چهارشنبه 7 دی 1401-16:30 کد خبر:114144

بلاغ گزارش می دهد:

روایت تلخ خانه‌ نشینی 17 هزار پرستار کرونایی!/نیرو ندهند، پروژه‌های بهداشتی زمین می‌ماند

در حالی که بیمارستانها با کمبود پرستار روبرو هستند، این روزها 17 هزار پرستار طرحی که در دوران کرونا در خط مقدم مبارزه با این بیماری مهلک بوده‌اند، خانه نشین شده‌اند!


خزرتیترخبر: جامعه پرستاری به عنوان بخش قابل توجه و کثیر نظام سلامت نقش مهمی در تامین سلامت جامعه به ویژه بیماران بستری در مراکز درمانی دارد، این نیروها در طول رویدادهای مختلف همچون دفاع مقدس و شیوع بیماری دهشتناک کرونا حماسه‌های زیبایی آفریده و خدمات ارزشمندی ارائه داده‌ اند.

همان روزهای کرونایی که بیماری جامعه را در برگرفته و بیماران بسیار زیادی روانه مراکز درمانی بودند، این عزیزان با از خود گذشتگی و فداکاری قابل تحسین تا پای جان از بیماران مواظبت کرده و روند درمان آنان را به شکل دقیق پیگیری کردند.

هنوز تصویر پرستاران فداکار و ایثار گر در مراکز درمانی کشور که جانانه در تکاپو و تلاش برای درمان بیماران به ویژه بیماران کرونایی بستری شبانه روز در تلاش بودند از ذهن مردم پاک نشده است؛ همان عزیزانی که با وجود همه مشکلات تا پای جان در برابر این بیماری مهلک و رهانیدن بیماران از این بیماری فروگذار نکرده و ایستادند.

به ویژه پرستاران طرحی و شرکتی که با اعلام نیاز وزارت بهداشت برای تامین مراکز درمانی به خط شده و بدون هیچ چشمداشتی در خط مقدم مقابله با کووید19 قرار گرفتند.

چندی قبل محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرایی کردن خواسته‌های جامعه پرستاری،گفت:رئیس جمهور نیز طی این دوران ۲۲ بار دستور در خصوص مسائل پرستاران از جمله تعرفه گذاری خدمات پرستاری صادر کرده است.

وی ادامه داد: نیروهای طرحی که در دوران کرونا فعالیت داشته و تعداد ۱۷ هزار نفر بودند و طرح خود را تجدید کردند باید جذب شوند.

میرزابیگی افزود: برخی بیمارستان های از جذب این نیروها سرباز می‌زنند؛ این برخلاف تاکید رهبری معظم و رئیس جمهور است، باید به ازای هر ۲۴ ساعت هر تخت بیمارستانی ۲.۵ نفر گروه پرستاری در مراکز درمانی وجود داشته باشند که ۱.۸ دهم باید نیروی دانشگاهی و ۷ دهم نیروی غیر دانشگاهی باشد؛ در حالی که این عدد در حال حاضر ۸.۸ دهم بوده و به عدد یک هم نرسیده است.

وی یادآور شد: بخشی از بودجه مربوط به تعرفه گذاری خدمات پرستاری به بیمه سلامت و بخشی به تامین اجتماعی و بخشی نیز در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است، البته اصراری بر اختصاص ردیف جداگانه برای تعرفه گذاری نداریم، این طرح شروع شده اما در اجرا دچار مشکلاتی هستیم.

سیف الله مرادی، مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، با انتقاد از بی اعتنایی سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به کمبود نیروی انسانی در بخش بالین، گفت: این پرستاران در زمانی که وزارت بهداشت به شدت با کمبود نیرو مواجه بود، پای کار آمدند و انصاف نیست حالا نسبت به وضعیت آنها بی اعتنا باشیم.

وی ادامه داد: ‌به نظر می‌رسد تا دیر نشده باید از پرستاران خانه نشین بخواهیم سر کار خود برگردند، تا کمبود نیرو در شرایط بحران، مشکل ساز نشود، زیرا، همین ۲۰ هزار نفر پرستار اخراجی هم می‌توانند به رفع کمبود نیرو در بیمارستان‌ها کمک کنند.

بهروز رحیمی،معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت گفت:در تلاش هستیم با حمایت‌های مجلس، بازگشت به کار نیروهای طرحی دوران کرونا را محقق کنیم تا بخشی از کمبود نیرو در وزارت بهداشت جبران شود.

وی پروژه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی افتتاح‌ شده و آماده افتتاح تا پایان سال را نیازمند به کارگیری نیروی جدید دانست و افزود: اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی از سویی و بازنشسته شدن سالانه کارکنان از سوی دیگر، وزارت بهداشت را نیازمند حداقل ۱۰۰ هزار نیروی انسانی جدید کرده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، عدالت محوری و تحقق شعار عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی به‌ خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار را مستلزم صدور مجوز استخدامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور برای تأمین نیروی انسانی موردنیاز وزارت بهداشت دانست تا با توزیع عادلانه نیرو، سبد خدمات سلامت در اقصی نقاط کشور در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی ضمن اشاره به ضرورت انعکاس خدمات و حماسه‌های پرستاران، کادر بهداشت و سلامت در دوران شیوع کرونا برای نسل‌های کنونی و آینده، خاطرنشان کرد: با ایجاد انگیزه و شوق خدمت در مدافعان سلامت باعث می‌شویم نظام سلامت به‌ سوی تعالی و ارتقا بهره ‌وری حرکت کند و کیفیت خدمات سلامت افزایش یابد.

در حال حاضر کشور با کمبود جدی پرستار مواجه است و خود وزارت بهداشت به دنبال این است از هر طریقی جذب پرستار داشته باشد

وی یادآوری کرد: در صورتی که مجوز استخدام نیرو به وزارت بهداشت ارائه نشود، پروژه‌های متعددی که در حوزه‌های بهداشت، درمان و آموزش با اولویت مناطق محروم تا پایان سال تکمیل می‌شوند، قابل‌ راه‌اندازی و ارائه خدمت به مردم نخواهند بود.

عباس عبادی،معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به کمبود پرستار در کشور،گفت: در حال حاضر کشور با کمبود جدی پرستار مواجه است و خود وزارت بهداشت به دنبال این است از هر طریقی جذب پرستار داشته باشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: شاخص استاندارد پرستار  به ازای هر تخت بیمارستانی 1.8 پرستار است که میانگین کشوری در این زمینه کمتر از یک است و همین امر نشان دهنده کمبود شدید پرستار در کشور است.

عبادی گفت: اگر تنها عرصه بیمارستانی و تعداد تخت را در نظر بگیریم در حال حاضر حدود 70 تا 80 هزار پرستار کم داریم و اگر عرصه جامعه و بهداشت را هم لحاظ کنیم حدود 100 هزار پرستار نیاز داریم.

وی  در خصوص اخراج برخی پرستاران پس از فروکش کردن شیوع کرونا با بیان اینکه برخی رشته‌های علوم پزشکی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری "تعهد خدمت" دارند، گفت: بر این اساس دانشجویان فارغ التحصیل رشته پرستاری به مدت 24 ماه تعهد دارند در جایی که وزارت بهداشت مشخص می‌کند به مردم ارائه خدمت دهند و این امر به منزله استخدام نیست.

وی افزود: در شرایط کرونا با توجه به نیاز و ضرورت، مدت "تعهد خدمت" تا 48 ماه قابل تمدید شد و این تمدید طرح به معنای استخدام نیست.

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری درباره «بیکار شدن نیروهای پرستاری طرحی که در دوران کرونا فعال بودند اما پس از آرام شدن شرایط کرونایی از کار برکنار شدند»، توضیح داد: اینها حتی دانشجوی سال آخر پرستاری بودند که گفتند می‌خواهند در کرونا خدمت کنند؛ بدون آنکه کسی سئوال کند چه مزایایی دارند، کجا من را می‌فرستید، یک مرتبه 5 هزار نفر جوان  ثبت نام کردند.

وی ادامه داد: 5 هزار جوان دهه هفتاد به بعد ثبت نام کردند و ما توانستیم از آنها در دوران کرونا استفاده کنیم، در آن زمان عین دوران دفاع مقدس پشتیبانی اعزام نیرو انجام شد و به استان های مختلف نیرو اعزام کردیم، باز دیدیم از بین نیروهای طرحی که طرحشان تمام شده بود چندین پیشنهاد آمد که حاضریم بازهم بمانیم و به خدمت ادامه دهیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد:‌ این نیروها (پرستاران) ایستادند و شرط تعیین نکردند اما خبر به گوش سازمان برنامه رسید و همان نیروها را تمدید طرح کردند، تاکنون بالغ بر  12 هزار نفر از این 17 هزار نفر را خانه نشین کردند و این روند ادامه دارد.

میرزابیگی اضافه کرد: نه تنها این افراد را استخدام نکردند بلکه کاری کردند که اگر شرایط باز اقتضا کند همان پیش بینی حضرت آقا شود که فرمودند؛ «یعنی کاری کنید که این بچه‌ها در شرایط مشابه و در بحرانها ضربه و شکست نخوریم و با اینها درست رفتار کنید؛ اینها کارگر فصلی نیستند، اینها اگر در دوران کرونا آمدند دلگرمشان کنید»

وی ابراز کرد: اما بر خلاف فرمایشات حضرت آقا و خلاف قولهای قبلی و بر خلاف تمام اخلاقیات ممکن روی زمین  که یک بچه دهه هفتادی شرایط را تشخیص می‌دهد و اقدام می‌کند و پای کار نظام می‌ایستد، اما شمای مدیر نظام، بعد از پایان کرونا و زمانی که یکصد هزار نیرو کم داریم این افراد را خانه نشین می‌کنید، تاکنون بالغ بر 12 هزار نفر از این 17 هزار نفر نیروی طرحی دوران کرونا را خانه نشین کردند و این روند ادامه دارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: ما به عنوان سازمان نظام پرستاری آبرو، حیثیت و وقت خود را می‌گذاریم تا این 17 هزار نفر را به سر کار باز گردانیم و باید به سر کار برگردند؛ چون اینها زمانی به داد ما رسیدند که به اصطلاح یک ستاره هم در آسمان نبود.

وی درباره کمبود پرستار بیان داشت: بیش از صد هزار نفر کمبود پرستارداریم.باید به ازای هر تخت بیمارستانی حداقل 2.5 نفر گروه پرستاری داشته باشیم؛ در حالی که اکنون 8 دهم است!البته کل نیروی پزشک، پرستار و ماما و... 1.5 است اما الان میزان پرستار 8 دهم است و باید به عدد 2.5 برسد.

میرزابیگی تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود کیفیت و کمیت خدمات به بیماران پایین می‌آید و علت نارضایتی در بیمارستانها این است؛ علی رغم علم و رفتار و خوش اخلاقی پرستاران هر آدمی توان محدودی دارد و به تعداد مشخصی می‌تواند خدمات بدهد، شبها به بخش‌های بیمارستانها بروید؛ 30 تا 35 بیمار در دست یک پرستار است!

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: ما سالانه حدود 10 هزار نفر نیروی بازنشسته پرستاری داریم و سالانه حدود 3 هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود؛ اینها باعث می‌شود استانداردهای ما مثلا در مقطعی‌دوباره افت کرده و به 8 دهم می‌رسد؛ چون بازنشسته‌ها می‌روند و دوباره افت می‌کند.

کلام آخر اینکه؛ حالا که زنگ کرونا در برخی کشورها به صدا در آمده و بیم آن می‌رود که دوباره این بیماری مهلک جان تازه‌ای بگیرد و مراکز درمانی با کمبود نیروهای پرستار و پیراپزشک روبرو شوند، بجاست وزارت بهداشت، سازمان اموراداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به یک توافق واحد برسند و جذب و استخدام پرستاران طرحی و فعال در دوران کرونا را در دستور کار و اولویت خود قرار دهند تا خدای ناکرده اسیر کمبود نیروی پرستار در صورت شیوع دوباره کرونا نشویم./بلاغ

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir