شنبه 29 خرداد 1395-17:59 کد خبر:24161

بازهم کم کاری و مدیریت نامناسب مسئولان :

کدر بودن آب شرب 7 روستای گهرباران و وعده‌های سرخرمن مسئولان

گل‌آلود و کدر بودن آب شرب اهالی 7 روستای گهرباران به حدی رسیده است که آب شرب را برای شست‌وشو غیرقابل استفاده کرده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، بیش از دو هفته است که مشکلات قطعی و گل‌آلود بودن آب شرب گهرباران باز هم تکرار می‌شود که در پی آن اهالی این بخش عکس و فیلم‌هایی از وضعیت نامناسب آب آشامیدنی روستاهای خود به خبرگزاری فارس ارسال کردند تا با اطلاع‌رسانی به مسئولان، رسیدگی از آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

متأسفانه مشکلات زیادی در ورودی آب وجود دارد و جدای از آن دارای کیفیت پایینی است، چندین روستاهای بخش گهرباران از مجتمع آب‌رسانی گهرباران در جاده چمان نکا استفاده می‌کنند که با قطع مکرر و گل‌آلود بودن آب روبه‌رو هستند که هر ساله نیز تکرار می‌شود.

مدیریت نامناسب از سوی مسئولان مربوط و همچنین در برخی مواقع رعایت نکردن درست مردم از این نعمت الهی یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که نیاز به چاره‌اندیشی دارد.

با توجه به اینکه مجتمع آب‌رسانی گهرباران در جاده چمان نکا واقع شده است چرا حتی روستای بزمین‌آباد با این مشکل روبه‌رو است، در صورتی که فاصله چندانی در مسیر دریافت آب ندارد.

حسن موسوی یکی از اهالی روستای بزمین آباد با بیان اینکه در فصل کار و کشاورزی قرار داریم و آب آشامیدنی بیش از قبل مورد نیاز است، اظهار کرد: فصل تابستان زمان کار در زمین‌های کشاورزی است که آب در این میان یکی از منابع مهم به ‌شمار می‌آید، اما با بحران قطعی و گل‌آلود بودن آن مواجه هستیم.

* استفاده از آب معدنی برای آشامیدن و شست‌وشو

بیشتر مردم روستاهای بخش گهرباران باغدار و کشاورز هستند و آب اندکی که در طول روز درون ظرف‌های آب جمع‌آوری می‌کنند تا ته‌ نشین شود کار شست‌وشو و استحمام را انجام می‌دهند که این موضوع به دور از انصاف است، سئوال اینجاست چرا مردم بخش گهرباران نباید آب سالمی برای آشامیدن و مصارف خانگی داشته باشند؟!

منصور باقری یکی از اهالی روستای ماکران نیز با ابراز گلایه از قطعی پی در پی آب در این بخش، خاطرنشان کرد: آب به حدی گل‌آلود است که حتی نمی‌توان از آن استفاده کرد و گاهی به ناچار از چاه‌های آب کشاورزی برای آشامیدن استفاده می‌کنیم و قطعی چنین آبی در جای خود تعجب‌آور است.

تقی اسفندیاری از اهالی روستای برگه نیز با اشاره به مشکلات آب شرب گفت: مشکلات قطعی و گل‌آلود بودن وجود دارد که مدتی رفع و باز تکرار می‌شود، اما بدتر از همه طمع‌دار بودن آب است که بسیاری از مردم برگه از این موضوع شکایت دارند.

یکی از اهالی روستای ورندان با بیان اینکه کیفیت آب بسیار پایین است و نمی‌توان از آن استفاده کرد، ادامه داد: به همین دلیل به ناچار از آب معدنی برای آشامیدن و شست‌وشو استفاده می‌کنیم.

* وعده‌ای که هنوز محقق نشد

رئیس شورای بخش گهرباران با تأیید خبر گل‌آلود بودن آب شرب گهرباران، اظهار کرد: بحران جدی آب شرب در بیشتر روستاهای بخش گهرباران میاندورود نیازمند رسیدگی جدی است و باید اقدام اساسی در این زمینه صورت گیرد زیرا مردم دیگر تحمل مشکلات را ندارند.

اسرافیل عرب با بیان اینکه در بیشتر مواقع به‌ دلیل قدیمی بودن لوله‌های آب‌رسانی دچار مشکل می‌شویم، تصریح کرد: به‌همین دلیل بخشی از پیگیری نوسازی لوله‌های فرسوده انجام شد اما مشکلات همچنان ادامه دارد.

رئیس شورای بخش گهرباران خاطرنشان کرد: با شرکت دشت ناز نشست‌هایی انجام شد و قرار بود که چند چاه را به مجتمع آب‌رسانی متصل کنند تا مشکل کم‌آب برطرف شود، اما هنوز وعده‌هایشان محقق نشده است.

وی اضافه کرد: جلساتی با رئیس آب و فاضلاب، بخشدار، دهیاران و دیگر مسئولان شهرستانی برگزار شد و قول پیگیری هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل اساسی نیز داده شد که امیدواریم مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

براساس این گزارش، مسئولان باید بیش از پیش به مشکلات روستاییان توجه کنند و همکاری لازم را در زمینه اجرای طرح‌های مختلف داشته تا شاهد آبادانی روستاهای کم‌جمعیت و پرجمعیت باشیم و در پیشبرد اهداف در امر خدمت‌رسانی برای آبادانی روستا استقبال خوبی نشان دهند.

نکته جالب که از سوی یکی از اهالی روستای قندارخیل نیز عنوان شد این بود که علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم و فعلی در همان دوره حل مشکل آب شرب و برطرف کردن کدورت آب را به مردم وعده داده بود که این وعده عملیاتی نشد اما وی دوباره بر مسند نمایندگی مجلس شورای اسلامی نشسته است و باز هم مردم منتظر تحقق وعده مسئولان هستند و چشم به این دارند که این بار وعده‌ها سرخرمنی نباشد هر چند گهرباران منطقه کشاورزی است و بساط خرمن اهالی همیشه پهن....

در حال حاضر آب شرب روستاهای قندارخیل، ورندان، بزمین‌آباد، آسیاب‌سر، ماکران و سیاه‌چنار گل‌آلود و کدر بوده که نه تنها نوشیدن آب شرب برای اهالی روستاها غیرممکن است برای شست‌وشو و استحمام نیز اهالی این روستاها با مشکل مواجه هستند.

مجتمع آبرسانی گهرباران 15 سال پیش به بهره‌برداری رسید و آب شرب اهالی این روستاها از طریق مجتمع گهرباران تأمین می‌شود.

حدود هفت روستای که اسم آنها در این گزارش قید شده است حدود یک‌هزار خانوار جمعیت دارند که رسیدگی به وضعیت بهداشتی آب شرب آنها از مسؤولان این بخش ضرورت انکارناپذیر است.