چهارشنبه 25 خرداد 1401-14:34 کد خبر:101543

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

مثبت بودن آزمایش کرونا ۳۰ درصد زائران مازندرانی عتبات‌ عالیات

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: آزمایش کرونای ۳۰ درصد از زائران مازندرانی عتبات‌ عالیات  مثبت بود که این رقم زنگ خطر شیوع دوباره را به صدا در آورده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، عباس علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : طبق شرایط همیشگی در زمان ورود و خروج زائران عتبات عالیات از فرودگاه بین‌المللی دشت ‌ناز از آنان نمونه ‌گیری آزمایش کرونا انجام می‌شود و در هفته‌های گذشته شرایط نمونه ‌گیری آزمایش کرونا در این فرودگاه موردی و چندان چشمگیر نبود اما در ۲ روز گذشته این روند به طور کامل تغییر کرده است.

وی خاطر نشان کرد: نمونه ‌گیری آزمایش کرونای حدود ۳۰ درصد از مجموع ۴۵۰ نفر از زائران مازندرانی عتبات عالیات که در ۴۸ ساعت گذشته با سفر هوایی از مبدا کشور عراق وارد فرودگاه دشت ناز شدند، مثبت بود که این رقم زنگ خطر شیوع دوباره این ویروس خطرناک در استان را به صدا درآورده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که تزریق ۲ دز واکسن کرونا از سوی زائر ملاک کار دفاتر حج و زیارت برای اعزام زائران به عتبات عالیات است، گفت : اما با توجه به این‌ که به طور عمده ماه‌ها از تزریق دز دوم واکسن زائران و دیگر شهروندان مازندرانی گذشته است دیگر واکسن اثر خود را در بدن از دست داده و زائران مازندران و دیگر نقاط کشور با توجه به شیوع کرونا در عراق در حال ابتلا به این ویروس هستند.

علیپور با بیان این که تمامی زائرانی که در فرودگاه دشت ‌ناز آزمایش کرونای آنان مثبت شده به سویه اومیکرون مبتلا هستند ، افزود : طبق ارزیابی‌های انجام شده در زمان حاضر تمامی این افراد در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

این مسئول امور بهداشتی از اداره کل حج و زیارت مازندران خواست تا نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کاروان‌های زیارتی بکوشند و تاکید کرد : طبق ارزیابی‌های انجام شده تنها ۲۰ درصد از زائران عتبات عالیات در زمان ورود به مازندران در فرودگاه دشت ناز از ماسک استفاده می‌کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که مهمانی دادن و برگزاری مراسم پس از بازگشت از عتبات عالیت برای افرادی که نمونه آزمایش کرونای آنان مثبت شده، ممنوع است، گفت : به طور حتم در روزهای آینده با توجه به نقض مکرر دستورالعمل‌های بهداشتی و بی‌رغبتی شهروندان در تزریق دز سوم واکسن، افزایش افسارگسیخته تست کرونا در استان محتمل خواهد بود.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۱۶ بیمار جدید به ۴۵ نفر رسید، خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ثبت نشد.

‌مازندران سه فرودگاه دارد که تنها فرودگاه دشت ناز به عنوان فرودگاه بین‌المللی این استان به شمار می‌رود، سالانه با انجام چهار هزار و ۵۲۰ پرواز در فرودگاه‌ دشت ناز ۴۵۰ هزار مسافر از طریق این فرودگاه به مقاصد مختلف در سراسر کشور و برخی کشورهای منطقه  جابه‌جا می‌شوند.

فرودگاه دشت‌ناز در سال ۱۳۵۸ تاسیس و در سال ۱۳۷۳ پروازهای در آن آغاز شد. در این فرودگاه هفتگی بیش از ۷۰ سورتی پرواز در مسیرهای پروازی تهران، مشهد، شیراز، بندرعباس، کیش، اهواز، تبریز و عتبات عالیات انجام می‌شود.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir