سه شنبه 29 تير 1395-11:54 کد خبر:27470

دریافت مطالبات صنعت فولاد اندرخم یک کوچه:

از پیگیری مطالبات در گرمای پایتخت تا آب‌ بستن چمن اطراف بهارستان

بازنشستگان صنعت فولاد برای پیگیری مطالبات خود، راهی مجلس شورای اسلامی شدند تا بتوانند مشکلات خود را از پایتخت پیگیری کنند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، شرکت زغال ‌سنگ البرز مرکزی به دلیل نقش پر‌رنگ خود در معیشت و مسائل زندگی اجتماعی مردم سوادکوه و استان مازندران همواره یکی از موضوعات بر‌جسته در سخنان و تصمیمات مختلف مرتبط با سوادکوه بوده است.

موضوع بازنشستگان البرز مرکزی که در زیر‌مجموعه صنعت فولاد تعریف می‌شوند نیز از مباحث سال‌های اخیر است که با وجود کسر مبالغی از حقوق آنان در زمان اشتغال، شاهد خالی بودن صندوق بازنشستگی صنعت فولاد هستیم و در این رابطه باید مسئولان مرتبط پاسخ‌گو باشند.

تجمع بازنشستگان صنعت فولاد در جنب مجلس شورای اسلامی و وزارت رفاه همراه با دستاوردی برای آنان بود که حل مشکلات آنان می‌تواند امنیت روانی و معیشتی برای خانواده آنان که با وسیع بودن میزان بیکاری در شهرستان این تعداد نیز گسترده‌تر است، را به همراه داشته باشد.

* شایسته نیست که بازنشستگان آواره خیابان‌ها شوند

عضو کانون بازنشستگان البرز مرکزی با اشاره به حضور بازنشستگان البرز مرکزی در جلوی مجلس شورای اسلامی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در روز گذشته برای پیگیری مطالبات‌شان گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اصفهان در جمع بازنشستگان صحبت کردند و ما از صبح تا ساعت 14 در هوای گرم جلوی مجلس حضور داشتیم.

احمد مفیدی با اشاره به زیان‌آور بودن فعالیت در صنعت فولاد و مشکلات ادغام با تامین اجتماعی، گفت: شایسته نیست که بازنشستگان صنعت فولاد، آواره خیابان‌ها شوند و چمن اطراف مجلس را هم آب‌پاشی کنند تا کسی نتواند بنشیند و نماینده ما باید با رایزنی خود، اقدام به حل مشکلات کند.

* قول‌های مناسبی حل مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی البرز مرکزی نیز به مشکلات بازنشستگان البرز مرکزی اشاره کرد و با اشاره به اینکه نمایندگانی که در جمع ما سخن گفتند، زیر پوشش قرار گرفتن دفترچه خدمات درمانی را در تامین اجتماعی رد کردند و پیگیری مطالبات و تعهدات باقی‌مانده از سال 89 تاکنون نیز از در‌خواست‌های دیگر ما بود.

سید‌علی هاشمی‌نژاد خاطر‌نشان کرد: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد قول‌ داد.

*رایزنی با نمایندگان استان‌های کرمان و اصفهان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه موضوع بازنشستگان صنعت فولاد به کمیسیون اجتماعی مجلس مرتبط است، از حضور خود در جمع بازنشستگان صنعت فولاد در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: 50 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه که در هفته‌های گذشته انجام شد، خواستار حل مشکل بازنشستگان صنعت فولاد هستند.

عبدالله رضیان با بیان اینکه بر طبق برنامه ‌ریزی‌ها مقرر شد تا در برنامه پنج ساله ششم، بازنشستگان صنعت فولاد زیرپوشش تامین اجتماعی قرار گیرند، افزود: تامین اجتماعی زیر بار تعهدات و مسائل مالی آن نمی‌رود و با توجه به سخت و زیان‌آور بودن فعالیت در صنعت فولاد و حضور 80 هزار نفر در این مجموعه، مجلس پیگیر حل مشکلات آنان است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به بازنشستگان صنعت فولاد هم در حوزه قانونی و هم دارای مشکلات در حوزه تامین منابع مالی است، خاطر‌نشان کرد: با نمایندگان استان‌های کرمان و اصفهان هم که دارای افراد بازنشسته صنعت فولاد هستند، برای حل مشکلات رایزنی شد.

* حقوق بازنشستگان صنعت فولاد به موقع پرداخت می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مطالب مربوط به مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد را می‌دانم و در مجلس هشتم هم پیگیری‌های مختلفی برای حل مشکلات آنان داشتم، گفت: برای استیفای حقوق بازنشستگان و حل مشکلات آنان تلاش می‌کنیم.

سید‌علی ادیانی با بیان اینکه اصل حقوق بازنشستگان صنعت فولاد به موقع پرداخت می‌شود ولی مطالباتی از گذشته باقی مانده است، افزود: صندوق بازنشستگان صنعت فولاد، صندوق خاصی است که با توجه به وضعیت شغلی آنان تعریف شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دفتر‌چه بیمه خدمات درمانی بازنشستگان صنعت فولاد با توجه به سخت و زیان‌آور بودن فعالیت آنان است، خاطر‌نشان کرد: عدم ادغام صندوق بازنشستگان صنعت فولاد با صندوق بازنشستگی دیگر به دلیل فعالیت خاص آنان، سخن درستی است.

ادیانی با بیان اینکه شأن مجلس آن است که از حاشیه‌ها دوری کنیم به توجه لازم بر سخنان نماینده کانون بازنشستگان و پیگیری خواسته‌های آنان اشاره کرد و گفت: توجهی به افرادی که خواسته غیرکارگری و سو‌گیری سیاسی دارند، ندارم.

* برکات شرکت زغال سنگ البرز مرکزی

برکات شرکت زغال سنگ البرز مرکزی همچنان بر سفره‌های مردم سوادکوه و استان مازندران وجود دارد و والدین شاغل در این شرکت بزرگ همچنان در حال تامین معیشت خود و اعضای خانواده خود در شهرستانی هستند که نرخ بیکاری 14 درصد دارد.

هر‌چند مشکل مربوط به پرداخت با تاخیر بازنشستگان صنعت فولاد تا حدود زیادی حل شده است، ولی پیگیری حل مشکلات مربوط به دفتر‌چه درمان و معوقات سابق باید در دستور کار قرار گیرد تا با برنامه‌ریزی مناسب و پایدار در مسیر زندگی عزت‌مندانه آنان گام برداشته شود.

بدون تردید حضور اعتراضی 2 یا 3 هزار نفر از بازنشستگان صنعت فولاد در جلوی وزارت‌خانه‌ها و مجلس، شایسته مسئولان و بازنشستگان نیست و زیر سوال رفتن شخصیت افرادی که سال‌ها در مسیر تامین معیشت خود در کار سخت و زیان‌آور صنعت فولاد و تونل‌هایی با ارتفاع زیر نیم‌متر را تجربه کرده‌اند، باید با راهکار‌هایی حل شود و البته نمایندگان مجلس نقش محوری در این موضوع دارند و بیان حل مشکلات کارگران از زبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به روحیه مطالبه‌گری آنان و دسترسی بیشتر مردم به آنان، شیرین‌تر است.