واحدهای نانوایی باید در عرضه نان و اجرای قانون درست عمل کنند، افزود: این واحدها باید براساس سهمیه آرد دریافتی عرضه کامل داشته باشند. ضمن اینکه بازرسان به طور مستمر از نانوایی ها بازدید و در صورت مشاهده تخلف، بدون هیچ چشم پوشی برخورد شدید قانونی به نفع مردم صورت دهند.

 وی تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تامین نیازهای مردم وجود ندارد و کلیه کالاهای اساسی به اندازه کافی در استان موجود است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir