سه شنبه 29 آذر 1401-18:11 کد خبر:113929

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

از حال و هوای یلدایی تا بازارگرمی تخمه در بازار آجیل

بوی یلدا را در بازار وقتی که قدم می‌زنی می‌توانی حس کنی، از بازار میوه گرفته تا شیرینی و شکلات، در آجیل‌فروشی‌ها هم بازار تخمه داغ داغ است.


خزرتیترخبر: چند روز مانده به یلدا حال و هوای یلدایی در بازارها می‌پیچد و بازار رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد.

شب یلدا از جشن‌های آیینی مردم مازندران است که از دیرباز تاکنون با آداب و رسوم خاصی در استان برگزار می‌شد.

مردم در این شب که از آن به بلندترین شب سال یاد می‌شود جمع شده و این جشن آیینی را برگزار می‌کنند.

همانند همه جشن‌ها شب یلدا هم آداب و رسومی دارد و مردم تبرستان نیز با درست کردن غذاهای بومی و محلی به پیشواز این جشن می‌روند.

در این جشن خوردن میوه‌هایی از جمله هندوانه، انار و ازگیل و خوردنی‌های سنتی از جمله پشت زیک و سایر غذاهای سنتی رسم شده است.

در بازار که قدم می‌زنی می‌توانی بوی یلدا را حس کنی، از بازار میوه گرفته تا شیرینی و شکلات، در آجیل ‌فروشی‌ها هم بازار تخمه داغ داغ است.

صدای فروشنده‌ها در بازار و حضور مردم در خیابان‌ها، بازارها و میادین شهر نشان از اشتیاق مردم برای این کهن آیین ماندگار است.

*بازار گرمی تخمه در بازار یلدایی

یعقوب ذات‌اللهی رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات مرکز مازندران درباره وضعیت بازار آجیل اظهار می‌کند: قیمت آجیل چهار مغز کیلویی ۳۸۰ تا ۴۵۰هزار و تخمه نیز کیلویی۱۳۰ تا ۱۶۰هزار تومان است.

وی می‌گوید: در میان آجیل، بازار تخمه گرم‌تر است ولی در بقیه آجیل‌‌ها فروش چندان مطلوب نبوده است.

رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات مرکز مازندران با اشاره به اینکه کمبود کالا نداریم، گفت: همه کالاها به فراوانی در بازار موجود است و در بازار هیچ مشکلی نداریم.

*بازار پرمیوه یلدایی

امیرحسین فخرآوران رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران درباره وضعیت بازار میوه، اظهار کرد: هیچ کمبودی در بازار میوه نداریم و تمامی تمهیدات لازم برای تامین میوه بازار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: قیمت انار در بازار میوه و تره‌بار کیلویی ۲۰ تا ۲۳هزار ، خیار ۱۸ تا ۲۰، سیب ۲۰ تا ۲۵، ازگیل از ۲۰ تا ۲۲، پرتقال ۷هزار، نارنگی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران با تاکید بر اینکه کمبودی در بازار میوه استان احساس نمی‌شود، خاطرنشان کرد، استقبالی از میوه شب یلدا هم در بازار شاهد نبودیم.

فخرآوران گفت: قیمت میوه هیچ‌گونه افزایشی نداشت تنها قیمت موز بود که به‌ دلیل نوسانات دلار اخیرا از کیلویی ۴۵ هزار تومان به حدود ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان رسیده است‌.

*شیرینی‌های یلدایی بدون تغییر قیمت

منصور اسماعیلی رئیس اتحادیه قنادان مرکز مازندران امسال نیز درباره قیمت شیرینی، اظهار کرد: برای شب یلدا هیچ تغییراتی در قیمت شیرینی‌ها و انواع شکلات نداشتیم.

وی با بیان اینکه تولید انواع شیرینی کار بسیار سخت و طاقت‌ فرسایی بوده و در این زمینه از مواد اولیه زیادی استفاده می‌شود، افزود: با توجه به اینکه کار ما بیشتر سنتی بوده، از درجه حساسیت بالایی برخوردار است.

رئیس اتحایه قنادان مرکز مازندران تصریح کرد: زیربنای اصلی تولیدات شیرینی و مواد اولیه‌ای که رکن اصلی شیرینی را تشکیل می‌دهد آرد، روغن، شکر و تخم‌مرغ است و اگر قیمت این مواد در بازار بالا باشد تاثیر زیادی روی قیمت خواهد گذاشت و اگر ثابت باشد قیمت تغییری نخواهد کرد ولی متاسفانه شاهد نوسان قیمت بالای در بازار هستیم.

اسماعیلی یادآور شد: درست است قیمت برخی از مواد اولیه افزایش یافت ولی هیچ تغییری در قیمت شیرینی نداشتیم.

رئیس اتحادیه قنادان مرکز مازندران گفت: شکلات هم با قیمت سه ماه قبل درحال عرضه است./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir