شنبه 17 دی 1401-21:27 کد خبر:115351

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

شکار عجیب و غریب در آشوراده میانکاله

خبرهای عجیب و غریب زیاد است اما این روزها در طبیعت میانکاله شاهد حمله عجیب شکارچیان در میانکاله هستیم، دسته‌های بزرگ ۵۰ نفره که با هر مانعی برخورد می‌کنند تا بتوانند موجب سکوت بیشتر این تالاب مهم شوند.


خزرتیترخبر: خبرهای عجیبی و غریب زیاد است اما این روزها در طبیعت میانکاله شاهد حمله شکارچیان در میانکاله هستیم، دسته‌های بزرگ ۵۰ نفره که با هر مانعی برخورد می‌کنند تا بتوانند موجب سکوت بیشتر این تالاب مهم شوند.  

طی دو سال گذشته بحث بوتولیسم موجب خاموش شدن هیاهوی پرندگان شد امسال هم شکار موجب سکوت تلخی در منطقه آشوراده میانکاله شد. 

بحث شکار موضوعی نیست که برای اولین بار مطرح شود این ماجرا در تالاب‌‌های شمال به ‌ویژه فریدونکنار و میانکاله شنیده می‌شود، قصه تلخی که دل طبیعت ‌دوستان و دوستداران طبیعت را به درد می‌آورد.  

موضوع مهمی که این روزها حتی پرندگان هم متوجه آن شدند بحث حمله به محیط ‌بانان و مرزبانان در آشوراده است؛ اینکه عده‌ای افراد شکم ‌سیر برای خود حق و حقوق قائل شدند تا با هر مانعی برخورد کنند تا به هدف شوم خود برسند موضوع نگران‌کننده و درد آور است که باید با برخورد محکم برای همیشه به ان پایان داده شود. 

دسته‌های بالای شکارچیان که حتی تعداد آنان به بیش از ۵۰ نفر هم می‌رسد چاره‌ای برای محیط ‌بانان منطقه باقی نگذاشتند به این دلیل اگر جلوی آنان هم بایستند نه عده و نه عده آنان جوابگو هست به همین‌ دلیل با سروصدا پرندگان را به پرواز درمی‌آورند که مبادا تیرها به آنان اصابت کند.  

علی کلانه رئیس ذخیره‌ گاه زیست‌ کره میانکاله  در این‌باره  اظهار کرد: متاسفانه در منطقه میانکاله شاهد هجوم شکارچیان هستیم به حدی که شرایط به وجود آمده در آشوراده، شکار نیست و بیشتر شبیه شورش است.  

وی افزود: از آذر ماه امسال پنج بار شاهد  حمله شکارچیان به منطقه بودیم ولی با تدابیر همکاران ما موفق به اهداف‌شان نشدند. 

رئیس ذخیره ‌گاه زیست ‌کره میانکاله با اعلام اینکه محیط‌ بانان ما همواره در تیررس شکارچیان بوده و هستند، تصریح کرد: با وجود اینکه بارها زخمی و مجروح شده و حوادث ناگواری برایشان اتفاق افتاده است اما همچنان جلکی شکارچیان محکم ایستادند. 

کلانه تصریح کرد: این روزها تنها تدبیر برای نجات پرندگان و هم  حفظ جان محیط‌بانان را این است که پرندگان را از زیستگاه طبیعی‌شان دور می‌کنیم تا شکار نشوند؛ البته که این راه‌ حل درستی  نیست اما در شرایط کنونی مجبور به انجام این کار هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: شرایطی که الان با ان مواجه هستیم شرایط معمولی نیست که با یک جریمه حل شود بلکه موضوع، خارج از تصمیم‌ها و توانمندی‌ ما است، متاسفانه با افرادی روبه‌رو هستیم  که نه تنها به سمت پرنده و محیط‌ بان شلیک می‌کنند بلکه از مرزبانان نیز هراسی ندارد، افراد شکم‌ سیری که برای خود حق قائل شدند. 

رئیس ذخیره‌ گاه زیست ‌کره میانکاله بیان کرد: امسال به جای اینکه متخلفان برخورد کنیم پرندگان با ایجاد قایق و سروصدا از محل تجمع دور کردیم تا دست شکارچیان به آنان نرسد که درواقع آخرین راه‌ حلی است که ما به آن روی اوردیم. 

کلانه با اعلام اینکه منطقه پشت آشور محل تجمع پرندگان است و به همین شکارچیان در دسته‌های ۵۰ نفره یا حتی بیشتر به این منطقه حمله می‌کنند، گفت: موضوع مهم اینکه جلوی متخلف به‌ صورت محکم باید گرفته شود.

وی با بیان اینکه از مشکل حریق‌های سریالی عبور کردیم اما از شکار نه، یادآور شد: با یک برخورد محکم جلوی شکار هم گرفته شود البته عزم دو استان مازندران و گلستان را می‌طلبد. 

رئیس ذخیره‌ گاه زیست ‌کره میانکاله گفت: ازنظر سیاسی منطقه پشت آشور در حریم سیاسی و قضایی حریم استان گلستان است ولی به لحاظ مدیریتی محیط زیست در منطقه مازندران واقع شده است؛ موضوع مهم اینکه در مناطق محیط زیست نمی‌توان مدیریت چندگانه اعمال کرد، باید مدیریت یکپارچه باشد.

 

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: ما باید به جای سلاح به دست مردم دوربین دهیم، چراکه مناطق حیات وحش دیگر ظرفیت برداشت  ندارند و دیگر شکار و شکارچی‌گری منسوخ شده است.

وی افزود: ازطرفی سلاح‌هایی که در اختیار مردم قرار گرفت و این انتظار ایجاد شد که مردم اجازه شکار داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه شکار در تالاب میانکاله غیرقانونی است، تصریح کرد: در این مهم مطرح شده باید فکری در ارتباط با پروانه شکار اندیشیده شود.

آهنگری با تاکید بر اینکه مدیریت این موضوع عزم دو استان مازندران و گلستان را می‌طلبد، خاطرنشان کرد:

این موضوع در سایت‌ها فراخوان زده می‌شود که با هماهنگی لیدرها هستند و  باید با این لیدرها برخورد جدی شود./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir