سه شنبه 19 تير 1403-9:49 کد خبر:133122

سخنگوی اورژانس مازندران هشدار داد:

قارچ‌هایی که جان می‌گیرند

سخنگوی اورژانس مازندران گفت: قارچ‌های سمی ظاهری مشابه قارچ‌های خوراکی دارند که حتی مصرف تعداد اندکی از آنها می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد.


به گزارش خزرتیترخبر، بارش‌هایی که اخیرا داشتیم موجب افزایش رطوبت در سطح جنگل‌های استان شد و همین موضوع زمینه رشد قارچ‌های جنگلی را فراهم کرد.

امسال به‌ دلیل بارندگی‌های زیاد و افزایش رطوبت خاک، شرایط مناسبی برای رشد قارچ‌های وحشی در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است و همین موضوع زمینه حضور افراد زیادی را در طبیعت فراهم کرد.

همه ساله در فصول بهار و پاییز برخی افراد با مشاهده قارچ‌هایی که در محیط طبیعی به‌ویژه زیر درختان رشد کرده و کاملاً شبیه قارچ خوراکی هستند، وارد طبیعت شده و نسبت به برداشت آن اقدام کرده اما موضوع مهم اینکه برداشت این قارچ به قیمت جانشان تمام می‌شود،استفاده از قارچ‌های مرتعی و جنگلی و مسمومیت‌های بعد از آن سریال پُرتکراری است که متاسفانه با وجود نگرانی اما بازهم افراد به این سمت گرایش دارند.

*اعمال جریمه برای برداشت قارچ در جنگل‌های شمال

فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری در همین خصوص گفت: یک سری قارچ‌ها خوراکی و یک‌سری قارچ‌ها شبیه قارچ‌های خوراکی هستند.

دیده می‌شود برخی به‌ ویژه در شرق استان وارد سطح جنگل‌ها شد و نسبت به برداشت قارچ ترافل اقدام می‌کنند که برداشت این نوع قارچ هم ممنوع است؛ به این دلیل که به ریشه درختان وارد می‌کند.

معاون امور جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری افزود: همین حضور افراد در سطح جنگل‌ها با توجه به رویش نهال‌ها ممنوع است و افراد باحضور خود نهال‌های تازه را از بین می‌برند،غفاری از جریمه‌های بازدارنده در این زمینه خبر داد و یادآور می‌شود، این مهم درحال نهایی شدن است و درصورت‌ نهایی شدن اعلام می‌شود.

*تشخیص سمی و غیرسمی از شکل ظاهر ممکن نیست

زکریا اشک‌پور سخنگوی اورژانس مازندران اظهار داشت: قارچ‌ها در مناطق گرم و مرطوب می‌رویند وپس از باران‌های موسمی و بروز رعد و برق رشد بیشتری دارند، از باستان، بشر از قارچ‌ها به‌عنوان یک ماده خوراکی استفاده می‌کرده ، گاهی از قارچ‌ها برای ارزش دارویی و پزشکی آنها جهت درمان استفاده شده است.

سخنگوی اورژانس مازندران افزود: قارچ‌های سمی ظاهری مشابه قارچ‌های خوراکی دارند حتی مصرف تعداد اندکی از آنها می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد،ترکیبات سمی قارچ‌ها، رنگ، بو یا مزه خاصی ندارند و تشخیص سمی یا غیرسمی بودن قارچ از روی شکل ظاهری ممکن نیست.

اشک‌پور گفت: پختن کنسرو کردن یا منجمد کردن قارچ باعث از بین رفتن پتانسیل سمی آنها نمی‌شود.

*مسمومیت ناشی از تماس پوستی در قارچ‌ها گزارش نشد

بروز مسمومیت و مرگ و میر در بسیاری از مناطق کشور(به‌جز مناطق کویری) گزارش شده است ، مسمومیت ناشی از قارچ‌ها صرفا به صورت خوراکی بوده و مسمومیت ناشی از تماس پوستی رخ نمی‌دهد، هر بیمار باسابقه مصرف قارچ با منبع غیرکارخانه‌ای و علائم گوارشی باید مشکوک به مسمومیت باقارچ‌های کشنده قرار گیرد.

سخنگوی اورژانس مازندران تصریح کرد: علائم مسمومیت با قارچ‌ها به‌ صورت  گوارشی (اسهال،استفراغ)، کاهش ضربان قلب، مشکل تنفسی، تعریق، آبریزش چشم و بینی و افزایش ترشحات بزاقی بروز می‌کند.

مسمومیت بعضی از قارچ‌ها به‌صورت علائم روانی(توهم) بروز می‌کند که از این قارچ‌ها ماده توهم‌زا  به‌ صورت غیر قانونی تولید می شود و مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد، درصورت مواجه شدن در چنین وضعیتی پیش از رسیدن اورژانس در مسمومیت با قارچ توصیه‌هایی داریم که ازجمله اینکه اگر صحنه امن است، بیمار را در محل نگه دارید.

توصیه‌هایی درصورت مواجه شدن با مسمومیت با قارچ

سخنگوی اورژانس مازندران افزود: در صورت امکان، بیمار را آرام و هر عاملی را که باعث تحریک بیمار می‌شود، از محیط دور کنید، اگر فکر می‌کنید خطری برای شما وجود دارد، صحنه را ترک کنید و به پلیس اطلاع دهید.

اشک‌پور گفت: بیمار را در هر وضعیتی که راحت تر است، قرار دهید، درصورت عدم اطمینان از بلع مناسب یا خطر راه هوایی به هر دلیلی مانند استفراغ قابل توجه اجازه خوردن یا آشامیدن به بیمار ندهید.

به گزارش خزرتیترخبر، وی یادآور شد: در صورت بروز استفراغ بدون اجازه به حرکت کردن بیمار وی را به آرامی به یک سمت برگردانید تا محتویات استفراغ خارج شود، برای این‌ کار ظرفی در کنار بیمار قرار دهید تا بتواند از آن استفاده کند، القای استفراغ در صورت اطمینان از هوشیاری بیمار و همچنین حضور همراه مطمئن در یک ساعت اول پس از مصرف قارچ مورد تاکید است./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir