يکشنبه 29 خرداد 1401-9:30 کد خبر:101605

فرمانده انتظامی شهرستان بابل خبر داد:

بکارگیری مشمولان غایب ممنوع

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از ممنوعیت بکارگیری مشمولان غایب توسط موسسات دولتی و غیر دولتی خبر داد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از شمال نیوز، محمدزمان شالیکاردر حاشیه بازدید از معاونت وظیفه عمومی این شهرستان به ماده‌های ۶۳، ۶۳ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی اشاره کرد و گفت: استخدام مشمولان در وزارتخانه ها، موسسات وابسته به دولت و کارخانه ها، کار گاه‌ها و موسسات خصوصی بدون داشتن معافیت دائم و کارت پایان خدمت ممنوع است.

براساس این گزارش، وی افزود: کسانی که به نحوی مشمولان غایب را در موسسات دولتی و غیردولتی از قبیل کارخانه‌ها و شرکت ها، آموزشگاه ها، کارگاه ها، بنگاه ها، مغازه‌ها و تعمیر گاه‌ها به کار گیری کنند توسط پلیس و همچنین سازمان"تعاون و کار و رفاه اجتماعی وصنعت معدن و تجارت"شناسائی و به محاکم قضائی معرفی خواهند شد.

به گفته شالیکار مجازت اینگونه افراد برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز و برای باردوم و بیشتر هزینه سالانه سه سرباز است.

وی در خصوص غیبت مشمولان وظیفه عمومی و جرایم و مجازات آن‌ها، گفت: برابر ماده (۵۸) قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام جهت طی دوره ضرورت احضار می‌شوند چنانچه در مهلت یا موعد مقرر خود را معرفی نکند، غایب شناخته می‌شوند.

به استناد مواد ۵۸ و ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی، فرماندهی انتظامی موظف است در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غائب و رسیدگی به وضعیت آنان اقدام و همه نهاد‌ها و دستگا‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و شرکت‌های دولتی و موسسات غیر دولتی و ... باید همکاری لازم را برای دستگیری این مشمولان به عمل آورند.

به گفته شالیکار مشمولانی که معافیت موقت دریافت کرده اند، پس از انقضا مدت اعتبار ظرف یک ماه برای تجدید رسیدگی، خود را معرفی نکنند، غایب شناخته خواهند شد.

وی اظهار داشت: مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا ۳ ماه و در زمان جنگ تا ۱۵ روز باشد ۳ ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح بیشتر از سه ماه و در زمان جنگ بیش از پانزده روز باشد شش ماه اضافه خدمت برای انان اعمال خواهد شد.

به گفته شالیکار مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح از یک سال و در زمان جنگ از دو ماه تجاوز کند، علاوه بر اعمال اضافه خدمت، فراری محسوب می‌شوند و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

افراد در زمان مقرر نسبت به معرفی فرزندان مشمول خود به معاونت وظیفه عمومی و با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان وظیفه عمومی به نشانی www.vazifeh.police.ir، سامانه تلفن گویا به به شماره ۰۹۶۴۸۰ و یا سامانه ۱۱۰۲۰۶۱۰ از آخرین اخبار مربوط به قانون خدمت وظیفه عمومی مطلع شوند و با معرفی فرزندان مشمول خود برای اعزام به خدمت مقدس سربازی از بروز هر گونه تبعات بعدی برای آنان جلو گیری کنند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir