دوشنبه 10 بهمن 1401-15:5 کد خبر:115698

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

کمبود دارو یا عدم فروش/ شاید پای احتکار درمیان باشد!

کمبود برخی از اقلام دارویی و یا عدم فروش دارو به بیماران این روزها به چالش مهم شهروندان مازندرانی تبدیل شده است.


خزرتیترخبر: «این دارو را نداریم؛ از داروخانه‌های دیگر پیگیری کنید» این روزها به دیالوگ پر استفاده بین داروخانه‌چی و مردم در استان تبدیل شده است.

با توجه به برداشتن فاصله صنفی در تعداد داروخانه‌ها در سطح شهر نگرانی وجود ندارد، حتی فاصله بین یک داروخانه تا داروخانه بعدی گاهی به دو دقیقه هم نمی‌رسد اما در پاسخ رد به مشتریان ظاهرا همه متفق‌القول هستند و مشتری‌ها را به داروخانه بعدی حواله می‌دهند.

کاش به جای تلاش برای صدور مجوز برای این همه داروخانه تلاش می‌شد که دارو مورد نیاز بیماران تامین شود.

حساسیت کمبودهای دارویی حتی به میزهای جلسات استانداری مازندران هم رسیده تا جایی که معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران خواستار تسریع در تامین نیازهای دارویی استان مازندران شد.

*بهبود نسبی تامین دارو در مازندران

در همین ارتباط صالحی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران که بعد از چندین بار پیگیری تلفنی روی خط پاسخگویی قرار گرفت و در پاسخ به سئوالی درباره کمبود دارویی در استان مازندران این موضوع را رد نکرد و گفت: تا حدودی این روند بهتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آنتی‌بیوتیک و سرم وضعیت ما بهتر شده تلاش کردیم که مشکل دارویی بیماران خاص را رفع کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اضافه کرد: برخی برندهای خارجی که در داخل تولید مشابه دارند وارد نمی‌شود و ممکن است تا حدودی گلایه بیماران در این ارتباط وجود داشته باشد.

*نظارت بر فعالیت شرکت‌های دارویی

وی در پاسخ به این سئوال که برخی از بیماران در تامین داروهای شیمی درمانی دچار مشکل شدند، افزود: بیشتر داروهای مورد نیاز این دسته از بیماران در استان وجود دارد.

صالحی‌فر در ارتباط با تداوم وضعیت فعلی، گفت: قطع به یقین نوسان وجود دارد و سازمان تلاش می‌کند که نسبت به رفع نیازها اقدام مناسب انجام دهد و نمی‌توان زمان مشخص در این زمینه داد.

وی در پاسخ به این موضوع که احتمال دارد شرکت‌های پخش یا داروخانه‌ دارها نسبت به احتکار دارو اقدام کنند، گفت: نظارت بر روند داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع انجام می‌شود و کمبود دارویی مربوط به کل کشور است.

*آیا پای احتکار درمیان است؟

بحث کمبود دارو تنها مربوط به کشور ما نیست، در برخی خبرها از کمبود دارو در بسیاری از کشورهای تولید کننده هم منتشر شده است.

اما نکته قابل تامل اینکه برخی داروخانه‌های استان از دادن برخی داروها به بیماران اجتناب می‌کنند و درصورتی که بیمار دارای معرف باشد به آن دارو می‌دهند! این مسئله شائبه احتکار در برخی داروخانه‌ها را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند و ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی نسبت به بازرسی‌های دقیق‌تر و برخورد با متخلفان اقدام کند./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir