شنبه 21 مهر 1403-8:29 کد خبر:134146

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

مهمانی‌هایی با چاشنی مرگ؛ گلوله‌های سرخ و واقعیت‌های تلخ

اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ ‌داده، شکسته ‌شدن تابوی مصرف مشروبات الکلی در خانواده‌ها است، شاید باورش سخت باشد اما در برخی مهمانی‌ها یا حتی در بین خانواده‌ها مشروبات الکلی به ‌راحتی سرو می‌شود!


خزرتیترخبر: روزهای ابتدایی مهرماه بود که خبر فوت چندین نفر در استان مازندران داغ شد در ادامه خبرها هم بر تعداد جان‌باختگان هم بر تعداد مسمومیت‌ها افزوده شد.

این اتفاق موجی از مسمومیت‌ها را به دنبال داشت، به‌ طوری ‌که طی این مدت ۲۱ تن جان باختند و بالای ۲۸۰ نفر مسموم و چهار نفر هم نابینا شدند؛ همچنین تعدادی هم بدحال هستند.

پرونده مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی باز است و با توجه به این بحران رئیس دادگستری استان مازندران از تشکیل پرونده قضایی، شناسایی و بازداشت تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان به پلیس خبر داد که نشان از واقعیت ماجرا دارد، طبیعتاً مصرف الکل در جامعه اسلامی کار مذمومی است و از لحاظ شرعی و اعتقادی نیز از آن به‌عنوان یک کار ناپسند یاد می‌شود اما برخی افراد  نسبت به مصرف الکل اقدام کنند، کاری که حرف‌زدن درباره آن هم مشکل است.

*مهمانی‌هایی با چاشنی مرگ

اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ ‌داده، شکسته ‌شدن تابوی مصرف مشروبات الکلی در خانواده‌ها است، شاید باورش سخت باشد اما در برخی مهمانی‌ها یا حتی در بین خانواده‌ها مشروبات الکلی به ‌راحتی سرو می‌شود!

متأسفانه افرادی هستند که به‌ صورت جمعی در مهمانی‌ها یا به قول خودشان بزم‌های شادی خاص از مشروبات الکلی مصرف می‌کنند اما شادی لحظه‌ای  و سرخوشی غیرواقعی به چه قیمتی؟!

شقایق ملک‌زاده کارشناس مسائل و آسیب‌های اجتماعی مصرف مشروبات الکلی را دروازه ورود به بقیه آسیب‌ها دانست و اظهار کرد: وقتی سازوکار عادی‌سازی اتفاق میفتد، خویشتن‌داری و قبح عمل از بین می‌رود و این اقدام تبدیل به هنجار می‌شود.

وی افزود: متأسفانه یکی از مسائلی که درگیرش هستیم برخی از خانواده‌ها تصورشان بر این است اگر فرزندشان می‌خواهد مشروبات الکلی مصرف کند نزدشان مصرف کند غافل از اینکه در ذهن فرزندشان عادی‌سازی می‌شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: خانواده با این کار اعتقاد دارد فرزند اگر در کنار خانواده‌اش دست به رفتارهای منفی و پرخطر ازجمله مصرف قلیان و مشروبات الکلی اقدام کند دیگر این رفتار را تکرار نمی‌کند؛ درحالی‌ که انجام این‌گونه رفتارها، کنجکاوی فرد را برانگیخته و قبح عمل از بین می‌رود در نتیجه سازوکار عادی‌سازی رخ می‌دهد.

*قبح‌هایی که نباید شکسته شود

ملک‌زاده با طرح این سؤال که چرا خانواده‌ها رفتارهای پرخطر را عادی جلوه می‌دهند؟ تصریح کرد: همین خانواده با انجام این کار در ادامه به گله‌مندی می‌رسد، چقدر خوب است رفتار را عادی‌سازی و نرمال جلوه ندهند.

وی با بیان اینکه همه افراد توانایی و دفع و مبارزه با اشتباه را دارند، اظهار کرد: وقتی یک رفتار کوچک اشتباه شروع می‌کنیم درواقع دروازه‌های ورود به رفتارهای پرخطر است،مثلاً کشیدن سیگار می‌تواند دروازه ورود به آسیب‌ها باشد.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: برخی از روی دهن‌کجی و یا بی‌اعتنایی به ارزش‌ها و قوانین به سمت مصرف الکل سوق می‌یابند؛در حالی که دودش به چشم خودشان می‌رود.

ملک‌زاده با اعلام اینکه مسمومیت الکلی در استان مازندران موجب چندین فوتی، نابینایی چندین نفر ودیالیز و سایر مشکلات برای مصرف‌کنندگان شده است، تصریح کرد: موضوع مهمی که افراد باید بدانند این است که اینها دست ‌ساز بوده و هیچ مراقبت بهداشتی رویش نیست، خیلی وقت‌ها دشمنی‌ها باعث آسیب می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که اخیراً الکل مصرف کردند در خبرها می‌شنویم که در چه وضعیتی هستند و برخی هم هنوز بدحال هستند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با هشدار اینکه این الکل‌ها در تاریکی و زیرزمینی به فروش می‌رسند، تصریح کرد:  فرض‌ برخی افراد اعتراض و یا لذت است، مثلاً می‌گویند چه لذتی داریم که باید گفت برخی افراد نمی‌دانند چگونه از زندگی لذت ببرند و در تفسیر لذت در زندگی دچار مشکل هستند یا خانواده آنان را تک‌بعدی بار آوردند درحالی‌که می‌توان با کوچک‌ترین چیزها شادبود و از زندگی لذت برد./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir