پنجشنبه 3 تير 1395-9:10 کد خبر:24199

عروس شمال، درگیر یک زخم کهنه:

باغ ۳۳ هکتاری رامسر، سمبل کم‌توجهی مدیران جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

باغی به متراژ ۳۳ هکتار در قلب شهر رامسر، سال هاست متروکه باقی مانده و به دلایل میراثی و ثبتی ملی بودن هیچ گونه بهره ای از آن نمی توان برد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، اقتصاد مقاومتی؛ کلید واژه‌ای که در اغلب سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار‌های عمومی بیان شده است.

راهبردی که به اذعان اکثر کارشناسان تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی اقتصاد کشور است، که از منظر صاحب‌نظران نیز مورد اجماع است.

یک چهارم سال گذشت، چه کردیم؟!

درحالی که بیش از سه ماه از سال جاری و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد اقدام جدی و عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، به غیر از جلسات و سخنرانی‌هایی در باب این مهم، به‌نظر در عمل اراده‌ای جدی از طرف مسئولین مشاهده نشد.

محوری‌ترین اصل در اقتصاد مقاومتی، نگاه به درون و توجه به ظرفیت‌های موجود است، طبق این اصل، بدیهی‌ترین شاخص، شناسایی نقاط بالقوه در درون شهرستان‌ها و مناطق مختلف کشور است.

عروس شمال، درگیر یک زخم کهنه

شهرستان زیبای رامسر، که در غربی‌ترین نقطه استان سرسبز مازندران قرار دارد، اگرچه پس از انقلاب اسلامی شاهد خدمات گسترده بسیار بود، اما از لحاظ کمی و کیفی و تخصیص اعتبارات ملی و استانی با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های مثال‌زدنی آن، جزو شهرستان‌های مظلوم در استان و حتی کشور به حساب می‌آید.

شهرستانی که اگر مواهب طبیعی و خدادای آن همچون کوه، دریا، جنگل و ییلاقات زیبای آن نبود، حتی از فرصت حضور توریست‌ها و گردشگران نیز بی‌نصیب می‌شد و به همین سبب چرخه اقتصادی خانواده‌ها دچار تزلزل جدی می‌شد.

وجود بسترهای لازم و باغ‌های چندین هکتاری در سطح شهرستان رامسر، یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که تنها با روحیه جهادی و انقلابی می‌توان جهت استفاده این مهم گام برداشت.

یکی از این ظرفیت‌های بالقوه رامسر، زمینی تحت عنوان “باغ ۳۳ هکتاری” در قلب شهر رامسر، روبروی هتل‌های قدیم و آزادی است.

باغی در قلب شهر رامسر و دارای موقعیتی مناسب از لحاظ نقشه شهری که شکل حدود اربعه و گذر خیابان اصلی از قسمت‌های شمالی و جنوبی آن، بر اهمیت کیفی زمین افزوده است.

ما چرایی ارتباط ملک مورد اشاره با موضوع اقتصاد مقاومتی، روی اصلی این نوشتار است.

توسعه رامسر در قفس یک باغ!

باغی که به متراژ ۳۳ هکتار در قلب شهر رامسر با موقعیتی بسیار ویژه سال‌هاست متروکه باقی ماند و به دلایل میراثی و ثبت ملی بودن، هیچ‌گونه استفاده و بهره‌ای از آن نمی‌توان برد.

حال جای سؤال است که چرا ظرفیت و پتانسیلی همچون باغ ۳۳ هکتاری آن هم در قلب شهر، این‌گونه مورد بی مهری و مدیریت ضعیف مسئولان قرار می‌گیرد؟!

بستری که می‌توان آن را با روحیه جهادی و انقلابی به یکی از ظرفیت‌های بالفعل اقتصادی شهرستان تبدیل کرد و در حال حاضر که کشور و انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی قرار دارد، این مهم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مسئولان شهرستان رامسر جلسه‌ای را با موضوع طرح ساماندهی باغ ۳۳ هکتاری برگزار کردند.

همه می‌نالند، حتی فرماندار

فرماندار رامسر در جلسه ساماندهی باغ ۳۳ هکتاری رامسر اظهار کرد: بعد از گذشت ۱۷ سال از ثبت ملی باغ ۳۳ هکتاری و تلاش برای احیاء آن و ارائه طرح‌های متعدد از سوی شهرداری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در میراث فرهنگی، این باغ ایرانی بی‌نظیر در رامسر همچنان در بلا تکلیفی بسر می برد.

وی افزود: مردم رامسر می‌خواهند بدانند که ثبت ملی باغ چه آثاری برای رامسر و شهروندان داشته که پس از ۸ سال در انتظار بودن، به دنبال ثبت جهانی باغ ۳۳ هکتاری هستند و امروزه به عنوان یک اثر ملی هیچ استفاده و منفعتی برای مردم این شهر و گردشگران نداشته است.

حسین سروری بیان کرد: محدودیت حریم دریا و جنگل و میراث موجب می‌شود سرعت توسعه شهر کاهش یابد، اما آثار ملی باعث جذب توریسم در شهر می‌شود.

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر نیز در این جلسه گفت: ۲۲۰ میلیون تومان اعتبار جهت ساماندهی باغ ۳۳ هکتاری اختصاص داده می‌شود و تمامی طرح‌های پیشنهادی حتی اگر مصوبه فرمانداری و شورا را داشته باشد، تا به تایید کمیته فنی میراث فرهنگی استان و کشور نرسد، قابلیت اجرایی نخواهد شد.

وی یادآور شد: این معضل سال‌هاست که وجود دارد و در طرح باغ ۳۳ هکتاری جانمایی طرح مصوب صورت نگرفته، و عرصه باغ ۳۳ هکتاری تاریخی دیده شده است و نمی‌شود هر طرحی را در آن اجرا کرد.

مرهم این زخم قدیمی

حسین متاجی اظهار کرد: درحفظ این باغ مشکلات مالی و سلیقه‌ای وجود دارد و طرح این باغ را کارشناسان فنی ارائه کردند و دغدغه ما حفظ باغ ایرانی است؛ این باغ در سایت عرصه تاریخی است و معماری آن زیر نظر کمیته عالی میراث فرهنگی قرار دارد.

وی بیان کرد: استاندار مازندران دستور دادند شورای عالی میراث در باغ برای حفظ هویت شهر حضور داشته باشند و ما به عنوان شهر خوب جاذبه فراوان داریم، اما امکانات برای گردشگری نداریم.

شهردار رامسر نیز در این جلسه خواستار رفع موانع و تصویب طرح‌های پیشنهادی ارائه شده از طرف شهرداری و شورا از سوی میراث فرهنگی شد تا این بلاتکلیفی پایان بپذیرد.

نصرت الله کوزه گر تاکید کرد: این باغ در اختیار شهرداری رامسر است، اما طرح‌هایی در باغ قابلیت اجرایی خواهد داشت که به تصویب میراث فرهنگی برسد و در طی سال‌های گذشته بافت جدید ایجاد نشد، ولی بافت‌های قبلی تا میزان زیادی احیاء شد، دیوار باغ بازسازی کامل شد و هم اکنون برای نگهداری همین باغ ماهیانه ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

آیا مصوبات این جلسه کارساز است؟!

در پایان جلسه شهردار و شورای شهر رامسر مصوب کردند که سازمان میراث فرهنگی کل کشور و به تبع آن استان مازندران و میراث فرهنگی شهر رامسر تا یک ماه آینده طرح‌های پیشنهادی خود را جهت احیاء و بازسازی باغ ۳۳ هکتاری ارائه کنند.

اما یکی از راهکارهای پیشنهادی برای استفاده بهینه از زمین مورد اشاره، ایجاد “نمایشگاه دائمی گل و گیاه باغ ایرانی” است.

طرحی عملی و قابل اجرا که محاسن و مزایای ملموسی را در ابعاد مختلف متوجه شهرستان می‌کند.

طرحی مناسب برای شفای این بیمار

وجود دهکده‌های متعدد پرورش گل و گیاه در منطقه رامسر و استعداد نیروی انسانی با مهارت بالا در کنار پراکندگی این مراکز، نیاز چنین عرصه‌ای برای ارائه الگوهای بومی در قالب اقتصاد مقاومتی را دو چندان می‌کند.

مهمترین مزیت طرح فوق، ایجاد بستری بدون واسطه برای عرضه‌ی گل و گیاه و تولیدات جانبی است که در کنار اثرات حائز اهمیت اقتصادی، موجب زیبایی بهترین نقطه از شهر هم می‌شود.

تولیدات جانبی این طرح پیشنهادی را نیز می‌توان به فروش نهال و یا ادوات مربوط به کشاورزی در کنار حضور کارشناسان متخصص این عرصه برشمرد که رامسر را به قطب تخصصی در این حوزه مبدل می‌کند.

از دیگر مزیت‌های طرح پیشنهادی، خروج وضعیت فعلی باغ ۳۳ هکتاری از سکون و رکود به فعالیت روزانه و دائمی است.

باغی برای همه زیبابینان جهان

این در حالی است که وجود چنین نمایشگاهی، هزینه‌های زیباسازی برای شهرداری را هم به حداقل رسانده و خود باعث جذابیت بیش از پیش آن منطقه می‌شود.

ایجاد اشتغال دائم، جذب گردشگر، نمود کشوری در باب پیشرفت صنعت کشاورزی، و از همه مهمتر، تحقق عینی و عملی اقتصاد مقاومتی از دیگر شاخصه‌های طرح پیشنهادی است.

امید است که مسئولین مربوطه در راستای تحقق شعار سال و تاکیدات مکرر رهبری معظم انقلاب، که در چند سال اخیر در حوزه اقتصاد مقاومتی بیان شده است، اهتمام و جدیت بیشتری را در عمل از خود نشان دهند.