چهارشنبه 9 تير 1395-9:0 کد خبر:24236

کارگران تنها قشری که هرگز دیده نمی شوند:

بیمه کارگران ساختمانی در بی‌توجهی و غفلت مسئولان

بیمه کارگران نیز فاقد ارزش است، با وجود اینکه حق بیمه به‌طور کامل پرداخت می‌شود و باید حق درمان و بیماری پرداخت شود، اما بدون این خدمات است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،کارگران ساختمانی با وجود فعالیت‌های سخت و طاقت‎فرسا در گرما و سرما و تحمل مشقت‌های بیکاری در برخی فصول سال، اما سال‌هاست که به‌حق و حقوق قانونی خود نرسیده‌اند و خبری از وعده‌های مسئولان نیست.

بیمه کارگران ساختمانی که می‎رفت به این قشر زحمتکش امیدواری بدهد، اما در پیچ و خم‌های اداری دچار تغییر و تحول شده است و اهمیت چندانی برای بیمه شدگان ندارد، در حالی‌که آنها حق بیمه را نیز به‌طور کامل پرداخت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران بابل می‌گوید: از 12 هزار کارگر ساختمانی بابل 8 هزار و 272 نفر عضو انجمن صنفی کارگران ساختمانی هستند که از این تعداد، حدود 5 هزار نفر مددجوی بیمه بوده و 3 هزار نفر نیز در نوبت بیمه‌شدن قرار دارند.

مهدی پورچالی با بیان اینکه برخی افراد در لیست سایر اقشار بوده و با عنوان بیمه کارگر ساختمانی از خدمات بیمه‌ای این قشر استفاده می‌کنند، افزود: براساس قانون، کارگرانی می‌توانند بیمه شوند که دارای کارت مهارت از سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای تنها متولی ارائه کارت مهارت به کارگران ساختمانی، باشند.

وی ادامه داد: سازمان فنی‌وحرفه‌ای در ارائه کارت مهارت سخت‌گیری لازم را ندارد و از این طریق افرادی دیگر به‌عنوان کارگر ساختمانی کارت مهارت دریافت کرده‌اند اما برخی از کارگران واقعی از این چرخه باز ماندند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بابل گفت: قانون بیمه کارگران اجتماعی از جمله قوانینی بوده که اجرای آن با چالش‌های متعدد روبه‌رو است و باید کارشناسی دقیقی برای اصلاح آن انجام شود.

پورچالی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی زیر پوشش خدمات بهداشت حرفه‌ای نیستند، ادامه داد: شهرستان بابل فاقد بیمارستان بیمه‌ای است در حالی ‌که از کارگران ساختمانی به میزان 8 درصد هزینه درمان دریافت می‌شود، ولی خدمات ارائه شده به اندازه یک‌درصد هم نیست، لذا یا خدمات به آنها داده نمی‌شود یا در بدترین حالت و شرایط داده می‌شود.

با توجه به سخنان رئیس انجمن کارگران صنفی بابل با مراجعه به محل کار کارگران ساختمانی پای درد و دل چند کارگر ساختمانی نشسته تا از مشکلات این قشر زحمتکش گفته باشیم.

* بیمه کارگران ساختمانی بدون ارزش است

ک.ق گچ‌کار ساختمانی ، اظهار کرد: کارگران تنها قشری هستند که هرگز از سوی مسئولان دیده نمی‌شوند.

وی افزود: کارگران موتور محرک چرخه اقتصاد کشور بوده و بدون آنها با وابستگی اقتصادی مواجه می‌شویم، اما این قشر هرگز از سوی مسئولان ارشد نظام مورد توجه قرار نگرفته و به دغدغه‌های آنها اهمیت داده نشد.

این کارگر ساختمانی تصریح کرد: گذشته از بی‌توجهی مسئولان، درآمد کم و نبود کار روزانه از دیگر مشکلات کارگران است که برای یافتن یک کار روزانه باید ساعت‌ها در گرما و سرما منتظر بمانند، این در حالی است که مکان مناسبی نیز برای انتظار وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیمه کارگران نیز فاقد ارزش است، با وجود اینکه حق بیمه به‌طور کامل پرداخت می‌شود و باید کمک‌هزینه ازدواج، غرامت ایام بیماری، دستمزد، حق درمان و بیماری پرداخت شود، اما بدون این خدمات است.

این کارگر ساختمانی بیان کرد: در بابل بیمارستان تأمین اجتماعی نداریم و با مراجعه به درمانگاه نیز باید چندین ساعت منتظر بمانیم.

* ضرورت واگذاری قراردادهای کاری به انجمن کارگران ساختمانی

م.ل نیز سنگ‌کار و از کارگران ساختمانی است که با گله‌مندی از بررسی اوضاع نامناسب این قشر زحمتکش اظهار کرد: با وجود سختی کار، دستمزد کارگران بسیار ناچیز است، لذا باید قراردادهای کاری ابتدا به انجمن اعلام شود تا براساس نیاز و به ‌نوبت به کارگران هر حرفه واگذار شود.

این کارگر ساختمانی گفت: تاکنون از سوی مسئولان مورد حمایت قرار نگرفتیم و بیشتر آنها شعارهای بدون عمل سر داده و به‌ سهولت از کنار مشکلات کارگری عبور می‌کنند یا حرکت نمایشی در حمایت از قشر کارگر دارند.

وی با انتقاد ازعملکرد دولتمردان در قبال کارگران بیان کرد: در اینجا این سوال مطرح است که چرا هیچ‌گاه این قشر زحمتکش از مزایایی مانند سبد کالا یا تسهیلات بانکی همانند دیگر اقشار جامعه برخوردار نیستند.

* اختصاص ندادن تسهیلات و مزایای بانکی به کارگران ساختمانی

ر.پ یکی دیگر از کارگران ساختمانی در بخش اسکلت‌بندی است، می‌گوید: کارگران اسکلت‌بند در بالاترین ارتفاع ممکن با وجود خطرات زیاد و آب و هوای متفاوت مشغول کار می‌شوند، اما از هیچ تسهیلات و مزایایی برخوردار نیستند.

وی افزود: مدت‌ها در انتظار یک درخواست کار هستیم، ولی بیشتر اوقات با خجالت و شرمندگی به خانه برمی‌گردیم، نمی‌دانم مسئول این همه بی‌توجهی چه کسی است، اما این را می‌دانم روزی مسئولان باید در نزد خداوند جوابگوی این بی‌توجهی باشند.

* کارگران ساختمانی تنها قشری هستند که دولت سهم کارفرمایی آنها را به‌عهده نگرفته است

م.ع آرماتوربند است گفت: 35 سال دارم و شغل من آرماتوربندی است، ما سنگرسازان بی‌سنگریم، تابستان در گرمای شدید و زمستان در سرمای شدید هوا در ارتفاع بدون هیچ سرپناهی کار می‎کنیم.

وی افزود: سنگینی تیرچه، بلوک و میلگرد، بیل زدن شن و ماسه و بتن، سلامتی را از جسم ما گرفته است.

این کارگر ساختمانی بیان کرد: باید با 35 سال سابقه پرداخت بیمه بازنشسته شویم، اما ظاهراً تنها قشری هستیم که چنین شرایطی داریم، اگر چنین چیزی باشد، هیچ کارگر ساختمانی رنگ بازنشستگی را نمی‌بیند.

م.ع ادامه داد: از دولت انتظار داریم کارگران ساختمانی را حمایت کند، در حال حاضر دولت این قشر را رها کرده است و کوچک‌ترین حمایتی نمی‌کند، چه‌ طور دولت سهم کارفرمایی بیشتر بیمه ‌شده‌ها مانند باغ، کشاورزی، رانندگان، قالی‌بافی و ... را بر عهده گرفته، اما وقتی به کارگر ساختمانی رسید، هیچ حمایتی نمی‌کند.

وی بیان کرد: با وجود تبعیض‌های انجام‌شده از سوی دولت و دلسردی از ادامه کار و زندگی، اما از انجمن کارگران ساختمانی بابل به‎دلیل پیگیری‌ها و دفاع دلسوزانه و قانونی از حق و حقوق کارگران ساختمانی، نهایت تشکر را داریم.

* اعطای مدارک به کارآموزان بدون مهارت لازم، ظلم به جامعه است

یکی از جوشکاران درجه یک ساختمانی نیز به بیان مشکلات حوزه کاری خود اشاره و اظهار کرد: آمارگیری نادرست حتی به فضای سازمان فنی‌وحرفه‌ای وارد شده و این سازمان از میزان برگزاری کلاس‌های آموزشی جدید در رشته‌های مختلف خبر می‌دهد، در حالی‌که سالهاست با کاهش زمان آموزش چه از نظر ماهانه و چه ساعت آموزش، از نظر کیفی و کمی مواجه هستیم.

خسرو خواجه‌تبار گفت: در گذشته برای حمایت از کار و کارآفرینی، کارآموزان برای آموزش مهارتی به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه می‌کردند و سازمان فنی‌وحرفه‌ای نیز هزینه این دوره‌های آموزشی را به آموزشگاه پرداخت می‌کرد.

وی ادامه داد: مدت 6 سال بوده که این هزینه به عهده کارآموزان بوده و فنی‌وحرفه‌ای خود را کنار کشیده است.

این جوشکار ساختمانی با بیان اینکه اعطای مدارک به کارآموزان بدون مهارت از دیگر معضلات حوزه کارگری است، افزود: در گذشته، کارت مهارت براساس گواهینامه صادر می‌شد، اما امروزه این مهم دچار مشکل شده و به همین دلیل، خواهان صدور کارت مهارت طبق گواهینامه براساس حضور در کلاس آموزشی هستیم.

خواجه‌تبار تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه کاری ما این است که در گذشته برای تمدید سه ساله کارت مهارت به فنی‌وحرفه‌ای مراجعه می‌کردیم و بلافاصله کارها انجام می‌شد، اما در حال حاضر شاهد ارجاع به دفاتر پیشخوان و پرداخت هزینه مواجه هستیم.

وی در پایان با انتقاد از بیمه کارگران ساختمانی گفت: کارگر ساختمانی بعد از 35 سال در سن 65 سالگی بازنشسته می‌شود، اما اگر در هنگام کار دچار حادثه شود، هیچ بیمه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد، سؤال ما از دولتمردان این است که چرا بیمه کارگران ساختمانی با دیگر بیمه‌ها فرق دارد.