يکشنبه 27 تير 1395-9:54 کد خبر:25441

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران بیان کرد:

دورخیز برای افزایش سرانه زمین در شهرک ها/ رشد انعقاد قرارداد با سرمايه گذاران

مدیرعامل شهرک های صنعتی مازندران گفت:شهركهاي صنعتي استان تعداد 137 قرارداد با سرمايه گذاران، بمنظور ايجاد اشتغال پايدار منعقد کرده اند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، بعد از انتقاد از وضعیت شهرک هاص صنعتی در مازندران، موسوی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران،به دستاوردهای دولت در این حوزه و تلاش همکارانش برای توفق هرچه بیشتر شهرک های صنعتی در مازندران پرداخت.

سيد مصطفي موسوی؛ مدیرعامل شهرک های صنعتی مازندران اظهار داشت: در حال حاضر ، مازندران داراي 38 شهرك و ناحيه صنعتي به مساحت 1869 هكتار ، شامل 26 شهرك صنعتي به وسعت 1684 هكتار و 12  ناحيه صنعتی  به وسعت 185 هکتار بوده كه از اين ميزان ، تعداد 25 شهرك صنعتي و 12 ناحيه صنعتي در حال فعاليت مي باشند.

هم اكنون 2484 قرارداد منعقده با پيش بيني سرمايه گذاري 63475 ميليارد ريال و ظرفيت اشتغال 51861  نفر در شهركهاي صنعتي و 295 واحد با سرمايه گذاري 14999 ميليارد ريال و اشتغال 5413 نفر در نواحي صنعتي مي باشند، كه از اين تعداد 1661 واحد با سرمايه گذاري 22083 ميليارد ريال و ظرفيت اشتغال 37368 نفر در شهركهاي صنعتي و تعداد 197 واحد با سرمايه گذاري 2758 ميليارد ريال و ظرفيت اشتغال 3993 نفر به بهره برداري رسيده اند. 

انعقاد قرارداد با سرمايه گذاران

وي بيان داشت: شركت شهركهاي صنعتي استان در سال 93 تعداد 137 قرارداد با سرمايه گذاران منعقد نموده كه با انعقاد اين قراردادها ، 47 هكتار زمين واگذار شد، كه 103 واحد با سرمايه گذاري 2101 ميليـارد ريال و اشتغال 1788 نفر به بهره برداري رسيده اند و در سال 94 نيز 79 قرارداد به مساحت 31 هكتار واگذار گرديد، كه 92 واحد با سرمايه گذاري 2141 ميليارد ريال و اشتغال 2101 نفر بمنظور احداث واحدهاي توليدي و صنعتي با هدف افزايش توليد و ايجاد اشتغال پايدار در استان منعقد گرديده است كه در مجموع در دو سال گذشته 195 واحد به بهره برداري رسيده اند.

تكميل و تجهيز مركز خدمات فناوري كسب و كار آمل

موسوي افزود: مجتمع كسب و كار شهرك صنعتي امامزاده عبداله آمل با اعتبار 28 ميليارد ريال در زميني به مساحت 5300 متر مربع با زيربناي 4396 متر مربع ، با هدف ارتقاء و بهينه سازي بنگاه هاي صنعتي و بهبـود توان رقابتي در بازارهاي داخلي و خارجي ساخته شده و با حضور معـاون وزير صنعت و رئيس سـازمان صنـايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران ، به بهـره برداري رسيد كه تاكنـون 16 شركت مشـاوره اي بمنظور مشـاوره و حمـايت از واحدهـاي توليـدي و صنعتي ، در اين مركز استقـرار يافته اند.

 در اين مركز ، واحدهـاي توليـدي و صنعتي از مشاوره فني و مهندسي شـامل بازار و فروش ، سرمايه گذاري ، مالي ، مديريت ، آموزش ، بهينه سازي تجهيزات و ماشين آلات بهره مند مي شوند.

تملك زمين

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي مازندران خاطرنشان كرد: تملك زمين ، با هدف افـزايش سرانه زمين در شهركهـا و نواحي صنعتي استان و بمنظور جذب سرمايه گذاري و ارتقاء سطح توليد و ايجاد اشتغال پايدار در مازندران انجام مي گيرد و توسعه شهركهاي مزيت دار استان در دستور كار قرار دارد ، همچنين بمنظور توسعه شهركهاي صنعتي ، با هماهنگي صورت گرفته ، بيش از 1300 هكتار زمين در منطقه شرق استان درنظر گرفته شده است.

تصفيه خانه فاضلاب صنعتي

موسوي ادامه داد: تعداد 13 شهرك و ناحيه صنعتي در مازندران داراي تصفيه خانه فاضلاب با ظرفيت پالايش 7350 مترمكعب در شبانه روز با صرف هزينه مبلغ 150 ميليارد ريال درحال فعاليت مي باشند و تعداد 3 تصفيه خانه فاضلاب در شهركهاي صنعتي بشل سوادكوه و شهداي محمودآباد با ظرفيت پالايش 2200 مترمكعب در شبانه روز با هزينه 100 ميليارد ريال در مرحله اجرا هستند و همچنين تعداد 3 تصفيه خانه فاضلاب در شهرك صنعتي چمستان نور و نواحي صنعتي ميرود بابلسر و نارنج داربن تنكابن با ظرفيت پالايش 1740 مترمكعب در شبانه روز با صرف هزينه مبلغ 16 ميليارد ريال ، ارتقا و بهينه سازي شده اند.

درحال حاضر ، تصفيه خانه فاضلاب شهرك صنعتي بهشهر با ظرفيت پالايش 500 مترمكعب در شبانه روز و هزينه 6 ميليارد ريال در مرحله نوسازي و بهسازي قرار دارد ، همچنين مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب شهرك صنعتي بابلكنار با پيش بيني هرينه 40 ميليارد ريالي و مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب شهرك صنعتي مصطفي خميني ساري نيز با پيش بيني هزينه 50 ميليارد ريالي و ظرفيت پالايش 1000 مترمكعب در شبانه روز و تصفيه خانه فاضلاب شهرك صنعتي ساري2 هم با پيش بيني هزينه 40 ميليارد ريالي و ظرفيت پالايش 500 مترمكعب در شبانه روز ، در مرحله نهايي مطالعات و طراحي قرار دارند.

وی اظهار کرد: براساس دستورالعمل واگذاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تأسیسات در اختیار شرکت‌های خدماتی قرار گرفته‌اند که بعضاً مشاهده می‌شود استفاده مناسبی از این ظرفیت‌ها نمی‌شود و با توجه به حساسیت استان در بحث محیط‌ زیست، تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از این دستورالعمل خارج می‌شوند و نگهداری تصفیه‌خانه‌ها بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد:با واحدهای تولیدی متخلف در شهرک‌های صنعتی که آلایندگی بالایی دارند و محیط‌زیست و تصفیه‎خانه فاضلاب را دچار مشکل می‌کنند با همکاری محیط‌زیست، برخورد قانونی می‌شود.

ايجاد زير ساخت هاي عمراني در شهرك ها و نواحي صنعتي

وي مهمترين اقدامات انجام شده در اجراي زيرساختها در شهركها و نواحي صنعتي را شامل : ايجاد 118 كيلومتر خط انتقال آب ، ايجاد 150 كيلومتر شبكه توزيع آب ، احداث 5 پست كامپكت اختصاصي برق شهركهـاي صنعتي سلمانشهر، بشل ، ساري1 ، چالوس و آمل ، ايجاد 230 كيلومتر خط انتقال برق 20 كيلو وات ، ايجاد 129 كيلومتر شبكه توزيع برق و روشنايي معـابر ، ايجاد 115 كيلومتر شبكه گازرساني در 25 شهرك و ناحيه صنعتي ، ايجاد 102 كيلومتر شبكه جمع آوري فاضلاب صنعتي در 28 شهرك و ناحيه صنعتي ، برقراري 34 كيلومتر راه دسترسي اختصاصي ، احداث 71 واحد كارگاهي صنعتي  در4 شهرك صنعتي و استقرار 10 دستگاه ماشين آتش نشاني در شهركهاي صنعتي عنوان كرد.

خوشه صنعتی

موسوي اعلام داشت:خوشه‌هاي صنعتي يكي از الگوهاي موفق سازماندهي صنايع كوچك و متوسط هستند كه كاستي‌هاي صنايع كوچك و متوسط را رفع و مزيت‌هاي مختلف صنايع كوچك، چون انعطاف‌پذيري و تنوع را تقويت مي‌بخشند ، از اين رو ، شركت شهركهاي صنعتي مازندران ، بمنظور تقويت خوشه هاي صنعتي با هدف حمايت از خوشه هاي درحال فعاليت استان ، اقداماتي را شامل: اجرا و پياده سازي پروژه توسعه خوشه اي در چهار خوشه ادوات كشاورزي ، مصنوعات چوبي ، قزل آلا و گل و گياه با صرف هزينه بيش از 3 ميليارد ريال در سال 94 ، اجراي مطالعه فراگير ، شناسايي و اولويت بندي خوشه هاي كسب و كار ، تشكيل شوراي راهبري خوشه هاي درحال توسعه استان ، تشكيل كميته استاني خوشه هاي كسب و كار ، اجراي طرح كمك به نوسازي و تجديد ساختار صنايع در خوشه ادوات كشاورزي جويبار و اخذ مجوز خوشه صنايع دستي و گردشگري در رامسر ، انجام داده است كه درحال حاضر 32 خوشه صنعتي در استان شناسايي شده است.

فضاي سبز

وي تصريح كرد: 72 هزار و 500 اصله درخت و 81 هزار و 500 اصله درختچه در شهركها و نواحي صنعتي كاشته شده كه مساحت اختصاص داده شده به فضاي سبز 127 هكتار بوده كه 11 هكتار آن ، گلكاري و چمن كاري بوده است.

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي مازندران در پایان خاطرنشان كرد : براي تكميل زيرساختهاي شهركها و نواحي صنعتي استان 3000 ميليارد ريال مورد نيار است.

صنعتگران و تولیدکنندگان مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران می توانند نظرات، پیشنهادات و انتقادهای خود را از طریق آدرس ایمیل  ebaarat94@gmail.com به ما برسانند تا آن را در اختیار روابط عمومی شهرک های صنعتی مازندران قرار داده یا از طریق ستون صدای شما به گوش دیگر مسئولان ذی ربط برساند.