دوشنبه 23 خرداد 1401-20:41 کد خبر:101479

انتقاد فرماندار نوشهر:

بی ‌توجهی به ساخت ‌وسازهای غیرمجاز در نوشهر

فرماندار نوشهر از آنچه که بی ‌توجهی به ساخت ‌وسازهای غیرمجاز با تعطیلی فعالیت گروه‌ دهگردشی در این شهرستان نامید، انتقاد کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا ، سعید یزدانی روز دوشنبه در نشست ساخت و سازهای غیر مجاز شهرستان نوشهر  گفت : سال گذشته گروهی متشکل از نیروهای دستگاه های مرتبط از جمله بنیاد مسکن ، بخشداری و نیروی انتظامی با هدف کمک به جهاد کشاورزی در حفاظت از اراضی کشاورزی ایجاد شد تا با پایش و رصد زمین های نقاط خارج از بافت و حریم روستاها از تخریب اراضی باغی و زراعی و ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری کنند ولی بعد از دو هفته فعالیت ، متاسفانه این گروه غیر فعال شد و جهاد کشاورزی باید پاسخگوی این وضعیت باشد.

وی یکی از مهم ترین ماموریت های تیم دهگردشی را حفظ وضعیت موجود ساخت و سازها و همچنین شناسایی و مستند سازی بناهای احداثی برشمرد و ادامه داد: قرار شد این تیم اگر بنای در حال احداث را دیدند علاوه بر تصویر برداری و دستور توقف برای ادامه ساخت آن ، مراتب را به مراجع ذیصلاح از جمله دستگاه های امنیتی و انتظامی و قضایی برای صدور احکام تخریب گزارش کنند ولی متاسفانه در این حوزه کوتاهی و تعلل کردند.

براساس این گزارش، فرماندار نوشهر با اشاره به این که تغییر کاربری عرصه های جلگه ای موسوم به قطعه های ۱۰ هکتاری و زمین های کشاورزی در این شهرستان بیداد می کند ، افزود : از سطح حدود ۹۵۶ قطعه ۱۰ هکتاری در خطه غرب مازندران ، بیشترین قطعات در این شهرستان وجود دارد ولی گستره زیادی از سطح این عرصه به جای اهداف تعیین شده در دهه ۴۰ برای زراعت چوب هم اکنون توسط عده ای صاحب نفوذ با دریافت سند تبدیل به شهرک و ویلاسازی شده است.

یزدانی ، عرصه جنگلی و جلگه ای "کیسی " در ضلع جنوبی محور نوشهر - رویان را به عنوان یکی از مناطق پرتراکم ساخت و سازهای غیر مجاز معرفی کرد و اظهار داشت : صاحبان این ویلاهای صاحب نفوذ حتی برای دریافت امتیاز برق ، آب و گاز هم اقدام به لابی گری با مسئولان در پایتخت کشور کردند.

وی ادامه داد : این درحالی است که این ویلاها هرکدام به متراژ ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر در این عرصه های ساخته می شود و متاسفانه در ادوار گذشته تاکنون جلوی متخلفان گرفته نشده است در حالی که عده ای از افراد بومی که اقدام به ساخت بناهای با متراژ ۸۰ متر تا ۱۰۰ متر می کنند با آنان برخورد قانونی می شود.

به گزارش خزرتیترخبر، فرماندار نوشهر با اظهار آنکه تغییر کاربری فقط ساخت ویلا نیست ، گفت: متاسفانه عده ای بهترین و ارزشمند ترین اراضی کشاورزی را به بهانه ایجاد مراکز دپوی ماسه و ضایعات و کسب و کار از چرخه تولید خارج کردند و در این زمینه جهاد کشاورزی باید پاسخگوی بروز این تخلفات باشد و درصورتی اگر اداره صمت برای ایجاد این مراکز پروانه صادر کرده است باید این پروانه ها ابطال و نسبت به جمع آوری این مراکز و بازگشت اراضی به حالت اولیه اقدام شود.

یزدانی روستاهای کوشک سرا ، کردیکلا ، لیتنگان و  ملکار را از نقاطی نام برد که متاسفانه هکتارها از اراضی کشاورزی این مناطق تبدیل به ایجاد مراکز دپوی ماسه و ضایعات شده است.

وی ضمن تاکید بر از سرگیری فعالیت این گروه دهگردشی ، به بخشداران ، دهیاران و نیز شوراهای اسلامی نقاط روستایی این شهرستان تاکید و توصیه کرد: نسبت به نصب پارچه نوشته در سطح روستاها با مضمون هرگونه ساخت و ساز در نقاط خارج از بافت روستایی و حریم شهرها ممنوع است، اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی نوشهر نیز با اشاره به بخشنامه وزیر کشور مبنی بر آنکه دهیاران  و شوراها ملزم به اعلام گزارش هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی به مراجع ذی صلاح هستند ،با اظهار تاسف گفت : طی ۱۰ ماه گذشته تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نشده است.

محمدرضا ابراهیمی با اظهار آنکه هفته آتی برای سرکشی در نقاط تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیز مجاز ، حضور میدانی خواهد داشت ، افزود : با هیچ کسی در اجرای احکام تعارفی نداریم متاسفانه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی دربعضی از روستاهای این منطقه در ساخت و سازها همراهی لازم با متخلفان دارند چرا که وقتی امتیاز برق و گاز بناهای مسکونی غیر مجاز براساس قانون قطع شد آنان از خود واکنش نشان دادند اگر این اتفاق رخ دهد در آمد دهیاری ها کم می شود.      

این مسئول گفت : منابع طبیعی باید با ارائه طرح دعوا نسبت به جلوگیری از تغییر کاربری اراضی جنگلی و جلگه ای ورود پیدا کند تا منجر به صدور حکم از سوی دادگاه حقوقی شده و با متخلفان برخورد قانونی شود.

برابر آمار ، حدود ۲۰۰ پرونده ساخت و سازهای غیر مجاز در مراجع قضایی شهرستان تشکیل شده است و بنا به گزارش بخشدار مرکزی در سال جاری نیز دست کم ۱۶۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در شهرستان نوشهر شناسایی شده است .

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir