شنبه 19 مهر 1393-19:58 کد خبر:1029

شهر ياقوت ها صنایع تبدیلی ندارد/ چوب حراج بر انار اشرف در حاشیه جاده ها

صد دانه های سرخرنگ یاقوت به دلیل نبود صنایع تبدیلی هدر می روند و سود ناچیزی عاید باغداران بهشهری می شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، پاييز براي بهشهر فصل انار سرخ است اما ياقوت هاي سرخ  بدون هدفمندي و توجه به وجود صنايع تبديلي از بين رفته و هدر مي رود و باغداران نااميد از توليدات خود تنها به سود اندك قانع مي شوند تا دلالان با رابطه بازي ها به سودآوري برسند و روزگارشان سكه شود.

بهشهر بعنوان رويشگاه و معدن انار ارگانيك داراي بيش از 11 هزار هكتار باغات انار است كه از اين مقدار 10 هزار هكتار گونه هاي مختلف انار ترش در ميانكاله و حدود يك هزار هكتار انار به صورت باغات پراكنده در سطح شهرستان وجود دارد كه بطور متوسط سالانه در حدود 11 هزار تن انار شيرين، ترش، ملس و... برداشت مي شود.

عدم وجود صنايع تبديلي درد چندين ساله كشاورزان و باغداران منطقه است كه متاسفانه در پس كم توجهي مسئولان رنگ باخته و هرساله با توليد محصول به دغدغه تبديل شده و با به پايان رسيدن محصول به فراموشي سپرده مي شود.

محمد حيدري يكي از باغداران منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انار بهشهر از جمله انارهاي معروف كشور است كه در تمام بازارهاي كشور و خارج از كشور بازار فروش داشته و به فروش مي رسد اما متاسفانه سود اندكي از اين ياقوت سرخ دسترنج باغدار به او و خانواده اش مي رسد.

وي اظهار داشت: عدم وجود صنايع تبديلي از دغدغه هاي امروز و ديروز ما نيست و اين مسئله  در رابطه با بسياري از توليدات كشاورزي و باغي در بهشهر صادق است كه ما به دليل نداشتن صنايع تبديلي محصولات خود را به دلالان و ميدان داران مي فروشيم.

چوب حراج بر انار در حاشيه جاده ها

حيدري با اشاره به وجود تنها يك صنايع تبديلي در مهديرجه بهشهر يادآور شد: تنها وجود يك كارخانه توليد رب انار در منطقه جوابگوي شهرستان و شهرهاي همجوار نيست كه متاسفانه  به دليل عدم وجود مکان های مناسب برای نگهداری این محصولات، دلالان چوب حراج بر محصول می زنند و باغدار بیچاره از ترس ماندن محصول روی دستش آن را به بهای ناچیزی می فروشد.

وي ادامه داد: سالانه با شروع فصل پاييز كه فصل فروش محصولات اناربهشهر است ما شاهد فروش اين محصول بصورت دستفروشي در كنار جاده ها و كنار باغات هستيم كه با قيمت نازلي به افراد فروخته مي شود در حاليكه اگر اين محصولات با برنامه ريزي توسط يك تعاوني خريداري شود باغدار چوب حراج به محصول خود نمي زند و به دستفروشي در كنار جاده در سرما و گرما و خطرات مختلف روي نمي آورد.

عدم وجود صنايع تبديلي مهمترين دغدغه باغداران شرق مازندران

حبيب حسيني از ديگر باغداران منطقه نيز بيان داشت: در برخي از موارد محصول انار ما با بهای اندک از سوی دلالان دیگر استان های همجوار خریداری و در سردخانه ذخیره می شود و بعد از پایان فصل برداشت با قیمت های چندین برابری  فروخته و يا بصورت كنسانتره به فروش مي رسد.

وي ادامه داد: اكنون قيمت انار در بازار منطقه بين 1500 تا 2000 تومان است در حاليكه همين محصول با قيمت بسيار بالايي در استانهاي ديگر با نام تجاري انار بهشهر بفروش مي رسد.

حسيني گفت: اگر صنايع تبديلي انار  در شهرستان وجود داشته باشد اين محصول با سودآوري بيشتري همراه بوده و مي توانيم از اين محصول و فرآوري هاي انجام شده به سود بيشتري دست يافته و بازار فروش بيشتري ايجاد كنيم.

ايجاد بازارچه فصلي براي فروش انار و فرآوري آن

فاطمه مشكواتي نيز در اين رابطه گفت: هم اكنون توليد رب انار، انار خشك شده، و توليد غذاهاي مختلفي همچون اسبه آش انار او، مرغ ترش، انار بيج، ماهي سير انار دون و... از جمله محصولاتي است كه از انار بدست مي آيد و توليد مي شود كه اگر حمايت مسئولين و ايجاد بازارچه محلي براي فروش انار و فرآوري هاي آن در منطقه بطور فصلي ايجاد شود بازار فروش خوبي خواهيم داشت.

وي افزود: شهيدآباد يكي از روستاهايي است كه بعنوان مهد انار بهشهر معروف است و بسياري از بانوان ما در فصل پاييز با پخت رب انار شيرين و ترش و ملس منبع درآمدي مناسبي براي خانواده فراهم كرده اند كه با حمايت مسئولين و توسعه اين توليدات مي توانيم در اشتغالزايي در منطقه تاثير گذار باشيم.

علي قاسمي يكي از كارشناسان تغذيه نيز در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: انار داراي خواص فراواني است كه به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می نشیند که فصل پاییز فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه های انار بسیار مفید بوده و موجب شادابی می شود.

وي گفت: کسانی که کم خون هستند یا احساس خستگی زیاد می کنند از دم کرده یا جوشانده برگ انار به عنوان چای استفاده کنند و همچنين دم کرده برگ انار میگرن را برطرف می کند.

قاسمي بيان داشت: همچنين در طب طبيعي و سنتي آمده است كه کسانی که مزاج گرم دارند انار ترش برای آنها مفید است و انار شيرين تقويت كننده معده و كبد بوده و کسانی که لاغر هستند خوردن انار شيرين برای آنها مفید است؛ همچنين انار شیرین سرفه را تسكين داده و  خارشهای بدن را تسکین می دهد و برای کسانی که یرقان دارند مفید است، یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل شود.

برگزاري جشنواره انار در شهر ياقوت سرخ بهشهر دغدغه اي است كه مسئولين شهرستاني همه ساله با آغاز مهر ماه و در آستانه آن با آن روبرو هستند تا با برگزاري اين همايش علاوه بر معرفي انار اشرف به استان و كشور، به  دغدغه هاي كشاورزان در عدم وجود صنايع تبديلي هم توجه شود كه متاسفانه اين مهم در بين دغدغه هاي ديگر مسئولين به فراموشي سپرده شده و ناديده گرفته مي شود.

امسال نيز بهشهر در 18 مهرماه ميزبان برگزاري سومين جشنواره انار اشرف در مجتمع گردشگري هوتو شهيد آباد بهشهراست كه تا 22 مهر ماه ادامه دارد و به گفته دبير اين جشنواره با استقبال توليد كنندگان و مسئولان همراه بوده است.

علي اصغر باباكوهي اشرفي گفت: خوشبختانه با برگزاري مناسب اين جشنواره در دو سال گذشته اين جشنواره در حال ملي شدن است تا بعنوان جشنواره ملي در اين شهرستان بعنوان مهد انار ايران در سالهاي آينده برگزار شود.

وي افزود: با برنامه ريزي انجام شده 20 غرفه شامل توليدات، صنايع غذايي، بسته بندي و صنايع تبديلي در اين جشنواره بر پا شده است كه از 18 مهر ماه در بهشهر داير است.

به گزارش مهر، ايجاد صنايع تبديلي بعنوان اصلي ترين نياز باغداران منطقه، ايجاد و توسعه تعاوني هاي خريد و همچنين ايجاد بازارچه فروش انار و محصولات تهيه شده از انار، از جمله مسائلي است كه بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد تا با اولويت قرار دادن اين دغدغه هاي باغدارن، علاوه بر كوتاه كردن دست دلالان از باغات انا  بهشهرو شرق مازندران ، در جهت سودآوري و ايجاد اشتغال بيشتر براي باغداران و خانواده هاي شهرستان تلاش شود.

گزارش از مريم نظري