يکشنبه 18 دی 1401-12:40 کد خبر:115364

آیا صمت با تولیدکنندگان مکاتبه کرد؟

گرانی لوازم خانگی با کدام مجوز!/ همراهی پنهانی با گرانی دلار

تغییر قیمت لوازم خانگی نیاز به اخذ مجوز دارد اما با این حال تولید کنندگان بدون اخذ مجوز نسبت به افزایش قیمت اقدام کرده اند.


به گزارش خزرتیترخبر، مدتی است مردم ایران شاهد گرانی بی سابقه لوازم خانگی هستند، این گرانی در حدی است که بسیاری از زوج‌های جوان توان لازم برای تهیه لوازم ضروری منزل خود را ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند زندگی مشترک خود را شروع کنند، در بسیاری از موارد، قیمت اصلی‌ترین عامل تعیین ‌کننده برای خرید یا نخریدن یک محصول است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند کالای مورد نظر خود را صرفا بر اساس بودجه خود انتخاب کنند و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های غیرضروری محصول چشم ‌پوشی کنند.

براساس این گزارش در طی سال‌های اخیر، بازار لوازم خانگی ایران با تغییرات زیادی رو به رو شده است، در پی تحریم‌ها، شرکت‌های مطرح و شناخته‌ شده جهانی مردم ایران را تنها گذاشتند و دیگر هیچ محصول خارجی به صورت رسمی وارد ایران نمی‌شود، همین موضوع سبب شده است تا مردم به خرید کالای ایرانی رو بیاورند و فرصت بیشتری به تولید کنندگان ایرانی بدهند، علاوه بر کیفیت محصولات، قیمت آنها نیز یکی ازمهم‌ترین فاکتورها برای خرید محسوب می‌شود، همیشه کالاهای ایرانی به نسبت کالاهای خارجی، قیمت مناسب ‌تری داشته‌اند، اما هنوز هم مردم این قیمت‌ها گران می‌دانند و بعضی از آنها توان خرید کالای ایرانی را ندارند.

به گفته مسئولان، گران شدن لوازم خانگی به عوامل متعددی بستگی دارد، از مهم‌ترین دلایل گرانی لوازم خانگی، افزایش 39 درصدی نرخ دستمزد، نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه می‌باشد، بیشتر تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی، جهت بالا بردن کیفیت و افزایش اعتماد مردم به محصولات، قطعات اصلی دستگاه‌های خود را از سایر کشورها وارد می‌کنند؛ در نتیجه تولید محصولات با مشارکت کشورهای دیگر انجام می‌شوند یا در نهایت تحت لیسانس کشورهای تامین‌کننده قطعات قرار می‌گیرند.

تولیدکنندگان ایرانی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا رضایت مشتریان را جلب کنند، آنها با ارائه کیفیت مطلوب، قیمت‌گذاری مناسب و خدمات پس از فروش در بالاترین سطح، توانستند نظر بسیاری از افراد را نسبت به کالای ایرانی عوض کنند.

با وجود گران شدن لوازم خانگی، هنوز هم بعضی از برندهای ایرانی، به نسبت سایر برندها، قیمت مناسب‌تری دارند، در این گرانی، برندهایی همچون جی پلاس، هیمالیا، دیپوینت، تولیپس، آیوا، پارس، بست، ژانومه و جانتک، می‌توانند یکی از گزینه‌های اصلی خرید باشند، در ادامه به معرفی برندهای خوش قیمت و همچنین معرفی محصولات آنها پرداخته خواهد شد.

آخرین بار تیر ماه سال جاری قیمت لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت؛ پس از آن وزارت صمت اعلام کرد که فعلاً قیمت این محصول دستخوش تغییر نخواهد شد زیرا در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می‌رود.

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت در این ارتباط گفته بود که «قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان بازار هدف صادراتی تعریف و کالاها را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد، در حال حاضر تلاش ما بر این است که قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که کالا قابلیت صادرات پیدا کنند و در کشورهای منطقه حضور فعالی داشته باشیم، اگر قیمت‌ها غیرمنطقی افزایش یابد بازار داخلی را هم از دست می‌دهیم چه برسد به بازارهای خارجی.»

با این حال پس از جهش ارزی که از حدود دو ماه پیش شروع شد، ۳ تولید کننده اقدام به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت محصولات خود بدون نظرخواهی از وزارت صمت کردند و این در حالیست که برای تغییر قیمت لوازم خانگی، تولید کنندگان باید مستندات و مدارک مربوطه را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارجاع و پس از بررسی، در ستاد تنظیم بازار در مورد تغییر قیمت تصمیم گیری شود.

در همین ارتباط محمدحسین رحیمی دبیر هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه تولید کنندگان با گران شدن ارز قیمت‌ها را سریع بالا می‌برند ولی وقتی ارز پایین می‌آید مدعی می‌شوند که جنس را در زمان گرانی ارز خریده‌ایم، گفته است: گرانی لوازم خانگی را به وزارت صمت هم گزارش دادیم و آن‌ها هم از گران کردن اجناس باخبر هستند.

به گفته وی، متولیان وزارت صمت به تولید کنندگان نامه فرستاده‌اند که دلایل افزایش قیمت را برای ما بفرستید و اگر موجه بود مجوز آن را صادر می‌کنیم.

رحیمی لزوم ورود وزارت صمت به این قضیه را الزامی دانست و نسبت به افزایش بیشتر قیمت‌ها با نزدیک شدن به شب عید هشدار داد.

بر این اساس، افزایش خود سرانه قیمت لوازم خانگی در حالیست که طبق اذعان فعالان بازار، در حال حاضر وضعیت خرید و فروش مناسب نبوده و بازار به نوعی در رکود به سر می‌برد؛ اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این ارتباط گفته بود که «افت قدرت خرید مردم در تقاضا تأثیر مستقیم گذاشته و فروش حدود ۸۰ درصد افت کرده است، بنابراین افزایش قیمت می‌تواند به نوعی خودزنی باشد.»

فروشندگان لوازم خانگی با گرانی دلار روزهای سختی را سپری می‌کنند، این روزهای سخت که بی‌مشتری ماندن کالاها وجه بارز آن است با هر موج گرانی دلار تکرار شده و اکنون وضعیت رکود به جایی رسیده که فروشندگان لوازم خانگی دیگر خریدهای چکی معدود مشتریانی که قدرت خرید اقساطی را داشتند هم امیدی ندارند.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار لوازم خانگی گفته است: افزایش نرخ ارز تاثیری بر قیمت لوازم خانگی و تقاضا در این بازار نداشته است.

به گفته وی قیمت‌ها تغییر نکرده، چرا که اگر شرکت‌ها قیمت محصولات خود را افزایش دهند، کسی کالا نمی‌خرد، البته زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت شنیده می‌شود، اما تاکنون شرکتی قیمت‌ها را افزایش نداده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه قدرت خرید هم افزایش نداشته که انتظار افزایش تقاضا یا کاهش رکود داشته باشیم، تصریح کرد: اینکه مردم نگران افزایش بیشتر قیمت‌ها باشند و خرید کنند هم درست نیست، چون مردم در حال حاضر هم پول ندارند و می‌دانند گران‌تر هم شود اتفاقی نمی‌افتد.

به گزارش خزرتیترخبر، پازوکی در پاسخ به اینکه آیا مغازه‌داران، با افزایش نرخ ارز قیمت کالاهای خود را افزایش نداده‌اند، گفت: مغازه‌ داران هم نمی‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند، چرا که دنبال مشتری هستند، رکودی که برای کارخانه‌ دار هست، برای آن‌ها هم وجود دارد و افزایش قیمت در این وضعیت خودزنی است./بلاغ

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir