جمعه 16 دی 1401-14:32 کد خبر:115309

ایرنا گزارش می دهد:

لجاجت‌هایِ کرونایی جان‌گیر در مازندران

بی رغبتی و عدم تمایل افراد پرخطر برای تزریق واکسن کرونا در مازندران این بیم و هراس را ایجاد می کند که در سویه جدید بیماری تعداد مبتلایان و حتی فوتی ها افزایش یابد.


خزرتیترخبر: به رغم تمامی هشدارها مبنی بر جدی گرفتن تزریق واکسن کرونا توسط سالمندان و بیماران زمینه اما آمارهای بدست آمده در مازندران نشان می دهد آنچنان که باید و شاید این گروههای پُرخطر گوش شنوایی برای این منظور ندارند به طوریکه کمی بیشتر از ۲۱۳ هزار نفر افراد زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران دُز چهارم واکسن را تزریق کردند در حالیکه جمعیت سالمند و بیماران زمینه ای این دانشگاه حدود ۵۰۰ هزار نفر است.

با این پیش فرض که تمامی افرادی که دُز چهارم کرونا را تزریق کردند همان افراد پُرخطر می باشند باز هم حدود نیمی از این جمعیت برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکردند و به نظر می رسد تداوم این سهل انگاری در تزریق واکسن در سویه جدید بیماری بتواند مشکل ساز باشد.

اکنون بعد از گذشت حدود سه سال از اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در جهان و کشور ما همواره تاکید متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر جدی گرفتن تزریق واکسن بوده است.

هرچند در ابتدای کشف و شناسایی این واکسن جامعه به دلیل عدم اطمینان در کارایی و یا مضرات احتمالی آن کمتر به سمت تزریق واکسن می رفتند اما بعد از حدود بیشتر از یکسال تزریق همگانی این واکسن همگان موفقیت این نوع واکسن را به خوبی لمس کرده اند.

همگانی شدن تزریق واکسن بیماری کووید ۱۹ و مشارکت مردم در این زمینه باعث شد تا ایران به تجربه موفق کنترل و مهار این بیماری در دوران اوج و سرکشی آن در مرداد ۱۴۰۰ برسد، زمانی که که روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از هموطنانمان براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

مشارکت همگانی و حضور مردم در مراکز تزریق واکسن باعث شد تا بعد از ماه ها شیوع کووید ۱۹ در کشور محصور و تا حد زیادی این بیماری کنترل شود که البته در آمارهای چند ماه اخیر ابتلا به بیماری هم این موضوع نمایان است به طوری که در این مدت تعداد بیماران به کمتر از ۵۰ نفر در روز رسیده است.

اکنون که سویه جدید این بیماری در جهان و در کشور ما در حال گسترش است تزریق واکسن به عنوان اصلی ترین عامل برای کنترل و مقابله با بیماری و همچنین نجات جان مردم عنوان می شود و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بار دیگر بر این موضوع صحه می گذارند.

با توجه به افزایش چشمگیر میزان ابتلای به کرونا و بستری و مرگ و میر بیماران در چند کشور به ویژه چین، ژاپن، آلمان، اسپانیا، هلند، اندونزی و آمریکا در یکی دو هفته اخیر و رسیدن گزارش‌های پراکنده از افزایش بستری بیماران مبتلا به کرونا در برخی مناطق کشور، مسئولان وزارت بهداشت شیوع موج هشتم کرونا و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آن را در هفته های پیش رو پیش بینی کرده اند.

آنان با مشاهده سه مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید امیکرون در کشور که ۲ مورد آن مربوط به زیرسویه BQ۱ و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB بوده است، آغاز موج هشتم کرونا را در کشور هشدار داده‌اند.

این زیرسویه‌ها اکنون در بسیاری از کشورهای جهان شیوع دارد به طوری که هم در کشورهای غربی و هم در برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی روندی افزایشی گرفته و اکنون به کشور ما نیز رسیده است، که با توجه به قدرت انتقال بالای XBB، که پنج برابر بیشتر از دلتا است انجام برخی اقدامات پیشگیرانه می تواند در جلوگیری از این بیماری تاثیر گذارد.

همواره در این مدت زمان اپیدمی بیماری کووید ۱۹ اصطلاحات گروه های پُرخطر ، بیماران زمینه و سالمندان را شنیدیم و اینکه مسئولان حوزه بهداشت و درمان از قربانی شدن این افراد براثر سهل انگاری در تزریق واکسن نگران و مضطرب هستند.

افرادی که ۶ ماه از تزریق واکسن کرونا آنها می گذرد می بایست برای تزریق دُزهای یادآور به مراکز واکسیناسیون وزارت بهداشت و علوم پزشکی مراجعه کنند و اکنون با ورود سویه جدید بیماری این موضوع حساسیت ویژه ای دارد که افراد پُرخطر آن را جدی بگیرند.

با وجود تمامی هشدارها برای جدی گرفتن تزریق واکسن از سوی این بخش از جامعه اما آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای متولی در مازندران نشان می دهد بخش اعظمی از این افراد همچنان بر تزریق نکردن واکسن پافشاری دارند و با این کار خود به نوعی بر سر سلامت و جان خود را به خطر می اندازند.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکنون ۲میلیون و ۴۳۴ هزار و ۶۶۹ نفر دُز اول ،۲ میلیون و ۲۸۳هزارو ۴۰ نفر دُز دوم ، یک میلیون و ۳۷۵هزار و ۴۲۵ نفر دُز سوم و ۲۳۱هزار و ۸۹۵ نفر دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کردند.

آمار تزریق واکسن کرونا به خصوص دُز چهارم در تراز با تعداد بیماران زمینه ای شناسایی شده و نیز سالمندان این استان نیست که این موضوع می تواند در سویه جدید بیماری به پاشنه آشیل در کنترل بیماری و سلامت افراد مبدل شود.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از ۲ دانشگاه علوم پزشکی این استان است که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد که از این تعداد ۱۵ درصد افراد سالمند معادل حدود ۴۲۰ هزار نفر می باشد .

همچنین براساس آمارهای این دانشگاه تاکنون حدود ۴۰ هزار بیمار زمینه ای در مازندران شناسایی شده است که این افراد به بیماری های غیرواگیر دیابت ، فشارخون، ام اس ، سرطان، هموفیلی ، تالاسمی مبتلا هستند که برخی از این بیماران به دلیل مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن در این زمینه دچار نقص هستند.

مقایسه میان آمار بیماران زمینه ای ، سالمندان مازندران و میزان تزریق دُز چهارم کرونا نشان دهنده فاصله معنادار میان این آمارها است که حکایتگر آن است حداقل نیمی از جامعه آسیب پذیر استان در برابر این بیماری واکسینه نشده اند و مجموعه علوم پزشکی استان این بخش را جزو آسیب ها در سویه جدید بیماری می دانند.

جدی گرفتن تزریق واکسن مقابله با تجربه ناخوشایند گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۱۵ درصد از جمعیت زیر پوشش استان جزو قشر سالمند و نیز حدود ۴۰ هزار بیماری زمینه ای داریم که تمامی این افراد بسته به شرایط جسمی و مصرف داروهایی که دارند جزو افراد با سیستم ایمنی ضعیف بدن به شمار می روند.

عباس علیپور افزود: از جامعه ۲ میلیون و ۸۰ هزار نفری که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد جمعیتی معادل حدود ۵۰۰ هزار نفر جزو این اقشار آسیب پذیر به شمار می روند که در پیک های مختلف بیماری در زمره افراد پرخطر و نیاز به تزریق واکسن قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در پیک های قبلی کرونا شاهد بودیم که جدی نگرفتن تزریق واکسن از سوی این افراد منجر به فوت آنها شده است به طوریکه در پیک هفتم کرونا در مازندران تمامی افرادی که براثر ابتلا به این بیماری فوت کردند بیماران زمینه ای بودند.

معاون بهداشتی با اشاره به مشاهده سویه جدید بیماری در برخی استان های کشور ، گفت: بروز این سویه در مازندران دور از انتظار نیست و برای مقابله با این وضعیت می بایست افراد آسیب پذیر و پُرخطر را ایمن کنیم.

وی افزود: برای این منظور تزریق دُز یادآور واکسن کرونا به بیماران زمینه ای و افراد سالمند مورد تاکید است و برای این کار دانشگاه علوم پزشکی تمام توان خود را بکار بسته است تا این افراد را برای تزریق واکسن فراخواند.

به گفته علیپور، دانشگاه علوم پزشکی مازندران با استفاده از ظرفیت پزشکان خانواده استان برنامه فراخوان بیماران زمینه ای برای تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده است و پزشکان خانواده مکلف شدند تا بیماران زمینه ای که زیر پوشش دارند تماس بگیرند و از آنها بخواهند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

واکسن همچنان راهی برای ایمن زایی در برابر سویه جدید

متخصص بیماری های عفونی و رییس بخش بیماری های عفونی بیمارستان رازی قائمشهر در این باره گفت: سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و کووید ۱۹ سه بیماری ویروسی با واگیر بالا هستند که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی لازم و واکسیناسیون این بیماری ها می توانند به حالت همه گیری و اپیدمی در آیند.

فرهنگ بابامحمودی افزود: مهمترین ویژگی و شاخصه این بیماری های شایع در فصول سردسال حمله ویروس به سیستم تنفسی انسان است که در صورت پیشروی عفونت می تواند موجب تنگی نفس و در مراحل بالاتر شدت بیماری موجب مرگ و میر افراد شود.

وی ادامه داد: عامل بروز این بیماری ها از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم مجاری تنفسی به افراد منتقل می شود و آنها را به بیماری مبتلا می کند و با توجه به اینکه ویروس از طریق مجاری تنفسی منتقل می شود رعایت نکات بهداشتی که همواره از سوی متخصصان گوشزد می شود می تواند در جلوگیری افراد در ابتلا به بیماری ها کمک کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران استفاده از ماسک ، رعایت فاصله ، شستن مرتب دست با آب و صابون و تزریق واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا به افراد مسن و بیماران زمینه ای را از جمله راهکارهای بهداشتی برای مقابله با ویروس این بیماری ها برشمرد.

وی گفت : در زمان همه گیری کووید ۱۹ به دلیل ناشناخته بودن این بیماری غالب افراد بیشتر نکات بهداشتی مذکور را رعایت می کردند و این باعث شد تا همه گیری بیماری کنترل شود و جان بسیاری از افراد در این زمینه نجات پیدا کند.

بابامحمودی ادامه داد: تجویز داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری در مورد افرادی نیاز است که شرایط خاص دارند و جزو افراد مسن ، زنان باردار و یا بیماری زمینه ای دارند است.

این متخصص بیماری های عفونی توصیه کرد: افرادی با چنین ریزفاکتورهای خطر برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند چون این افراد در صورت ابتلا می توانند آسیب های جدی تر به نسبت دیگر افراد ببینند./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir