شنبه 21 خرداد 1401-19:23 کد خبر:101408

خبرگزاری ایرنا گزارش می دهد:

مصائب شهروندان گلوگاهی در نبود ادارات شهرستانی پایان می‌یابد ؟

گلوگاه با وجود گذشت حدود دو دهه از ارتقاء به شهرستان هنوز استقلال لازم را کسب نکرد و نبود برخی ادارات ، رنج سفر را به شهروندان برای انجام امور اداری تحمیل کرده است.


خزرتیترخبر: گلوگاه که شرقی ترین شهرستان مازندران است اگر چه از سال ۱۳۸۴ از بهشهر منفک شد و به سطح شهرستان ارتقاء یافت ، اما گذشت ۱۷ سال ظاهرا برای استقلال اداریش از بهشهر کافی نبوده است و به همین دلیل هم هنوز شهروندانش برای انجام بخشی از کارهای اجرایی و اداریشان باید به ادارات شهرستان بهشهر مراجعه کنند.

محرومیت در گلوگاه که شهرستان شدنش قدمتی حدود ۲ دهه ای دارد تنها به نبود امکانات و زیر ساخت هایی نظیر آب ، برق و تلفن خلاصه نمی شود ، بلکه تا آنجا ریشه دوانده است که اجازه نمی دهد این منطقه در قد و قواره یکی از شهرستان های مازندران به چشم بیاید و اینگونه وانمود می شود که همچنان به عنوان یک بخش از شهرستان بهشهر دارای ساختار اداری است.

براساس چارت تشکیلاتی در صورتی که منطقه ای به سطح شهرستان ارتقاء می یابد ، می بایست زیر ساخت های مورد نیاز آن فراهم شود تا به عنوان یک شهرستان جداگانه قادر به جذب اعتبار و یا بدون وابستگی به شهرستان دیگر در انجام امور مستقل باشد ، برای این منظور استقرار و وجود اداره در هر شهرستانی نیاز است که از این طریق امور رسیدگی و تخصیص و جذب اعتبار صورت بگیرد.

براساس اطلاعاتی که فرمانداری گلوگاه ارائه کرده است از ۳۰ اداره ای که می بایست در هر شهرستانی مستقر باشد یک سوم این ادارات به تعداد ۱۰ اداره هنوز در گلوگاه مستقر نیست و شهروندان برای انجام امور اداری خود به شهرستان های همجوار از جمله بهشهر و حتی به ساری مرکز استان مازندران مراجعه می کنند.

براساس همین اطلاعات ، ادارات نفت ، راهداری ، آب و مخابرات در این شهرستان مستقر نیستند و از طریق ادارات شهرستان بهشهر این امور انجام می شود و همچنین غله ، صمت ، میراث فرهنگی ، کار، اوقاف و امور خیریه به صورت نمایندگی فعالیت دارند .

این ادارات که به صورت نمایندگی فعالیت دارند یک کارشناس به عنوان مسئول و انجام دهنده کارها در این شهرستان می باشد که بنا به اظهار نظر فرماندار گلوگاه فرد کارشناس قدرت اجرایی برای دریافت و جذب اعتبار ندارد و همچنین کارشناس مربوطه اختیارات یک مدیر و رییس را ندارد و باز هم برای تصمیم گیری هایش وابسته به روسای ادارات شهرستان همجوار یا استان می باشد .

ناهمواری مسیر اداری شهروندان گلوگاهی

شهروندان گلوگاهی نبود اداره و یا اکتفا کردن فعالیت ادارات به نمایندگی را نه تنها در شان شهرستانی با قدمت حدود ۲۰ ساله نمی دانند بلکه این موضوع را تاثیرگذار بر روند پیگیری امور جاریشان می دانند به طوری که بسیاری از مواقع برای انجام امور خود مجبور به طی مسافت به شهرستان های همجوار همچون بهشهر و یا ساری به عنوان مرکز استان هستند در حالی که وجود اداره می توانست بسیاری از صرف وقت و هزینه ها در این مسیر را جبران کند .

علی  کلبادی نژاد یکی از شهروندانی گلوگاهی که معتقد است آسیب عدم استقرار و فعالیت ادارات در این شهرستان دودی است که ضرر آن به چشم شهروندان این منطقه می رود ، گفت : با وجود این که سال ها از شهرستان شدن گلوگاه می گذرد اما همچنان مردم برای پیگیری امور مربوط به خود مجبورند که مسافت بین شهرها را طی کنند تا به اداره مورد نظر در شهرستان همجوار و یا ساری بروند .

وی ادامه داد : به دلیل نبود اداره کار برای انجام امور مربوط به بیمه بیکاری و یا ثبت نام برای اشتغال مجبوریم که به شهرستان  بهشهر مراجعه کنیم که البته در آن شهرستان نیز به دلیل مراجعات متعدد مردمی که وجود دارد دیگر وقتی برای شهروندان گلوگاهی باقی نمی ماند و یا این که باید مدت های طولانی و چند ساعت در این چرخه اداری حضور داشته باشیم .

کلبادی نژاد گفت : حتی در مواردی اخذ مجوزهای صنعتی و تولیدی نیز به دلیل فعال نبودن اداره مستقل صنعت ، معدن و تجارت می بایست برای انجام امور اداری به شهرستان بهشهر و یا حتی به ساری به عنوان مرکز استان مازندران مراجعه کنیم در حالی که در دیگر شهرستان های مازندران که قدیمی تر از گلوگاه هستند با وجود این زیرساخت ها برای شهروندانشان آسایش فراهم شده است و مشکلی در این زمینه ندارند و مجبور نیستند مسافت ها را طی کنند .

وی افزود : در حالی که همواره مسیر آغاز و فعالیت مجموعه های صنعتی و تولیدی به دلیل پاره ای مشکلات ناشی از گره های اداری ناهموار است ، اما این مسیر برای صنعتگران و تولیدکنندگان گلوگاهی ناهموارتر و صعب العبورتر است چرا که از زیر ساخت دولتی به نام ادارات برخوردار نیست .

کلبادی نژاد که خود کارمند یکی از ادارات شهرستان گلوگاه است ، معتقد است نبود اداره در یک شهرستان یعنی عقب ماندگی شهرستان در جذب اعتبارات به شمار می رود چرا که سرفصل اعتبار جداگانه ای برای شهرستان در نظر گرفته نمی شود و به نوعی در تخصیص اعتبارات نادیده گرفته می شوند .

وی افزود : اما در چهارچوب اداری زمانی به یک شهرستان اعتبار اختصاص داده می شود که اداره مورد نظر برای پیگیری و انجام امور وجود داشته باشد و اداره به ازای طرحی که ارائه می دهد می تواند از این سرفصل اعتباری برخوردار شود وقتی که گلوگاه اداراتی همچون صنعت و کار را به صورت نمایندگی دارد طرح ها به صورت متمرکز در قالب شهرستان بهشهر به استان ارائه می شود و اعتبار به صورت سرجمع اختصاص می یابد که چه بسا این اعتبارات به شهرستان گلوگاه اختصاص داده نشود .

حدیثه غفاری یکی از بانوان گلوگاهی نیز به نبود برخی ادارات در این شهرستان به عنوان رنج مضاعف برای شهروندان نام برد و گفت : برای برخی از امور اداری مجبوریم که با طی مسافت گلوگاه به بهشهر و پرداخت هزینه بالاتر خدمات مورد نیاز را از طریق این اداره در شهرستان مقصد دریافت کنیم .

وی که خود ساکن یکی از روستاهای گلوگاه است ، افزود : در حالی که هزینه رفت و آمد از روستا تا شهر گلوگاه حدود ۱۸۰ هزار تومان است ، این هزینه تا بهشهر حدود ۴۰۰ هزار تومان می شود که هزینه ۲ برابری را بر شهروندان تحمیل می کند .

این بانوی گلوگاهی توضیح داد : هر چند در حال حاضر گازرسانی به مناطق مختلف انجام شده است و اکنون روستاها نیز از این نعمت برخوردار هستند ، ولی برای دریافت سوخت مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی نیاز است که به شرکت نفت شهرستان مراجعه کنیم به طوری که برای دریافت سوخت کمباین به اداره نفت شهرستان بهشهر مراجعه کردم تا ضمن ثبت نام حضوری بتوانم سهمیه گازوئیل کمباین خود را دریافت کنم ، در حالی که در صورت وجود این اداره در شهرستان گلوگاه علاوه بر اینکه نیاز به صرف وقت بیشتر نبود به مراتب هزینه رفت و آمد هم کاهش می یافت .

به گفته غفاری ، استقرار اداره مستقل در شهرستان آن هم شهرستانی که حدود ۲۰ سال از شهرستان شدنش می گذرد یاریگر شهروندان در انجام امور اداری و کاری شان می تواند باشد .

رنج مضاعف گلوگاه از نبود ادارات

فرماندار شهرستان گلوگاه به سابقه حدود دو دهه ای شهرستان شدن گلوگاه اشاره کرد و گفت : نبود اداره و یا وجود نمایندگی ادارات در گلوگاه مشکلاتی را برای شهروندان و حتی در روند اجرای کارها ایجاد کرده است و سال هاست با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم .

مهدی داودی افزود : از حدود ۳۰ اداره ای که می بایست در هر شهرستان وجود داشته باشد تا رتق و فتق امور مردم و همچنین امور شهرستان انجام شود ، حدود یک سوم آنها یعنی معادل ۱۰ اداره یا در این شهرستان مستقر نیستند و یا به صورت نمایندگی مشغول به فعالیت هستند .

وی ادامه داد : بیشتر این اداراتی که در گلوگاه وجود ندارند جز ادارات پرکار و با مراجعه کننده پرتعداد به شمار می روند که خسران نبود آنها بر دوش شهروندان است  .

فرماندار گلوگاه توضیح داد : از ۳۰ اداره ای که می بایست در هر شهرستان مستقر باشند با وجود تلاش های چندین ساله ای که صورت گرفته است  ادارات غله ، کار ، صنعت ، اوقاف و  میراث فرهنگی به صورت نمایندگی وجود دارند یعنی یک فرد که کارشناس است در آن دفتر حضور دارد و بخشی از کارهای مربوطه را می تواند انجام دهد .

وی افزود : از نظر چارت سازمانی و تشکیلاتی یک کارشناس فاقد اختیارات یک رییس در مجموعه اداری است و وجود نمایندگی ادارات در این شهرستان که به یک کارشناس خلاصه می شود نمی تواند جوابگوی نیازها و احتیاجات مردم شهرستان باشد در حالی که این نیازهای شهروندی در گلوگاه وجود دارد اما زیرساخت های لازم برای رفع آن نیست .

به گفته داودی ، گلوگاه با داشتن یک ناحیه صنعتی به وسعت حدود ۵۰ هکتاری که چند واحد صنعتی مهم در آن فعالیت می کنند که برخی از آنها برند کشوری و استانی محسوب می شوند ، اما به دلیل عدم استقرار اداره صنعت در شهرستان سرمایه گذاران و فعالان در حوزه صنعت می بایست برای اخذ مجوز و یا انجام دیگر کارهای اداری به بهشهر و یا حتی ساری مراجعه کنند .

وی ادامه داد : در حالی این شرایط برای گلوگاه از حیث زیرساخت اداری و صنعتی وجود دارد که متقاضیانی برای سرمایه گذاری در این شهرستان هستند که بیم آن می رود که نبود اداره مستقل صنعت در شهرستان باعث شود تا آنها در انجام امور اداری با مشکلات و چالش هایی مواجه شوند که آنها را از سرمایه گذاری پشیمان کند .

فرماندار گلوگاه همچنین به نبود ادارات که در زمینه زیرساختی فعالیت می کنند اشاره و تصریح کرد : به طور مثال نبود مخابرات ، آب و فاضلاب و راهداری به طور مستقل در شهرستان باعث شده تا در تخصیص اعتبار سهم این شهرستان در نظر گرفته نشود و با توجه به اینکه زیر مجموعه اداره شهرستان همجوار یعنی بهشهر قرار دارد می بایست در انتظار تصمیم مدیران آن شهرستان برای درنظر گرفتن اعتبار به گلوگاه باشیم .

وی ادامه داد : در حالی که گلوگاه خود به عنوان یک شهرستان جداگانه در مازندران می باشد که چالش ها و مشکلات مختص به خود را دارد که وجود یک اداره می تواند به صورت مستقل و قانونی مشکلات را پیگیری و در جذب اعتبارات مورد نیاز در این زمینه موفق باشد .

داودی گفت : همچنین ادارات امور آب  ، راهداری ، مخابرات و نفت برغم ضرورتی که وجود دارد در این شهرستان مستقر نیستند و همچنان انجام امور در این بخش از طریق ارجاع شهروندان به شهرستان همجوار بهشهر انجام می شود.

فرماندار گلوگاه اضافه کرد : به دلیل نبود اداره در شهرستان ضمن اینکه چارت اداری برای آن لحاظ نشده است بالتبع نیروی انسانی برای این منظور وجود ندارد که برای انجام امور و کارها اقدام کنند و جوابگوی شهروندان باشد .

وی نبود برخی ادارات به صورت  مستقل و بدون اینکه زیر سیطره ادارات متناظر در شهرستان های همجوار باشند را یکی از عوامل توسعه یافتگی و رشد گلوگاه برشمرد و گفت : شهرستانی به توسعه لازم خواهد رسید که از زیر ساخت های لازم همچون ادارات مستقل برخوردار باشد تا از آن طریق امور پیگیری شود.

