پنجشنبه 12 خرداد 1401-9:57 کد خبر:101085

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

رامیلا و گراند هتل؛ متروپل های مازندران/ غفلت نظام مهندسی

لابه لای کوچه‌ها و معابر تنگ و باریک و زیر سایه ضعف نظام مهندسی، ساختمان‌هایی طی ادوار گذشته قد برافراشته که متروپل‌های امروز و فرداهای مازندران است.


خزرتیترخبر: برج‌های سیمانی و چند طبقه ای در مناطق مختلف وجود دارند که با هیچ ضابطه‌ای سازگار نیستند، نه پارکینگ‌های کافی دارند و نه نما و منظر مناسب، این برج‌های سیمانی و پرخطر در سایه لابی گری و رابطه بازی و با گذر از دالان‌های ضعیف مدیریتی نظام مهندسی و نبود نظارت‌ها بر شهر سایه افکنده است.

متروپل آبادان زخم چرکین شهرها و برخی روستاهای خوشن نشین مازندران را سرباز زد، ساختمان‌های بلند و طویل که دست امکانات و خدمات شهری به آن نمی‌رسد و هر آن آبستن فاجعه و حادثه‌ای غمبار همانند متروپل است.

رامیلای چالوس

هنوز خاطره آتش گرفتن و خاکستر شدن برج ۱۵ طبقه رامیلا در حریم شهر هچیرود چالوس که با لابی گری و دورزدن قانون احداث شده بود از خاطر مازندرانی‌ها نرفته است.

رامیلا که سوخت همه دستگاه‌هایی که در فرایند صدور مجوز نقش داشتند، پایشان را پس کشیدند و برای فرار از پاسخگویی، خود را مطالبه گر معرفی کردند؛ از شهرداری که مجوز دارد تا فرمانداری که در نهایت برکنار شد.

 

رامیلاها و متروپل‌های فراوانی در مازندران بدون سیر مراحل قانونی و فقط با جرینگ سکه‌های زر و قدرت و لابی گری سربه فلک کشیده اند و تاوان و دود این زد و بندها گریبان یک شهر را خواهد گرفت و مردمان بی پناهی که خانه خراب می‌شوند.

گراند هتل

از مرکز مازندران شروع کنیم که بی برو برگرد نام ساختمان نیمه مخروبه گراند هتل، هتل قدیمی و تاریخی دوره قاجاریه ساری در ذهن نقش می‌بندد، این هتل مربوط به خاندان کلبادی است و درست روبروی ساختمان عمارت استانداری قرار دارد.

تاکنون نظام مهندسی گزارشی ارائه نکرده است

شهردار ساری با بیان اینکه نظام مهندسی بازوان شهرداری در زمینه نظارت بر ساخت وسازها و جلوگیری از تخلف محسوب می‌شود، افزود: تاکنون نظام مهندسی گزارشی در زمینه ساختمان‌هایی نظیر متروپل ارائه نکرده است.

جواد طالبی تلویحاً به ضعف نظارت نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: در صورت اعلام گزارش، شهرداری با تمام قوا ورود و از ساخت چنین ساختمان‌هایی جلوگیری می‌کند.

وی در عین حال کمیسیون ماده ۱۰۰ را چالشی بزرگ برای شهرداری‌ها برشمرد و گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ خارج از شهرداری و در بوستان ولایت مستقر است و شهرداری در صدور رأی آن دخل و تصرفی ندارد و مجری آرای صادره است.

شهردار ساری با اشاره به اینکه بلند مرتبه سازی در ساری باید پیگیری شود، درباره تجهیزات موجود در شهر برای ارائه خدمات در مواقع بحران و حادثه گفت: قرار است یک ماشین با نردبان بلندمرتبه به ساری تخصیص داده شود و هنوز مراحل واگذاری آن انجام نشده است.

هشدار نسبت به آوار عمارت تاریخی شهربانی در بابلسر

از ساری به غرب مازندران برویم، در بابلسر و دور میدان بسیج ساختمان و عمارت تاریخی موسوم به شهربانی وجود دارد که در حال تخریب است و مالکان آن درپی فرصت هستند تا این بنا را تغییر کاربری دهند و منتظر دور زدن میراث فرهنگی و شهرداری هستند.

بارها و بارها شهروندان و مسئولان امر نسبت به تخریب این عمارت تاریخی هشدار داده اند و گلایه کرده اند اما شهرداری به بهانه اینکه مالک حتی کلید برای بازدید نمی‌دهد، همچنان منتظر اجازه مالک است در حالی که طبق قانون و به دلیل رها شدن ساختمان مخروبه و منافات داشتن با سیما و منظر شهری، این نهاد می‌تواند برای مرمت و یا بهسازی آن ورود داشته باشد و باید قبل از بروز فاجعه شبیه متروپل، علاج واقعه قبل از بحران کرد.

 

در حال حاضر ۲۰ درصد ساخت و سازهای کشور در مازندران انجام می‌شود و روند ساخت بی ضابطه آن در شهرها و روستاها، پیامدهای ناگواری را در آینده رقم خواهد زد.

مهدی روحی دبیر اجلاس ملی معماری و شهرسازی که در بابلسر برگزار شد، بر لزوم رعایت مقررات و نظارت نظام مهندسی بر فرایند ساخت وسازها تاکید کرد و گفت: توجه به این مسائل سبب پیشگیری از بروز حوادثی نظیر متروپل خواهد شد.

وی به روز بودن مهندسان و استفاده از فناوری روز دنیا را در ساخت و سازها امری مهم دانست و در عین حال تاکید کرد باید از ورود دلالان به ساختمان سازی جلوگیری شود و این کار به انبوه سازان و متخصصان واگذار شود.

همچنین رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران حادثه آوار و ریزش ساختمان تجاری و اداری متروپل را درس عبرتی برای صنعت ساختمان و مسکن در کشور از جمله مازندران بیان کرد.

‌وی با اظهار اینکه صنعت ساختمان بیش از ۱۲۰ رشته تخصصی و عملیاتی را دربر می‌گیرد، ادامه داد: صنعت ساختمان دارای شاخه‌های لجستیکی، زنجیره تأمین و غیره است و این زنجیره قبل و از احداث خدمات رسانی می‌کند.

آوار و حادثه متروپل نشان می‌دهد که هنوز در بخش اجرا مطابق آئین نامه‌ها فرهنگ بالا نرفته است و به ناچار باید به نظر پیمانکارانی تمکین کرد که با دلالی و رابطه بازی، پدیده‌های چند نقشه ای بودن را در ساخت و سازها رواج می‌دهند و نقشه اولیه آن با بنای تکمیلی و احداثی زمین تا آسمان فرق دارد و خروجی چنین اقداماتی، حوادثی مشابه آوار ساختمان در آبادان است.