تکاپو برای حل مشکلات شهرستان

نهم خرداد امسال استاندار مازندران در سفر یک روزه به گلوگاه از نزدیک و به صورت میدانی مشکلات و چالش های موجود در این شهرستان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد که دستاورد این سفر ۴۰ مصوبه بود که از آن جمله   استقرار ادارات دولتی از طریق سایت اداری شهرستان گلوگاه توسط فرمانداری شهرستان گلوگاه و اداره کل راه و شهرسازی استان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نیز انتصاب مدیر شهرستانی و استقرار ادارات متناظر ظرف مدت یک ماه توسط تمامی دستگاه های اجرایی استان بود .

رییس سازمان صنعت ، معدن وتجارت مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برنامه ریزی برای فعال کردن اداره مستقل صمت در گلوگاه پس از سفر استاندار خبر داد و گفت : امیدواریم در صورت موافقت وزارت صمت با ارتقای نمایندگی صمت در این شهرستان به اداره بتوانیم پاره ای از مشکلات مردم این منطقه را برطرف کنیم .

مجید فانی افزود : هر چند در حال حاضر و بر اساس چارت سازمانی وزارت صمت نمایندگی صمت در شهرستان گلوگاه براساس چارت نیست اما به دلیل معطل نماندن امور شهروندان این نمایندگی از سال های قبل راه اندازی شد و فعالیت دارد ، اما برای ارتقای این جایگاه نمایندگی به اداره بعد از سفر استاندار مازندران به گلوگاه طی مکاتبات اداری به وزارت صمت اطلاع داده شد و درخواست ارتقای این نمایندگی به اداره را ارائه کردیم.

وی گفت : با توجه به این که ایجاد چارت تشکیلاتی منوط به اجازه وزارتخانه می باشد پیگیری ها برای تحقق این مهم به جدیت در حال انجام است تا این مصوبه استاندار مازندران برای رفع یکی از مشکلات شهرستان گلوگاه اجرایی شود .

رییس شرکت مخابرات مازندران نیز با اشاره به این که گلوگاه فاقد اداره مستقل مخابرات می باشد و امور مربوط به این شهرستان از طریق اداره مخابرات شهرستان همجوار یعنی بهشهر انجام می شود ، گفت : شرکت های خدمات رسانی همچون مخابرات تغییر چارت تشکیلاتی آن براساس تصمیم وزارتخانه می باشد تا این کار انجام شود .

علی نوروزی افزود : شرکت مخابرات ایران دارای چارت تشکیلاتی مشخص و معینی می باشد و براساس آن ادارات در شهرستان ها راه اندازی می شود که در حال حاضر در ۱۷ شهرستان مازندران این ادارات مستقر می باشند اما در شهرستان های کوچک و تازه تاسیسی همچون گلوگاه کارها از طریق اداره مخابرات شهرستان همجوار یعنی بهشهر پیگیری می شود .

وی ادامه داد : اما با توجه به تاکید بر اولویت خدمات رسانی به مردم و برای پاسخگویی های لازم و سریع به آنها مقرر شد تا رییس اداره شهرستان بهشهر که متولی امور مخابرات شهرستان گلوگاه هم به شمار می رود یک روز در هفته را در مرکز مخابرات گلوگاه سپری کند تا به صورت مستقیم و از نزدیک مشکلات مردم در این زمینه برطرف شود .

نوروزی گفت : با توجه به سفر اخیر استاندار مازندران به گلوگاه و مصوبه فعالیت و راه اندازی اداره مستقل در این شهرستان و همچنین محدودیت های استقرار اداره مستقل مخابرات در شهرستان بنا بر این است تا تعداد روزهایی که رییس مخابرات بهشهر در گلوگاه حضور یابد افزایش یابد تا دیگر شهروندان گلوگاهی برای کارهای اداری خود مجبور به طی مسافت بیشتر به بهشهر نباشند .

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ساری مازندران نیز با اشاره به محدودیت استقرار ادارات در هر یک از شهرستان های مازندران از سوی شرکت ملی نفت ایران گفت :  در حال حاضر امور مربوط به شهرستان های استان از طریق هشت ناحیه نفتی اداره می شود.

سبحان رجب پور افزود : این شرکت همچون دیگر شرکت های خدمات رسان با محدودیت استقرار اداره جداگانه در هر یک از شهرستان ها مواجه است و با توجه به اینترنتی شدن امور مربوط به شرکت نفت این مشکلات از این طریق برطرف  و خدمات به صورت غیر حضوری ارائه می شود.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir